Door kiki (kikidekikker)
(Lucy)
"Kom nou spekky je MOET eten." Zeg ik. Spekky knort maar wil nog steeds niet eten. "Paaaap! Spekky wil niks eten." Roep ik over de boerderij. Papa komt eraan lopen. "Hé, Lucy ik heb je toch al een keer gezegd dat als Spekky niet wil eten dat je hem dan voor het eten een lekkere sappige appel moet geven." Zegt hij "ja oja." "En weet je waarom omdat hij anders het niet door kan slikken soms maar een zachte appel wel snap je!" Zegt papa. "Ja dankje!" En ik geef Spekky een zachte appel. Daarna eet hij natuurlijk wel. Hij knort heel blij. Dat is altijd zo schattig! Ik loop naar het hok van de kippen, die moest ik nog verschonen. "Kom kippies, uit jullie hok." En ik ren ze allemaal achteraan, zodat ze in het buiten hok blijven. Ik pak de schoonmaak spullen en poets het kippenhok. Als ik eindelijk klaar ben laat ik de kippen er weer in. Serieus ze rennen gewoon op het hok af! Dan loop ik naar binnen voor het avondeten. "Hé mam, wat eten we?" Vraag ik. "Boerenkool! Met worst." Zegt ze blij. "Alweer dat aten we gisteren ook al!" Zeg ik. "We hadden nog over!" Zegt mam. "Haal je je vader even!" "Ja" ik roep papa, en hij komt aan tafel. Weetje hoe snel papa eet hij zegt dan altijd dat hij snel weer dingen moet doen zoals zijn eieren verkopen en zijn melk en weer voer voor de dieren kopen enz. Ik heb nog niet eens de helft van mijn eten op als papa al klaar is. Hij gaat weer. "Luc (spreek uit als luus) kom je even helpen?" Vraagt hij. "Ja tuurlijk wat is er?" Vraag ik. Ik laat mijn bord staan. We lopen naar papa's 'kantoor'. "Nou kijk, ik snap dat je het heel erg zou vinden, maar het moet het kan gewoon niet anders!" Zegt papa. "Wat is er dan?" Vraag ik. "De dingen worden duurder Luc, en steeds meer mensen stappen over op de concurrent de boerderij hier aan het eind van de straat! En we willen Spekky eigenlijk weg doen hij kost te veel geld." Zegt papa. De tranen springen in mijn ogen. "Pap, nee dat kun je gewoon niet doen!" Roep ik. "Het moet sorry!" Zegt hij. "Nee! Dat gaat niet gebeuren! Het mag niet ik zorg wel voor het geld, ik hoef geen spaargeld meer! Ik doe alles voor Spekky!" Zeg ik. "Sorry Luc, daar hebben we niet genoeg aan, of in elk geval niet snel genoeg!" Zegt papa iets bozer. "Nee! Nee! Het is mijn Spekky en jij blijft ervan af!" Zeg ik. "Hé je hebt hem niet zelf betaald hoor nee wij moeten hier alles weer betalen hup,vanaf boven en blijf daar maar tot morgen!" Zegt hij. Ik loop boos de ladder op naar mijn kleine maar gezellige slaapkamer. Er staat een bed met warme dekens, en daar naast staat een grote hooiberg dat zit erg lekker en er staat nog een oud bureau en een leuke draaistoel. Er hangt ook een leuk schilderijtje van onze boerderij, en op mijn nachtkastje staat een foto van Spekky. Ik ga aan mijn bureau zitten en kijk op mijn mobiel, 137 berichtjes. Zucht.Ik word wakker van papa die op de boerderij gaat werken half 6 dus. Ik ben nog steeds boos. Ik loop de ladder af en pak een boterham met verse melk, mmm. Dan kleed ik me aan. Ik doe mijn tuinbroek met een een groen shirtje eronder aan. Daarna fiets ik naar school, met een lekker zonnetje.
"Hey Lucy." "Hey zoey, hoe was dat feestje van gisteren?" Vraag ik. "Saai, hoe is het met Spekky?"vraagt Zoey. Ik slik maar zeg niks. "Het is goed, ze knorde gisteren heel schattig." Zeg ik dan maar. "Ik wou dat ik hem kon zien." Zegt Zoey. Misschien zien we hem wel nooit meer Zoey. "Ja, zo stom dat je niet mag afspreken met mij." Zeg ik. "Ik mag je naam niet eens uitspreken thuis." Zegt ze. "Ik de jouwe ook niet, nadat onze ouders elkaar hebben ontmoet gingen de mijne alleen maar klagen over jou en je ouders." Zeg ik. "Bij mij ook, ze vonden jullie asocial, ik wou dat wij gewoon vriendinnen konden zijn." Zegt Zoey. "Ja, dat wil ik ook wel." Zeg ik. Dat lijkt me zo leuk als je ouders elkaars vrienden zijn, dan mag ik misschien ooit bij haar spelen! "Wat hebben we nu." Vraagt Zoey. Ik denk even snel na. "Wiskunde." Zeg ik. "Argh." We lopen naar het wiskundelokaal. Moet ik Zoey nou eigenlijk vertellen dat Spekky misschien weg gaat? Ik weet het niet.
We hebben net gegeten, nou ja ik, Zoey vond het zo vies. Ik heb het gewoon snel naar binnen gegeten. blêh. BA BA BA BABABANA BA BA BA BABABAN... Dat was mijn mobiel die door het lokaal galmde. "Lucy, ben jij iets vergeten te doen?" Zegt meneer Janssen hij geeft techniek. "Ehm...sorry!" Zeg ik snel en ik pak mijn mobiel om hem uit te zetten. Dan zie ik wie belde...papa, en voor papa moet ik altijd opnemen zei hij. "Ehm...meneer Janssen ik moet deze even opnemen! Sorry!" Zeg ik. "Wie is het dan hm?" Zegt hij. "Mijn vader hij zei dat ik altijd moest opnemen hij zou alleen bellen bij noodgevallen!" Zeg ik. "Oke, maar wel op de gang en na de les blijf je hier even zitten jullie hebben toch uitval!" Zegt meneer Janssen. Ik loop naar de gang en bel papa terug. Piep...piep... Hoi Lucy...hey pap waarom bel je tijdens de les?...ik moet even iets zeggen...je hebt toch niks met Spekky laten doen hé...jawel, we willen hem nu wegbrengen, maar we hebben jou toestemming nodig...nee! Ik geef GEEN toestemming!...alsjeblieft Lucy begrijp het nou...nee!...oké we bespreken het straks verder! Doei...Bay... Ik loop snel de klas binnen. "Vertel maar wel waarover het ging." Zegt meneer Janssen. "Waarom meneer?" Zeg ik. Want ik ga het echt niet vertellen. Bijna iedereen uit de klas kent mijn Spekky ik zeg niks. "Nou, je wordt in de klas gebeld dan is het belangrijk dus zeg maar!" Zegt meneer Janssen. Ik zeg niks en ga op mijn plaats zitten. Meneer Janssen zegt niks meer. Als de les af is, moet ik nog blijven zitten. "Ik wacht wel even!" Zegt Zoey. "Dankje!" Zeg ik. "Nou Lucy, nu moet je zeggen wat je vader te zeggen had zo tijdens de les!" Zegt meneer Janssen. "Dat zijn privézaken waarom zou ik dat zeggen?" Zeg ik. Nou, als het meneer de Boer was geweest had ik het misschien wel vertelt maar dit is meneer Janssen, ja, die is stom! "Oké, dan moet je 20 regels schrijven, en aan je vader geven, schrijf op papa je mag niet onder de les mij bellen! Nu!" Zegt meneer Janssen heel kwaad. Ik begin met schrijven...
20. Papa, je mag me niet bellen tijdens de les. "Klaar, dag meneer!" Zeg ik terwijl ik opsta en een beetje boos. Dan zie ik dat Zoey op me heeft gewacht. "Hey, ik moest 20 regels voor mijn vader opschrijven, dat is echt saai! vooral met meneer Janssen." Zeg ik. "Snap ik, maar ik moet snel naar huis anders heb ik dalijk 2 weken of meer huisarrest, ik had namelijk gezegd dat ik eerder uit had!" Zegt Zoey en ik zie dat ze haast heeft. Haar ouders zijn echt streng! Maar ze heeft wel een villa! "Doei!" Roep ik nog, dan ga ik ook naar huis. Ik zie Zoey nog weg rijden in een limosine. Ik zou ook wel een limo willen!Ik maak de voordeur open. "Hoi Lucy, er komen dalijk vrachtauto's voor Spekky." Zegt papa. "Wat! Wat gaan ze met hem doen?" Vraag ik. Papa kijkt mama aan, ze knikt. "Ze laten hem sl..." De rest hoor ik niet. "Wat zei je papa? "Ze gaan hem laten slachten." Zegt papa. "Wat! Nee! Dat niet! Dat nooit, laat mij liever afslachten mij kun je toch ook eten, dat gaat niet gebeuren!" Zeg ik met tranen in mijn ogen. En ik ren naar buiten, naar Spekky. Ik knuffel hem, dat vind hij fijn, hij gaat op zijn rug liggen. Ik kietel hem. Dan hoor ik de vrachtauto, Spekky piept, net of hij weet wat er gaat gebeuren. "Sssst!" Zeg ik. "Kom mee Spekky!" Ik doe een riempje bij Spekky om en trek hem mee naar een schuurtje waar niemand iets van weet, zelfs papa en mama niet, alleen Spekky en ik. "Lucy! Lucy! Lucy waar ben je anders krijg je huisarrest." Hoor ik papa roepen. Ik zeg niks alleen soms zeg ik tegen Spekky sssst, verder niks. ik hoor dat papa wat met de slacht meneer praat. O, nee ik hoop niet dat die meneer weet hoe Spekky heet, want dan rent Spekky altijd naar diegene toe. "Spekky kom eens ik heb een lekkere appel bij me!" Hoor ik die stomme meneer roepen. Spekky knort, heel hard hij probeert zich los te maken. "Sssst, Spekky die meneer wil je slachten sssst!" Zeg ik de hele tijd. Ik hoor de mensen al aankomen. "Ik hoorde dat stuk vlees daar ergens praten, Tijs." Hoor ik iemand zeggen. "Dat hoorde ik ook wel!" Zegt een andere, waarschijnlijk Tijs. "Boe!" Zegt 'Tijs' en hij steekt zijn kop door de struiken, waar wij zitten. "Ga weg jij moordenaar!" Roep ik! Spekky slaakt ook een soort gegrommend geluid. Dan zie ik Diggy aan komen rennen (de hond). 'Tijs' gilt. Hij is blijkbaar bang voor honden. "Diggy, het is een moordenaar een dief pak hem, Diggy, pak hem!" Roep ik naar hem. Diggy gromt, en bijt 'Tijs' in zijn been. Ik en Spekky komen de struiken uit. Ik aai Diggy over zijn hoofd. "Goed gedaan dig!" Zeg ik lachend. 'Tijs' en die andere man rennen ervandoor, ze rijden zo hard mogelijk met de vrachtauto weg. Papa komt ook aan lopen. "Lucy, heeft Diggy hen weggejaagd?" Vraagt pap. "Jep!" Zeg ik trots. "Oké ik heb gezien dat je echt alles voor Spekky over hebt! Je mag hem houden maar misschien moet hij wel volgend jaar worden afgeslacht sorry!"Zegt papa. Ik kijk hem boos aan. Dan zet ik Spekky weer in zijn hok. En ik neem Diggy mee naar binnen. "Als ik jou niet had hé Diggy." Zeg ik en ik geef een kusje op Diggy's hoofd. Dan gaan we avondeten. We praten nog wat over alles, dan moet ik huiswerk maken en naar bed. Ik slaap al snel en droom over Spekky.
JE LEEST
Secret Friends
Teen FictionLucy en Zoey zijn beste vriendinnen. Lucy woont op de boerderij. Ze heeft een varken die Spekky heet. Zoey is juist rijk en ze woont in een grote villa. Hun ouders mogen elkaar niet en eigenlijk mogen ze geen beste vriendinnen zijn. Dat zijn ze toch...