Chapter 1

117 6 0
                                    

Hanna Pov

Throwback 6 years ago..

Masa ni saya baru form 4. Dalam awal tahun tu, persekolahan baru bermula. Masuk ja dalam perkarangan sekolah, tiba2 ada satu orang budak lelaki montel2 pigi langgar badan saya. Sudah la badan saya ni kecil2. Nasib nda melayang.

Terus saya menjeling tajam sama tu budak lelaki. Kelam kabut dia ni trus pungut tu beg saya dan beg dia yang jatuh. Terpancar juga rasa bersalah di riak muka dia. Tapi apa saya peduli. Teda mata ka main langgar2 orang..

"You! Hei! Jalan nda pakai mata ka? Suka suki ja melanggar orang. Saya saman kau kalau saya jatuh patah kaki ah!"

"Err... Sorry la mandak... Sa.. saya mau cepat baini..." Dia jawab dengan pelat cina dia sikit.

Makin tajam saya jeling dia. Dia pun makin tunduk menikus. Adeii, ni kusai ka pondan ni?? Baru jelingan ba tu pun mau takut.

"Ba, kalau mau cepat apa lagi kau buat sana tu berdiri2 macam pocong. Pigi la kau jalan cepat!"

Nda tunggu lama dia terus ja jalan laju. Saya pungut balik tu beg saya yang dia ampai di lantai. Ego la kunun nda mau ambil tu beg masa dia bagi. Masa saya tunduk tu, saya perasan ada nametag terjatuh. Mengkali tu budak lelaki tadi punya.

Raxe Hazel Lee..

Ooo.. mimang pula anak cina ni. Ada surname cina di hujung dia. Saya simpan ja tu nametag dalam poket saya. Nanti2 la saya bagi dia..

Waktu rehat tu, saya dan bff saya si Adele berjalan sama2 pigi kantin. Dalam perjalanan tu, saya nampak si budak lelaki montel tadi kena tolak2 sama di tepi tandas dekat kantin. Tanpa berfikir panjang, saya terus tarik si Adele pigi sana.

"Ui budak cina sesat! Mana kau punya duit, hah?! Bagi sama gua la cepat!"

Time ni saya berdiri nda jauh dengan durang sana sama si Adele. Berabis si Adele pigi cubit2 tangan saya yang tiba2 jadi kaki penyibuk. Tapi saya diam saja. Saya perhati ja si budak cina montel tu kena buli. Hei, budak cina ni. Yang membuli tu kecil kurus macam cicak, dia yang besar macam gajah pula dibuli.

"Sa.. saya..." Tergagap2 lagi dia menjawab sana. Si pembuli tu pula pigi tolak2 kepala dia lagi. Nda ketahanan suda saya, trus saya cepat2 pigi dekat durang.

"Hei budak! Budak sekolah lagi ada hati mau jadi samseng ka hah? Bagus kalau badan sasa, ni macam cicak kobeng!"

Terkejut durang semua tengok saya. Tiba2 ada heroin penyelamat keadaan. Perempuan lagi tu. Si cicak kobeng tu tersengih2.

"Wei, ada amoi la. Kau siapa oo amoi mau bela ni budak cina sesat ni? Sumandak dia ka? Tapi, buli tahan juga ni budak cina ni dapat sumandak lawa ah.. nda padan dengan badan gajah.." terus ketawa2 lagi durang semua.

Belum sempat lagi saya balas, terus ada suara di belakang saya menyergah tu budak2 pembuli. Lari terus lintang pukang dorang semua. Cikgu disiplin rupanya patutlah lari macam nda cukup nafas tu budak2 junior. Si Adele la tu pigi merepot sana. Takut juga dia saya tiba2 ikut campur yang bukan hal saya. Perempuan lagi tu mau lawan lelaki kunun. Tapi, jangan main2. Saya ada black belt taekwondo ni. Sekali tendangan saja melayang tu budak cicak kobeng tadi. Heh..

Berbalik kepada si budak cina tu tadi. Nda suda dia nampak ketakutan tapi dia tunduk sedih saja la sebab malu baitu kena buli junior. Baru hari pertama ba suda jadi mangsa buli. Saya pun duduk la di sebelah dia.

"Nah!"

Saya hulurkan sama dia tu nametag yang saya jumpa pagi tadi. Dia sambut juga pelan2.

"Thanks..." Dia bilang lemah.

Love you!Where stories live. Discover now