BAB 1

52 3 0
                                    

"Huawaaa..."
Eloknya anak dara menguap macam harimau lapar. Hatiku menyindir diri sendiri. Jam loceng di atas laci menunjukkan pukul 6.30 pagi.
Lepas subuh tadi, aku terus tertidur balik. Penat sangat sebab semalam bermain bola tampar dengan kawan-kawan aku. Dengan malas aku menyusung diri ke bilik mandi.

Sedang aku mengeringkan rambutku yang basah, aku teringat sesuatu. Lantas aku menyarungkan tudung instant dan berlari ke ruang makan.

"Mak Tia.." Panggilku dengan suara yang agak nyaring. Mata-mata yang melihat langsung aku tidak hiraukan.

"Ye, Cik Muda? Apa yang Mak Tia boleh tolong?" Jawab Mak Tia sambil tersenyum senang kepadaku. Mak Fatia atau Mak Tia ni dah jaga aku dan adikku  sejak kami kecil lagi dan akulah yang paling rapat dengannya.

"Mak Tia, berapa kali dah Ana pesan tak payah panggil Ana macam tu. Hesy, Mak Tia ni!" Aku memuncungkan mulutku. Harap-harapnya comel la buat muka macam tu tapi hampeh! Ana oi, kau dah 22 tahun, okay! Tak ada istilah comel untuk kau!

Mak Tia ketawa geli hati. "Yalah, Ana nak Mak Tia tolong apa?" Aku menyengih kembali sambil menunjukkan coklat masakan yang aku beli semalam dan dihulurkan kepada Mak Tia.

Mak Tia mengerutkan dahi sambil menayangkan coklat masakan itu dihadapanku.

"Nak buat apa dengan coklat ni?"
"Ha! Mak Tia, boleh tak Mak Tia cairkan coklat ni, lepastu letak dalam fridge. Nanti, lepas Ana habis kelas, Ana nak buat chocolate fudge." Terangku satu-persatu.

Mak Tia mengangguk faham,
"oh, begitu ya? Okey, nanti Mak Tia buatkan." Ujar Mak Tia sambil tangannya mencapai mangkuk untuk meletakkan coklat masakan itu tadi.

"Terima kasih, Mak Tia." Ucapku sebelum berlalu ke kumpulan manusia yang memerhatikan aku tadi.

"Selamat pagi, abang-abang handsome semua!" Keterujaanku mengundang bunyi usikan daripada pengawal-pengawal peribadi keluargaku yang sedang bersarapan pagi di ruang makan pekerja. Walau hanya separuh daripada mereka yang sedang bersarapan tetapi bunyi suara mereka sudah riuh-rendah di pagi hari.

"Buang tabiat ke pagi-pagi dah ceria semacam ni?" abang Atiq menegurku sambil menyuapkan sesudu nasi goreng ke dalam mulutnya.

"Ha, ah. Dah menang loteri ke? Tahniah! " abang Zidan pula menyambung sambil menepuk-nepuk tangannya. Kata-katanya disambut dengan tawa yang lain. Seluruh meja santapan yang panjang itu bergema dengan tawa mereka.

Aku turut melepaskan tawa sambil mengambil tempat kosong di sebelah abang Zidan setelah pengawal peribadi Baba, abang Aslan pamit dari meja makan.

"Apa abang ni, loteri pulak. Mana ada Ana main benda macam tu. Haram okey!" Tuturku laju sambil tangan mencapai roti dan jem di atas meja makan.

Mereka semua memandang pelik ke arahku. Seketika aura sekeliling berasa aneh sebentar.

"Kenapa semua pandang Ana macam tu?" Soalku sambil mataku memandang mereka satu persatu. Pergerakan tanganku menyapu jem ke roti terhenti seketika.

"Ana, kalau Puan nampak Ana makan dengan kitorang, nanti Ana kena marah tau! Duduklah di depan sana, makanan kitorang tak sama dengan makanan Ana. " Abang Irham, pemandu peribadiku menjawab pertanyaanku tadi.

La? Itu saja ke? Kadang-kadang Mama memang tak suka aku duduk bersama pengawal-pengawal peribadi ini semua. Sebabnya dia takut ada yang menggunakan aku sebagai 'tiket' untuk mengelat ketika kerja.

Sepanjang aku mengenali mereka semua, tidak pernah sekalipun mereka menggunakan aku untuk melarikan diri dari pekerjaan mereka. Semua tugas mereka jalankan seperti biasa.

"Yalah, Ana . Pergilah makan dekat depan. Nanti Ana kena sound, kesian Ana . Kitorang ni semua tak pandai pujuk kalau orang menangis ni." Sokong abang Irsyad pula.

D A N I E LWhere stories live. Discover now