Senyumku tak seghairah
Gerak gaya tidak selincah
Mataku tak seayu
Kicau burung pun tak semerduNamun ku punya hati
Juga gayaku perasaan
Hidupku yang begini
Kadar waktu diizin TuhanTidak ku minta lahir ke dunia
Tidak kuduga cacat beginiBukan kuminta kasih dan sayang
Bukan ku rayu bantu simpatiMaafkan wahai teman
Ku menumpang di sudut dunia
Mencari ketenangan
Sampai masa ku pergi jua
Cacat ? Kurang upaya? OKU?Tiada sesiapa pun insan di dunia ini yang menginginkan gelaran itu. Tiada siapa yang meminta untuk menjadi seorang yang cacat, namun,kecacatan itu adalah tanda kesempurnaan ciptaan Tuhan. Pada tiap sesuatu yang Allah takdirkan itu terselit hikmahnya. Kecacatan itu adalah sebuah keistimewaan, yang tiada pada insan yang lain. Mari hayati Hadith ini:
"Tiada seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali Allah mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa."
(Hadis Riwayat Bukhari)Allah juga tak memandang bentuk fizikal seseorang itu, sebaliknya Allah hanya memandang pada ketakwaan sesorang itu. OKU yang beriman dan bertakwa lebih mulia di sisi Allah berbanding orang normal yang tidak bertakwa.
Buat kamu yang diuji ,usah bersedih,usah putus asa,kerana ada Allah di sisimu. Mari hayati hadith ini:
"Rasulullah SAW bersabda," Sesungguhnya seseorang mesti memiliki gelaran di sisi Allah yang tidak akan dicapai olehnya dengan amal, sampai dia diuji dengan ujian di tubuhnya, maka dengan ujian itu dia mencapai tahap itu. "
(Hadis Riwayat Abu Dawud)Setiap ujian yang Allah hantarkan,itu tandanya Allah ingin menguji sejauh mana tahap keimanan kita kepada Allah. Orang beriman, tidak akan mengeluh apabila diuji,sebaliknya dia bersabar dan redha.
Buat kalian yang terlahir sempurna, berhentilah membenci kami,menghina kami,mengejek kami,mengherdik,mencaci maki kami, kerana kami juga punya hati seperti kalian. Kami tidak pernah meminta untuk menjadi cacat. Kami tidak pernah meminta untuk lahir ke dunia. Usahlah membenci kami, sebaliknya sayangi, fahami dan rasai. Bimbinglah kami untuk mengenal Allah,bimbinglah kami untuk mempelajari agama, kerana kami juga ingin menjadi hamba Allah yang mentaati segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Didiklah kami dengan penuh kasih sayang, pimpinlah tangan kami menuju ke syurga.
Ajarkanlah kami untuk mengenal Allah.
YOU ARE READING
Ajari Aku Mengenali Allah
SpiritualSINOPSIS AJARI AKU MENGENAL ALLAH Mengisahkan tentang kehidupan Muhammad Adam,seorang OKU (pekak). Pelbagai ujian dan cabaran yang dihadapi oleh Adam dalam meneruskan hidup. Nenek dan saudara-maranya membencinya, namun ibu,ayah,datuk dan adik-adik...