eight

10 2 0
                                    

- YeeMi pov -

Dua hari hari telahpun berlalu, masa berlalu dengan pantas. Pada hari yang hujan ini, aku dan Nia akan ke sekolah buat kali pertamanya selepas menjadi model. Aku berasa tidak sedap hati untuk ke sekolah pada hari ini kerana aku takut akan rakan sekelasku membuli kami yang dahulu rupa kami seperti kacang yang tubuh banyak pada muka dan warna kulit yang tidak beberapa cerah. Aku benci dengan orang yang mengatakan bahawa kami melakukan plastick surgery. That's pissed me off. Aku terlalu memikirkan tentang itu sehingga aku lupa menyusun buku-buku aku mengikut jadual pada hari ini

Yeemi : hari ini punya jadual apa eh? Aq lupa doh ( sengih )
Nia : ouh, tadi aku tengok jadual hari ini punya ada addmath, math, bio, sains, bi chinese, spanish
Yeemi : ouh, thank you!
Nia : okok. Hah engkau sudah siap atau belum? Aku turun bawah dulu  tau.
Yeemi : okokokok

- Nia pov -

Aku turun tangga untuk melihat jikalau driver kami sudahpun sampai. Aku menyelak langsir, aku mendapati bahawa driver kami telahpun berada di hadapan rumah kami. Dia telahpun dibasahi dengan hujan yang tidak begitu lebat.

Nia : weiii driver dah sampai!! Cepat weii kesia dia, dibasahi dengan hujan ( jerit )
Yeemi : whuttt??!!! Ok ok, aku turun sekarang.

Kami pun naik kereta dan pergi ke sekolah. Aku dan Nia meminta maaf kepada driver itu kerana membuatnya tunggu di bawah hujan.
Driver itu maafkan kami dan berkata " tidak mengapa, lagipun saya sudahpun bekerja sebagai seorang pemandu selama 10 tahun. Saya sudah banyak kali lalui perkara seperti itu tetapi ada yang lagi teruk selain daripada itu". Aku dan Yeemi terbeliak, apabila mendengar driver itu sudah menjadi driver selama 10 tahun. Yeemi berkata " tidak mengapa pak cik, mungkin kehidupan pak cik tidak lagi seperti dahulu. Saya yakin bahawa kami akan layan pakcik seperti ayah kami sendiri". ( Yeemi memandang cermin di hadapan agar pakcik itu dapat melihat wajahnya yang sedang memberi senyuman manis). Pak cik itu membalas senyuman Yeemi.

Tiba sahaja, aku dan Yeemi melangkah masuk ke sekolah. Semasa kami berjalan berdua, kami sedar bahawa di pagar tadi, ada beberapa orang sedang melihat kami dan kini sedang berlari ke arah kami.

???? : hurm awak Nia kan and awak Yeemi kan?
Nia&yeemi : ya, itu kami, kenapa?
??? : saya peminat awak
Fans 2&3 : kami pun kami pun
Nia&yeemi : ouh, wow. Okey (sambil garu kepala)
Fans 2 : saya nak autograft nuna boleh tak? (Hulurkan buku majalah yang ade muka mereka berdua)
Fans 1&3 : saya pun saya pun ( menghulur buku majalah yang sama )
Yeemi : macam mana kamu bertiga tahu kami punya tempat persekolahan.
Fans 1 : dulu saya pernah sekolah di sini tetapi saya sudah berpindah ke sekolah lain kerana ada hal. Masa saya sedang beli buku tulis di kedai, sya terjumpa majalah nuna tapi saya masa itu belum tahu nuna sekolah sini. Selepas dua ke tiga hari, kawan saya beritahu saya yang nuna-nuna sekolah di sini and saya juga dapat tahu yang nuna akan ke sekolah pada hari ini. Oleh sebab itu, saya segera ponteng sekolah untuk berjumpa nuna di sini.
Nia : kamu ponteng sekolah semata-mata untuk dapatkan autograft kami?
Fans 1,2&3 : yes
Yeemi : okey lepas ni jangan ponteng sekolah tau ( menasihati tiga lelaki itu )
Fans 1,2&3 : baiklah ( sedih )
Nia : jangan nak bersedih. Meh buku, saya nak tanda tangan.
Fans 1 : ini ini ini (hulurkan majalah dan pen)

Fans yang lain turut menghulurkan majalah yang sama. Maka kami pun tulis autograft untuk mereka. Loceng berbunyi menanda kami sudahpun lambat untuk ke sekolah.

Yeemi : okey kitorang tak boleh lama-lama di sini kitorang kena masuk kelas.
Fans 3 : alooo nuna pun still nak sekolah ke?
Yeemi : mestilah nuna kena sekolah. kalau nuna tak sekolah tak bijak la nuna nanti. Jatuh prestasi kami nanti.
Nia :  betul tuh
Fans 1 : ala nuna dah berjaya dah pun
Nia : sudah berjaya sekalipun pembelajaran itu masih penting.
Yeemi : okey korang pun kena pergi sekolah. Nuna nak masok sekolah nih. Bye!
Nia : Bye!
Fans 1,2&3 : Bye ( sedih )

Maka aku dan Nia segera tinggalkan semua fans tadi. Kami berjalan di koridor, semua orang sedang pandang kami berdua.

- YeeMi pov -

Yeemi : wei sudah kenapa semua orang pandang nih weiiii ( bisik di telinga nia)
Nia : tu ah tu.. maybe sebab kita dah jadi model kot.
Yeemi : ye kot hah tu kelas kita jom jom ( tarik tgn nia)

Kami berdua masuk ke dalam kelas. Tiba-tiba, satu kelas kami menyambut kedatangan kami yang amat mereka menanti-nantikan.

Classmate 1 : wei nia&yeemi. Finally,  welcome back to school beb
Classmate 2 : yeayyu welcome back with a famous face without make up. You two look so different. Did you two did on your face?
Classmate 3,4,dan 5 :(pukul classmate 2 dan menyapa kedatangan kami) welcome back to school (menyapa sambil cekik leher classmate 2)
Nia : wow korang semua memang buat preparation ini semua ke?
Classmate 6 : yup
Yeemi : wow 1 bulan kitorang tak sekolah macam terjadi. Kelas pun da lain sikit lawa lak tuh
Classmate 7 : hohohohohohohoho, ( kembang )
Nia : heh
Classmate 8 : sekarang ni, kamu berdua kene jaga reputasi korang ke?
Yeemi : of course . Kitorang kne jaga. Manager kitorang and company kitorang sudah suruh, kitorang laksanakannya. Lagipun kalau kitorang tak jaga, mati kitorang. Kena denda. (Muka takut)
Classmate 9 : oooo begitu
Classmate 10 : dah pergi la duduk di tempat duduk korang berdua.
Classmate 11 : hah ni tempat korang
Yeemi : uish asal banyak sangat hadiah nih??? (Memegang kotak hadiah)
Classmate 3 : ni sume fans korang yang letak
Nia : uish sekolah ni pun ade yg minat kitorang
Classmate 12 : korang ni kan model . Tambahan pula, korang berdua ni famous lak tuh
Yeemi : hehehehehhehe lupa pula kitorang nih dah famous.
Classmate 6 : heh
Classmate 13 : wei krg cikgu datang cikgu datanf
Classmate 17 : bangun~ selamat pagi cikgu
Sume : selamat pagi cikgu
Cikgu : okey semua duduk. Hurm cikgu rasa macam ada sesuatu yang bertambah dalam kelas nih. (Pandang ke arah aku dan Nia)
Classmate 2 : nih cikgu Nia dan Yeemi da datang sekolah setelah beberapa bulan tak datang sekolah.
Cikgu : oooo .. welcome back to school Nia and Yeemi. Lama cikgu tak tengok kamu betdua.. cikgu tengok kat majalah je.. kamu pakai makeup dan tak pakai  makeup sama je cantik
Yeemi&nia : komawo

Pembelajaran berjalan seperti biasa dan tamat pembelajaran dan tamat sesi persekolahan. Aku ,nia dan semua classmate bercadang untuk lepak di cafe berdekatan. Kamipun berjalan bersama-sama dengan mereka. Pada masa ini, bermulalah telepati antara aku dan Nia

Yeemi : wei aku rasa akward la
Nia : kau ingat engkau seorang je ke?
Yeemi : ye la kita ni mana pernah dilayan baik oleh classmate-classmate kita ini semua.
Nia : tu ah tu aku risau dorang berbaik dengan kita sebab nak tumpang populariti kita, tak pun dorang nak no EXO member?
Yeemi : aqku ada no lay ngn kai je yang lain aku tak ada.
Nia : sama ah
Yeemi : klau dorang mintak no EXO macam mana?
Nia : tak apa kita tengok dulu.

*Tamat telepati antara nia dan yeemi*

____________________________________________________________________________

Okey ke?

[Tidak Akan Bersambung]PHOTOSHOOT  Where stories live. Discover now