In de eetkamer werden de borden net opgeruimd. Er zaten nog maar een paar kinderen te kletsen, de rest was naar bed gegaan.
Kayla hield de kokkin tegen en vroeg haar om nog een bord te laten staan. De kokkin bromde wat: ''T is je eigen schuld meissie, als je je lessen mist, mis je ook je eten.' De dikke vrouw waggelde weg en liet Kayla verbouwereerd achter.
Ze snoof, waarbij de geur van de heerlijke soep haar neus binnen drong zodat haar maag begon te rammelen. Ze legde kreunend een hand op haar buik en liep langzaam naar haar zitplaats.
Daar zat Kalli met Osker te kletsen, maar zodra Kayla plaatsnam kreeg ze alle aandacht. 'Waar ben jij de hele dag geweest Kayla?' vroeg Osker nieuwsgierig en tegelijk verwijtend.
Kayla haalde haar schouders op, geen zin om er over te praten.
'Je hebt gespijbeld Kayla, dat is niets voor jou! Of je moet een heel goede reden hebben...' zei Kalli. 'Was je bij Tristan?'
Kayla had moeite om te volgen wat ze zei, ze keek een beetje verward op. 'Ehm...'
'Oh!' zei Kalli plots, en ze sloeg zichzelf voor haar hoofd. 'Je vergaat natuurlijk van de honger, hier, je mag mijn eten hebben,' en ze schoof een bord met nog warme soep naar Kayla toe. Die pakte het gretig aan en bedankte Kalli met een al volle mond. Osker keek grijnzend en Kalli ernstig toe terwijl Kayla at. Toen ze klaar was vond ze wel dat ze haar vrienden een verklaring verschuldigd was. 'Ik was op de plaats waar het as ligt van het laboratorium,' zei ze toen ze haar mond leeg had, en in een flits bedacht ze dat ze nog geen naam hadden voor het gebouw.
'Ik was bij Trans' fort,' voegde ze eraan toe. En toen trok ze een gezicht, want Kalli en Osker keken haar aan alsof ze net gezegd had, dat ze even naar de andere kant van de wereld was geweest en terug.
'Trans' fort?' herhaalde Osker ongelovig.
'Je maakt een grapje,' schudde Kalli haar hoofd.
Kayla haalde diep adem. 'Nee, ik maak geen grapje en je moet me ook serieus nemen als ik zeg dat Hendricus mee was.'
'Zeg je dat Hendricus ook mee was?!' riep Kalli uit.
Kayla rolde met haar ogen. 'Ja,' verzuchtte ze. En voordat Osker en Kalli tegelijk 'Waarom?!' konden roepen, stond ze op en fluisterde: 'Ik wil jullie best vertellen waarom, maar niet hier. Niet iedereen hoeft het te weten, dat zou alleen maar voor paniek zorgen.'
'Paniek?' piepte Ilva, die er plots bij was komen staan. Kayla zuchtte vermoeid en hield haar neusbrug tussen duim en wijsvinger. Ze fronste haar wenkbrauwen. 'Kom maar mee naar de slaapzaal, daar kunnen we rustig praten.'
'En ik dan?' dacht Osker hardop.
Kayla gromde gefrustreerd. Ze was moe en had slaap nodig maar dat ging niet lukken als haar vrienden aan haar lippen hingen. En aan de andere kant had Kayla mensen nodig om mee te praten over de problemen.
Kalli, Ilva, Osker en inmiddels ook Renske, keken haar verwachtingsvol aan.
Kayla zocht wanhopig naar hulp, maar Delora en Hester lieten haar op dit moment in de steek, ze waren beiden vast bij hun liefde, Delora bij Raël, Hester aan de telefoon met Macklyn. Ik wou dat jij er was, Tristan, dacht Kayla.
'Goed,' zei ze, en ze duwde Ilva zachtjes opzij zodat ze er door kon. 'Hendricus wilde gewoon de politie waarschuwen voor de chemische reacties die mogelijk plaats konden vinden, en Tristan ging mee, dus ik ook, dus Hester ook...Eh...'
'Maar Delora en Raël waren ook niet in de lessen,' onderbrak Ilva haar betweterig.
'Raël is toch ziek? En je weet hoe Delora is, ze wijkt nooit van zijn zijde!' Kayla had haar weg vrij gebaand en begon nu sneller te lopen. 'Welterusten!' riep ze over haar schouder, en ze begon te rennen.
Met een knagend schuldgevoel opende ze de slaapkamerdeur. Ze zou naar Raël gegaan zijn, als ze niet zo vreselijk moe was. En ze wilde de jongens ook liever niet storen. Delora mocht dat misschien, maar Kayla deed dat niet, uit beleefdheid.
De helft van de bedden in de zaal was al bezet en er lagen zelfs al een paar meiden te slapen.
Nadat Kayla haar blik door de kamer had laten gaan viel haar oog op Hester, die niet aan het bellen, maar aan het sms'en was met Macklyn, aan haar blos en haar lachje te zien.
Kayla plofte neer op haar bed en tikte Hester aan. Ze keek niet op maar bromde wat.
'Hé, Hester, vind jij dat we de rest moeten vertellen waar we vandaag geweest zijn en waarom?'
Het duurde even voordat Hester antwoordde. 'Hum...' deed ze ongeïnteresseerd.
Kayla trok haar schoenen uit en zette ze naast haar bed. 'Ik heb Kalli en haar zusje, Osker en Renske in ieder geval al verteld dat we er heen zijn gegaan. Maar ik zei hen niet waarom, ik zei...'
Op dat moment begon Hesters mobiel te rinkelen en ze glimlachte dromerig. 'Sorry Kayla,' mompelde ze, en toen nam ze op: 'Hey Mackie...' ze giechelde.
Kayla keek naar haar vriendin wiens gezicht oplichtte in de gloed van haar mobieltje. Ze praatte zachtjes en draaide een blonde lok rond haar vingers.
Er ontsnapte een diepe, geërgerde zucht uit Kayla's mond en ze rolde erbij met haar ogen. Maar ze besloot dat het nutteloos was om boos te worden op haar vriendin, als Hester blij werd van Macklyn, moest Kayla haar niet tegenhouden om met hem te praten, en aangezien Macklyn niet meer in de buurt woonde, was bellen de enige optie.
Kayla stond moeizaam op en liep op haar blote voeten naar de badkamer om haar tanden te poetsen en te douchen.
Ze liet het hete water stromen. De hete douch voor het slapen gaan was het zaligste moment van de dag, vond Kayla.
Nadat ze met tegenzin de kraan had dichtgedraaid stapte ze, gehuld in een warme handdoek de douchecabine uit en liep omringt door stoom naar de wasbakken, waar ze haar tanden begon te poetsen, naast Chanisa en het nieuwe meisje Queen, de wolvin. Ze bemoeide zich echter alleen met haar uiterlijk en negeerde Chanisa en Kayla volledig. Chanisa wierp Kayla een blik toe en poetste toen rustig verder.
Na een tijdje voegde Renske zich bij hen, ze had ook een douche genomen en droeg een lichtblauwe badjas. Ze nam de wasbak naast Kayla, die even opkeek om haar te begroeten. Renskes wangen waren rood en haar ogen straalden, ze zong zelfs zachtjes een liedje. Kayla keek haar vragend aan en glimlachte met een mond vol tandpasta. 'Jij bewnt vwolijk!' zei ze. Ook Chanisa's aandacht was getrokken. Ze was juist haar gezicht aan het afdrogen. Ze keek Renske ook vragend aan.
Renske had Kayla tandpasta-taal verstaan en lachte verlegen.
Kayla spuwde haar tandpasta uit en spoelde haar tandenborstel en daarna haar mond. 'Ga je nog zeggen waarom?' grinnikte ze.
Renske droogde haar haar af. 'Och...' doet ze ontwijkend. ''t is niets hoor.'
'Het is een jongen,' grijnsde Kayla, en ze leunde plagerig nonchalant tegen de wasbak. Chanisa slaakte een klein gilletje. Ze sloeg haar handen voor haar mond. 'Echt waar?!'
Renske ontweek hun blikken. 'Eh ja...' gaf ze uiteindelijk toe.
Kayla klapte opgewonden in haar handen en gaf Renske prompt een knuffel. Renske werd rood en stond er bedremmeld bij. Ook Chanisa danste om haar heen. 'Wie?' wilden ze gelijk weten.
Renske keek naar haar tenen en speelde met haar vingers. Haar natte haren vielen voor haar gezicht.
'Kom op meid!' moedigde Chanisa haar vriendelijk aan. 'Je hoeft je niet te schamen voor je crush!'
Renske grijnsde breed toen ze opkeek. 'Jullie hebben gelijk.' Ze beet op haar lip. 'Het is Osker.'
Chanisa sloeg haar handen in elkaar. 'Aaah,' zei ze vertederd, en ook Kayla glimlachte warm. 'Jullie passen ook zo goed bij elkaar!' glimlachte ze. Renske bloosde.
'Osker?' vroeg iemand opeens. Het was Queen, Kayla en Chanisa draaide zich naar haar om.
Queen had haar haren in krulspelten gestoken en had een of andere crème opgesmeerd. Ze keek hen aan met haar handen in haar zij en één wenkbrauw opgetrokken.
'Ja, eh... Osker is die... Wolf, met blauwe ogen.... Eh... Bruin haar... Hij gedraagt zich altijd alsof het hem niets uitmaakt...' Renske zuchtte dromerig.
'Tsk,' deed Queen waardoor de drie meiden haar bevreemd aankeken.
'Die loser?' vroeg Queen.
Renske's mond viel open en Kayla balde haar vuisten. Chanisa keek meteen woedend naar het oudere meisje.
'Ah!' deed Renske verontwaardigd. 'Waarom zeg je zo iets?!'
Queen blies een goud plukje haar uit haar gezicht en sloeg haar armen over elkaar. 'Het is toch zo? Hm?'
Renske keek haar kwaad aan en stampte weg.
'Trut,' schold Chanisa, en liep ook weg, Kayla met zich meetrekkend.
Ze volgde Renske op een drafje naar de slaapzaal, maar ze gooide de deur voor hun neus dicht. Kayla en Chanisa keken elkaar met medelijden aan en gingen toen naar binnen. Renske was in bed gekropen en wilde duidelijk met rust gelaten worden.
'Nou dan ga ik ook maar slapen,' verkondigde Kayla mismoedig, en ze kroop zelf ook in bed. Ze hoorde hoe Queen binnen kwam en een even later ook Kalli en Ilva. Pas veel later kwam Delora terug van Raël. Toen iedereen binnen was viel Kayla pas in slaap.
~~~~~
Zo! dat was weer een hoofdstukje! Ik hoop dat jullie het leuk vonden.
Wat vinden jullie eigenlijk van Queen?Xx Sp
JE LEEST
Experiment F II: De Verbinding (voltooid)
Science FictionIn deel twee van Experiment F keert de gevreesde professor Trans terug in het juist tot rust gekomen leven van Kayla en haar vrienden, hij verstoord vriendschappelijke banden, creëert vijandelijke en zet iedereen tegen elkaar op. Zullen ze er deze k...