1

540 27 2
                                    

"Leyaa!!"
"Aleyaa!"
"Qaisara Aleyaa!!"
"Ya ma!" Aku menyahut panggil mama setelah 3 sahutannya tidak ku sahut. Aku menuruni anak tangga satu persatu sambil mengikat satu rambutku.
"Mama nak ape?" Tanyaku malas. Aku nk tengok drama ni!!

"Mama nk suruh kamu kahwin" ujar mama. Aku memandang mama dengan pokerface.

"Ma, sambut april fool tu tk baik tau! Lgipun skarang ni bulan Jun ma, bukn april" kata ku selamba. Tiba ii....

Ppap!

"Adeh! Mama sakitla Leyaa!" Jeritku kesakitan sambil menggosok lenganku yg baru dipukul oleh mama tadi dengan perlahan. Aku memuncungkan bibirku serta mengembungkan pipi.

"Igt comel ke dik? Aku ikat kang mulut kau tu takleh nk bercakap terus" ujar seseorang. Aku menjelingnya tajam. Tahu sangat siapa gerangan tu. Tu abang aku, satu-satunya adik beradik yang aku ada sekarang, Qairi Arasy. Even though dia ni annoying nk mampus tahap mintak kena bom hidup ii, aku tetap sayang dia.

"Bang, kalau kau tk pernah rasa kena bakar hidup ii boleh aku tolong bgi kau rasa camne" kataku. Abang Arasy hanya tersengih.

"Haa camne dengan cadangan mama tadi?" Tanya mama pula. Aduh! Ingatkan dah lupaa dah.
"Erm ma, nnti Leyaa pikir balik ey? Leyaa ada kerja mustahak ni" kataku sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

"Pe yg mustahak sgt tu dik?" Tanya Abang sambil melirik ke arahku dengan tangannya memegang sebiji epal.

Aku tersengih manja. "Hehe, nk tengok drama! Bye!" Sebaik sahaja aku berkata sebegitu, aku terus berlari masuk ke dalam bilik. Fuh! Naya kalau still duduk situ. Bukn setakat lengan, silap ii satu badan ni mama pergi gantung depan pintu rumah. Eii taknak!
Aku melangkah ke arah katil dengan kepala yang berserabut dengan pertanyaan mama.
"Perlu ke aku kahwin?" Getusku.
"Aku baru 20 tahun kut.. apalah mama ni" aku menghiraukan pertanyaan mama sebentar tadi lalu membuka laptop untuk menonton drama yang tergendala.

[C] Babysitter?  || BTS Where stories live. Discover now