"Mama, kenapa saya kena kahwin..Saya kan muda lagi.." Suho memuncungkan bibirnya.
"Muda kepala hotak kau, kalau muka kau baby face macam Min Seok tu boleh la. Ni Jongdae pun dah ada baby, kau dok menyepi lagi. Nak tunggu angel jatuh dari langit ke apa? Angel malang mana yang nakkan kau ni? Mama tunggu kau bawak calon, kau sibuk mengegay. Sekarang biar mama luruskan kau yang dah nak melengkung ni."
Perggh. Berdarah telinga Suho mendengar amukan mamanya. Kepala yang tak gatal digaru. Mama Suho bekas gangster. Okay tak, gurau je. Tapi gaya dan perlakuannya memang begitu, dari dulu. Percakapan yang kasar, ayat nan savage. Suho kadang-kadang musykil macam mana papa boleh tersuka dan tahan dengan mama. Ops, sorry pa.
Yelah, mama ni macam lelaki saja gayanya. Jangan-jangan mama sengaja menyamar jadi perempuan tak? Kalau mama lelaki, aku ni anak angkat lah 😱? Tapi memang halkum mama tak kelihatan. Eh sekejap, Baekhyun pun takde halkum.
"Apa yang kau menungkan tu Junmyeon? Mama tengah serius ni kau boleh terbang ke sana ke sini pulak". (Ke sana, ke sini, ke sana, ke sini😂😂).
"Siapa..nama dia ma? Umur berapa? Er.. Dia nak ke dengan orang?"
"Banyak kau punya soal. Nanti kau tanya dia sendiri, baru puas hati. Aku tak dilahirkan semata-mata untuk jawab soalan pasal calon isteri kau. Rabu ni schedule kau free kan, mama dah setkan masa dan tempat. Nanti mama whatsapp details. Dah, pi main jauh-jauh, mama kena workout, nak bakar balik tiga cheesecake yang mama bedal tadi." Bebel mama Suho sambil menumbuk punching bag di hadapannya dengan selamba.
Suho beredar dari bilik gimnasium, jiwanya galau mengenangkan nasib diri yang tak menentu. Dia sama sekali tidak setuju, apatah lagi bersedia. Namun, dia anak soleh yang tak pernah membantah kata-kata mama. Sebuah keluhan dilepaskan.
Cermin bertatahkan berlian itu memantulkan figura Suho. Suho membelek dirinya. Suho memang ada imej cool guy. Tapi hakikatnya dia pemuda biasa yang banyak kelemahan. Adakah si dia boleh menerima dirinya yang kurang serba serbi?
Itu satu hal. Ada benda yang lebih penting, paling utama daripada segala-galanya. Perkara itu yang berlegar di benaknya.
"Tuhan..semoga semuanya baik-baik saja." Dia berdoa.
Nota penulis : Hello😊.
Saya kagumi Suho sebagai seorang leader yang hebat. Jadi saya nak tunjukkan appreciation dengan buat ff ni. It's a light material and easy writing, hope you guys enjoy. Thanks for reading 🌷
YOU ARE READING
Married with a stranger (Suho EXO ff)
FanfictionSuho ada kehidupan yang hampir sempurna. Figura yang tampan. Masa depan yang terjamin. Kerjaya yang gah. Populariti yang mencurah. Penyokong yang ramai. Duit yang melimpah ruah. Namun tidak semena-mena mama menyuruhnya kahwin. "Can we love a strang...