6

263 17 0
                                    

"ok now story kat noona" kataku sebaik sahaja masuk ke dalam bilik utama iaitu bilik mama dan arwah papa dulu. Kami duduk di salah satu katil queen.

"Macam ni...." Hoseok membuka cerita.
.
.
.
Skip
.
.
.

"WHAT DA HELLA?!" terkejut beruk aku apabila mendengar cerita Hoseok. Mereka mengangguk laju, mengiakan cerita yang baru sahaja diceritakan tadi.

"Iyaa noona. Kalau noona tak caye, ce noona tengok parut kat pipi Kookie tu" kata Namjoon. Aku segera menilik pipi Jungkook untuk melihat parut tersebut. Aku mengeluh.

"Apalah hyung korang ni. Yoongi tu sepatutnya dah pandai jaga budak tau! Tak pun dia sambung belajar je senang." Ujarku sambil merengus geram. Apa ke patut dia biar budak 2 tahun main pisau?

"Dh tu dalam tak luka tu?"

"Tak pun. Kookie dapat 2 jahitan je. Lagipun tu pisau kecik tu. Yoongi hyung tertinggal kat atas meja. Pastu dia tak sedar yg Kookie main masa dia tidur. Masa tu Joon n Hobie hyung dekat sekolah" terang Namjoon lagi. Aku memandang kasihan terhadap 3 orang budak kecil yg sudah terlelap di atas katil queen yang satu lagi tu.

"Tapi noona" Hoseok terhenti dari percakapannya. Aku memandangnya lalu mengangkat sebelah kening

"Noona jangan lah marah Yoongi hyung. Dia baik tau! Mase Kookie kena tu, Jin hyung marah gila dekat Yoongi hyung. Seminggu dia tak makan sebab menyesal tak jaga Kookie elok ii. Lepas daripada tu, dia tak berani nk jaga kitaorang. Thats why dia ikut sekali mase kitaorang pergi rumah pengasuh" terang Hoseok panjang lebar. Dia bermain dengan hujung bajunya sambil menunduk wajahnya ke bawah. Aku mengusap kepalanya.

"Ye ye, noona tak marah Yoongi. Dah turun ok? Kita gi makan. Noona dah masak dah.  Hobie n Joon turun dulu, nnti noona turun dengan adik ii arrachi?"

"Nae arasseo" Hoseok mengangguk lalu menarik Namjoon untuk turun ke bawah. Tiba ii telefonku berbunyi menandakan ada orang call

"Ya abang ada apa?" Tanyaku sebaik sahaja aku menjawab salam Abang Arasy

"Malam ni abang dengan Jin on duty. Maybe balik dalam esk atau lusa kut. So adik ii Jin Leyaa kena jaga dalam masa 3 hari ni. Mama balik kampung, dia cakap nk teman tokma" terang Abang Arasy. Aku hanya mengeluh buat sekian kalinya.

"Hm yelah bang. Kirim salam rindu adik ii dia dgn Leya sekali dgn Jin oppa"

"Ok" aku meng'end'kan call tersebut lalu mengejutkan budak budak itu sebelum kami sama-sama turun ke bawah.
.
.
.
Skip
.
.
.

Aku memandang setiap wajah mereka yang sedang tekun makan makanan yang mama masak tadi. Hehe mmg taklah aku nk masak. Tiba ii aku teringatkan sesuatu.

"Eh korang!" Aku memecahkan kesunyian meja makan

"Noona tak bgitau lagikan nama noona?" Tanyaku. Mereka beren-- I mean berlima mengangguk. Yg sorang lagi tu tekunn je makan.

"Ok nama noona Nur Qaisara Aleyaa. Biasa kalau org luar or kawan ii noona suruh panggil Sara tapi sebb noona sayang korang semua, korang panggil Leyaa noona tau!" Ujarku riang.

"And 3 hari ni Jin hyung korang tak balik"

"Apa?!" Jerit Yoongi. Tch, baru nk bgi respons ke bang?

"Iya Yoon, Jinnie oppa tak balik 3 hari ni. Dia on duty. Sama dengan abang aku. So korang semua kena tidur sini. Chim, Tae, Kookie ngn noona satu bilik tau! Bilik yang kita sembang tadi ha. Joon n Hobie satu bilik. Bilik tu sebelah bilik noona and kau Yoongi duduk sensorang kat bilik sebelah bilik Namjoon dengan Hobie tu. Deal?"

"Kenapa Chim Tae dengan Kookie sebilik dengan noona?" Tanya Namjoon sambil memandang ke arahku.

"Sbb nnti kalau jadi ape ii senang. Lgipun bilik tu ada dua katil queen." Balasku. Namjoon mengangguk faham lalu menyambung aktiviti makannya yang tergendala.

[C] Babysitter?  || BTS Where stories live. Discover now