Chapter 4 - Kau Yang Hadir.

15 1 0
                                    

Medina: Wey, Sakinah!!!!
Sakinah: Apa? kabut semacam je nih..
Medina: Ada org jumpa dompet duit aku..!!
Sakinah: Ha, siapa?!
Medina: Aku x tahu,tapi dia ada bg sticky note, dia suruh jumpa dia klau nk dompet aku balik..
Sakinah: Ye lah, siapa?
Medina: Aku x knl, tp dia tulis, "budak nakal"
Sakinah: Wait, jp.. kau yg salah type ke, aku yg salah baca ni..
Medina: Kenapa?..
Sakinah: Kau x knl budak nakal tu siapa?

. . . . . . .

"Huh.. rasa sekejap je baliik rumah kan.."-Medina memasukkan barang-barang di dalam beg ke dalam lokernya. "Hm, tu lah, tapi.. kita lagi 2 minggu je kat sini.. SPM pun kan dah habis, ni yang kita cakap.. ENJOY!"-Aireen, rakan katilnya, 'bedmate' . Medina turut ketawa dengan ekspresi wajah Aireen ketika menyebut perkataan 'enjoy'. Sakinah dari arah dormnya berlari menuju ke dorm Medina. "Medina! Medina..."-Sakinah berlari ke katil Medina. Medina yang sedang melipat baju terkejut dengan jeritan Sakinah.

"Apahal kau nih!"-Medina memukul bahu Sakinah. Sakinah mengaduhkan pukulan Medina. But that's not the point. "Eh, cerita la lagi pasal budak nakal tu.."-Sakinah bersila menghadap Medina. "Cerita apa? tu je la..eh tapi kau tak bagi tau lagi siapa budak nakal tu.."-Medina. Sebaik sahaja Medina menyebut ayat 'budak nakal' tu, hampir semua orang dalam dorm itu memandang ke arahnya. Mula lah yang lain berpusu-pusu pergi ke arah Medina.

"Apa cerita ni?- kenapa?- apa jadi ni?- kenapa dengan budak nakal?"-Bertalu-talu soalan dilontarkan kepada Medina. Medina bingung. "Tak de pape pun la. kan dompet aku hilang, lepastu,..."-Panjang lebar Medina menceritakan. "Argh..!!! seriously?!!"-Yasmin. "Eh, kau tak cerita pun kat aku pasal aiskrim tu.."-Sakinah. "Aww, sweetnya.."-Aireen. "Hm.. sah!"-Jihah menunjukkan isyarat tanda mendapat idea. "Sah apa?"-Sebulat suara menanyakan perkara sama. Medina hanya membiarkan rakan-rakan sebiliknya yang masih lagi asyik dengan ceritanya. Dia sambung melipat baju. "Sah, Asyraf suka Medina!"-Jihah. Kata-katanya membuatkan semua gadis di dalam bilik itu menjerit tak tentu pasal. Laju Medina berpaling ke arah Jihah.

"What?!"-Medina cuba menyelit di tengah-tengah bulatan itu. Semua mata tertumpu pada Medina. Masing-masing sudah menunjukkan senyuman gatal dan sinis. Ada yang menyiku-nyiku Medina, Medina masih lagi pelik. "Wait, budak nakal tu Asyraf?!"-Medina. Laju kepala mengangguk. "Putera Asyraf budak Sains yang pandai tu?!"-Medina masih lagi tidak percaya. Mengangguk.

"Medina, jom gerak kantin.. nanti lambat pulak.."-Sakinah menyimpan buku dan bersedia untuk keluar rehat. Medina menggeleng. "Puasa laa.."-Medina mengambil sebuah novel yang sedang dibacanya sejak sebelum rehat tadi. Memandangkan SPM dah habis, jadi cikgu-cikgu tidak masuk kelas, dan aktiviti-aktiviti untuk tingkatan 5 masih lagi dalam persiapan. "Ops..sorry-sorry.. kau pergi library ke nanti?"-Sakinah. "Taklah, aku duduk kat pondok.."-Medina dan Sakinah berjalan menuju ke pintu dan mengambil hala masing-masing.

Medina sibuk membaca novelnya. Masa rehat berbaki 5 minit lagi. Tap! Tap! Bunyi tapak kaki berjalan ke arahnya. Medina sudah tersenyum. "Sakinah ni, nak terkejutkan aku la tuu..."-bisik hati Medina. "1..2..3 Ha, Sakinah!"-Medina cuba menyergah Sakinah. "Alamak.."-Medina perlahan, dirapatkan bibirnya. Novel yang dipegangnya tidak mampu lagi digenggam Medina.

"Sakinah?"-Asyraf berdiri betul-betul di hadapannya. Laju Medina menunduk dan memohon maaf "Sorry-sorry.. ingatkan kawan saya tadi.."-Medina ingin mencapai novelnya yang dah terdampar di atas tanah. Tidak sempat dia mengambil, Asyraf sudah menahan novel itu dengan kakinya. Terbeliak mata Medina dibuatnya."Excuse me, you step on my novel!.."-Medina sedikit bengang. "Pehal mamat ni,.. aku dah minta maafkan.."-bisik hati Medina.

"Tak kenal aku ke?"-Asyraf. "No, and I don't want to know you either."-Medina terus menarik novel yang dipijak Asyraf. Pantas tangan Asyraf mencapai novel itu semula. Medina masih enggan melepaskan. Novel itu digenggan erat oleh dua tangan. Belah atas novel dipegang Medina. Belah bawah novel, dipegang Asyraf. "Really?"-Asyraf tersenyum sinis dan didekatkan lagi tangannya ke tangan Medina. Medina terkejut. Terus dia melepaskan novel itu. "Awak nak apa ni?! Kalau nak novel saya pun, tak payah la sampai nak pijak.. tu buku"-Medina bernada tegas. "Ops, sorry.."-Asyraf menghulurkan novel itu kepada Medina. Novel itu dicapai Medina tanpa wajah Asyraf itu dipandang. Jam menunjukkan 10.30 tepat, dia bersiap-siap untuk pulang ke kelas. Asyraf masih lagi tidak berganjak. Murid-murid yang lalu-lalang di situ mula memandang-mandang, berbisik-bisik. "Apa lagi mamat ni nak.."-bisik hati Medina. Risau.

Sebaik sahaja dia siap mengemas barangnya, memang niat ingin kembali ke kelas. Langkah Medina terhenti kerana tubuh Asyraf masih lagi tidak berganjak. Medina cuba bergerak ke tepi, tetapi dihalang Asyraf. "What?!"-Medina semakin bengang. "Seriously, kau tak kenal aku?"-Asyraf. "TAK!"-Medina bergerak ke tepi sejauh yang mungkin dan berjalan membelakangi Asyraf. "Sedap tak ais krim Magnum hari tu?"-kata-kata Asyraf menghentikan langkah Medina.

"It's you?"-Medina menghadap Asyraf. "Me?"-Asyraf berjalan mendekati Medina. "Bagi balik dompet saya"-Medina menghulurkan tangan dengan nada yang tegas. Asyraf hanya merenung Medina sambil tersenyum nakal. "Cepatlah! dah nak start kelas lah.."-Medina semakin marah. "SPM dah habis, nak kelas apa lagi?"- Asyraf menyeluk poketnya dan dikeluarkan sehelai sticky note lalu diletakkan di atas tapak tangan Medina. No touching eh, just letak.. Lalu berjalan meninggalkan Medina. "Wait, mana dompet saya!"-Medina meninggikan suaranya sedikit. Asyraf hanya mengendahkannya dan berjalan lalu. "Hish!"-Medina.

Tiba di kelas, Medina menghentakkan bukunya di atas meja. Boleh dikatakan satu kelas senyap dengan bunyi hentakan itu. "Medina, kau kenapa ni?.."-Sakinah. Medina mula dengan menelan air liur geram. " Tadi en.."-Medina mula menceritakan apa yang berlaku. Bertukar-tukar reaksi wajah yang ditunjukkan Sakinah. "Aaaaaaahhhhh!!"-Sakinah menggoncang-goncangkan bahu Medina. Laju Medina menjauhkan diri sebelum macam-macam lagi yang dikenanya. "Sakit la woii"-mata Medina tajam menjeling Sakinah sambil menggosok-gosok bahu yang digoncang kawannya. "Hmm.. dah lah dompet aku still kat dia.. harap-harap la dia tak guna duit aku.."-Medina mengomel sendiri sambil buku-buku di atas meja dikemaskan.

Tup! Sehelai sticky note jatuh ke lantai. Sakinah yang terlihatkan sticky note itu, terus mencapainya.

"Need ur wallet? Find me.. :) " -budak nakal-

"Dina! tengok ni.."-Sakinah menunjukkan sticky note itu. Melihatkan nama 'budak nakal' itu terus dialihkan pandangannya. "Hmm.. biarlah dia tu.. tunggu aku report kat cikgu.."-Medina berjalan pergi. Sakinah terhegeh-hegeh mengikutinya dari belakang.

to-be-continued

<3

waiting for romeoWhere stories live. Discover now