2

311 24 2
                                    

KEESOKKAN HARINYA

"MAMA!!!" Aku menjerit sambil berlari ke arah mama yang sedang berada di dapur.

"Bising Leyaa!" Marah abang. Aku hanya memandang abangku sekilas sebelum menapak ke meja makan di mana mama sedang memotong bawang di situ.

"Ma, pasal semalam tu kan" kata-kata ku terhenti apabila mama tiba-tiba mencelah

"Ha kamu setuju ke Leyaa?" Mata mama membulat kerana terlalu teruja. Aku tersengih kekok memandang mama

"T-tak. Leyaa tak setuju." Ujarku. Dapat aku lihat wajah mama yang tiba ii muram.

"Ma, Leyaa muda lagi la ma..20 tahun nk kawen ape ma? Abang tu umur 25 kut, tkdelak mama nk kahwinkan?" Kata aku sambil memegang tangan mama. Mama mengeluh.

"Sbb abang tak kahwin lagi la mama nk suruh kamu kahwin" Aku memandang mama pelik. Aik mama ni?

"Nnti boleh buat majlis sekali. Tak ke comel adik beradik kahwin sekali? Ha kan benda tu dh trend sekarang" sambung mama. Aku terkejut. Mama ni terpengaruh la!

"Mama jangan la terpengaruh sangat dengan trend tu ma" nasihat aku sambil mengambil sebilah pisau dan papan untuk memotong sayur. Hehe anak mithali an.

"Ntah ma. Adik muda lagi la" sampuk satu suara.

"Opocot mak aku tengok blackpink" latah mama. Aku dan abang hanya mampu menahan ketawa apabila mama melatah.

"Dik, kalau kau tak kawen, ape function kau duduk rumah ni dik?" Tanya abang. Aku memandang abang dengan sebelah mata. Nk kata aku takde function lah tu!

"Ada la. Adik tolong mama, adik tgk drama, adik buat air mata, ishh macam ii lagi la" ujarku gembira. Mama menjeling aku tajam.

"Sejak bila ntah adik tolong mama" mama menggelengkan kepalanya

"Ha dik! Kalau kau takde function kat umah ni, kenapa kau tk cari kerja je? Dapat duit sendiri. Kau nk beli ape ii pun guna duit kau je. Takyah guna duit mama or abang. Kan senang?" Kata abang. Aku terkejut mendengar kata-kata abang yang tidak kurang bernas itu.

"Bang, ni first time idea bernas keluar dari akal abang. Nnti adik cari kerja erk?" Kata ku selamba. Abang mencebik sambil memandangku atas bawah.

"Takyah, aku dh tolong cari dah"

"Srsly abang?! Kerja apa?" Tanyaku teruja

"Babysitter"

[C] Babysitter?  || BTS Where stories live. Discover now