Part 3 ; Mencari ibu ayah

22 6 0
                                    

Pada pagi yang sangat indah......

Arisya bangun dari tidurnya dan menuju ke bilik mandi untuk mandi....selepas Arisya selesai mandi dia pun pergi ke dapur untuk sarapan bagi bersama Mira dan Aisya... Dan Mira pun berkata " Eh Sya kenapa mata kau bengkak satu lagi mata kau merah..." Lalu Arisya pun berkata " Uhm tak adalah aku teringat dekat keluarga aku. " Dan Aisya bertanya kepada Arisya " Keluarga akak pergi mana ? " Lalu Arisya berkata " Macam ni dulu akak ada keluarga yang sangat bahagia tapi sejak adik akak meninggal hubungan kami menjadi renggang dan tidak rapat seperti dulu , mak ayah akak macam tak percaya bahawa adik akak meninggal masa tu akak tak ada dekat rumah akak ada dekat kampung . Akak tak tahu pun adik akak meninggal sebab kemalangan jalan raya. Jadi nenek akak ceritakan semua apa yang telah berlaku tetapi akak tak percaya adik akak meninggal... Selepas sahaja akak dapat tahu dari mak ayah akak.... Akak pun terus menghilangkan diri dan pergi ke luar negara. Mak ayah akak tak tahu pun akak ada di Melbourne . Jadi akak hampir 3 tahun akak tak balik . Khabar berita tentang mak ayah akak pun akak tak tahu jadi akak ambil keputusan untuk balik ke Malaysia . Tetapi mereka tak ada pun di sana akak cari , akak pun nekad untuk pergi ke Perth untuk cari mereka sebab ada mengatakan mak ayah akak tinggal di Perth...sebab tu akak datang ke sini. " Dan Aisya berkata " Tapi akak jumpa tak mak ayah akak " Dan Arisya berkata " Masih belum jumpa " Selepas mereka berbual Arisya mahu pergi ke bandar dalam sedang berjalan Arisya terdengar sesuatu memanggilnya " Kak Arisya tunggu " Dan Arisya menoleh kebelakang lalu berkata " Oh Aisya kenapa ni kejar akak " Dan Aisya berkata " Ada orang lelaki ni nak jumpa  dengan akak " Dan Arisya bertanya " Siapa lelaki tu ? " Lalu Aisya berkata " Ikut je saya akak nanti akak tahulah sendiri  . " Arisya berasa hairan siapa yang nak bertemu dengannya, Aisya pun menari tangan Arisya untuk balik ke rumah dan Arisya ternampak seorang lelaki berdiri di hadapan kereta yang mewah itu lalu lelaki itu memanggil Arisya " Hi Sya lama saa tunggu awak " Dan Arisya berkata " Oh awak Mikael saya ingat sapa nak jumpa dengan saya tadi " Dalam sedang berbual Aisya pun bersuara " Hah akak cakap nak pergi mana tadi? " Dan Arisya berkata " Akak pergi bandar kenapa Aisya nak ikut ke " Lalu Aisya menganggukkan kepalanya dan Mikael pun berkata " Jom pergi sekali sebab saya nak cari barang " Dan Arisya berkata " Tak susahkan awak ke Mikael " Lalu Mikael berkata " Taklah jom naik kereta saya " Tanpa melengahkan masa mereka bertiga pun pergi ke pusat bandar. Sebaik sahaja mereka sampai di pusat bandar, mereka bertiga menetukan urusan masing-masing.........

Situasi Arisya di sebuah kampung....

Arisya pun bergerak ke stesen keretapi untuk pergi ke sebuah kampung. Arisya pergi kampung itu kerana ingin mencari keluarganya yang hilang itu. Arisya bertanya dengan penduduk kampung itu " Ehmm maafkan saya tuan boleh saya bertanya " Dan seorang lelaki tua iti itu berkata " Oh boleh je ada apa nak tanya dengan pakcik " Dan Arisya menunjukkan sekeping gambar keluarganya " Pakcik kenal tak orang dalam gambar ni " Lalu pakcik itu berkata " Ehm pakcik kenal mereka berdua " Dan Arisya berkata " Oh boleh  tak pakcik tunjukkan rumah mereka " Pakcik itu pun berkata " Maaf cik sebenarnya dalam gambar tu pakcik masa muda " Dan Arisya bertanya " Nama sebenar pakcik apa? " Lalu pakcik itu pun berkata " Nama pakcik Farid bin Yusoff dan nama cik apa? " Dan Arisya berkata " Nama saya Arisya binti Farid, ayah ni saya Sya anak sulong ayah " Lalu Encik Farid pun berkata " Along betul ke ni kamu macam mana kamu tahu kami ada dekat sini " Encik Farid terus memeluk Arisya sangat rapat dan seorang makcik pun keluar dari rumahnya " Eh abang sapa ni?" Dan Encik Farid berkata "  Nita ni anak kita Arisya " Lalu Puan Anita berlari ke arah Arisya dan memeluknya dengan kuat sambil berkata " Along pergi mana mak call kamu banyak kali kamu tak jawab pun dan masa arwah Acik meninggal kamu pun tak balik. " Dan Arisya berkata " Maafkan saya mak ayah sebab tak balik ke rumah " Selepas mereka bertiga bermesra Encik Farid pun mengajak Arisya untuk masuk kedalam rumah untuk berbual......... Lalu Encik Farid berkata " Along ayah nak call adik² kamu sekejap " Dan Arisya berkata  " Ikut ayahlah tapi Along dah jumpa mereka tapi tak kenal Along. Yang Along dah jumpa Aisya dengan Aris dekat Perth. " Dan  Encik Farid berkata " Oh jadi ayah call mereka ye " Lalu Encik Farid mencapai telefon bimbitnya dan menelefon anak-anaknya kemudian dengan segera adik-beradik Arisya pun  sampai di rumah mak ayah mereka........  Dan Arisya terdengar suara yang sangat kuat "ALONG MANA ALONG KITA ORANG RINDUKAN ALONG!!!..... Lalu Arisya pun membuka pintu rumah melihat adik-adiknya berlari ke arah dia . Dan memeluk Arisya dengan kuat..........."  Kami rindu along!!!!! "
Wajah Arisya berubah dan mengalirkan air mata .

To be continued..............

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lovely FamilyWhere stories live. Discover now