Estorie - Dinosaur

43 3 5
                                    

Salleh duduk di atas tangga, menunggu dengan sabar. Sesekali dia melihat ke arah skrin telefon bimbitnya. Bahagian parcel tracking dalam aplikasi Shopee memaparkan sesuatu.

Your parcel is on delivery.

"Harapnya barang tu sampai dengan selamat," bisik Salleh perlahan.

Kak Shila yang memerhati sejak dua jam lalu hanya menggeleng. Tertanya juga dia, apalah agaknya barang yang dibeli Salleh melalui atas talian itu. Melihat reaksi adiknya itu, tentunya itu salah satu barang yang dicari-carinya selama ini.

Tiba-tiba telefon Salleh berbunyi. Lantas dilihat skrin telefon. Dahinya berkerut apabila menyedari emel yang terpampang pada skrin.

Hi Rahmat Sallehudeen, 

Your order #2019121303088kcm has been delivered.

Please confirm and accept the order in Shopee App within 3 days...

"Eh?" Salleh terus berlari ke arah tingkap lalu melihat ke luar. Tiada van kurier kelihatan. "Biar betul! Tak sampai pun?"

Pintu rumah dibuka, lantas Salleh berjalan keluar. Matanya melilau ke arah kedua-dua hujung jalan. Lengang.

"Parcel hilang?" Salleh mula panik. Kak Shila yang memerhati gelagat adiknya itu sejak tadi terus menghampirinya.

"Kenapa ni?"

Salleh pandang Kak Shila sambil muncung panjang. "Shopee hantar emel, kata barang dah sampai. Tapi kurier tak hantar pun. Patutnya dah dapat..."

"Mahal ke barang tu?" Kak Shila bertanya lagi.

Salleh garu kepala. "Lebih seratus ringgit la harganya. Macam mana ni, kak? Duit burn macam tu je ke?"

"Sabar, dik. Sabar. Kalau guna Shopee boleh buat refund barang hilang. Tak tekan 'accept items' lagi kan?"

Salleh geleng. Kak Shila terus senyum.

"Jangan tekan dulu selagi tak dapat parcel. Rasanya salah hantar ni..."

Telefon Salleh berbunyi lagi. Kali ini panggilan telefon, daripada...

(...)

"Maaflah, Syam. Menyusahkan awak pula."

Salleh tersengih-sengih seraya mengambil bungkusan berbentuk segi empat bersaiz sedikit besar dari satu rim kertas A4 itu daripada Syam, yang berada di pintu pagar rumah sewanya. Nampaknya barang yang ditunggu Salleh itu 'merayap' ke rumah sewa milik Syam itu.

"Eh, tak apalah. Mujur kurier hantar ke sini. Bolehlah saya bagi awak terus. Kalau orang lain yang ambilkan... Entahlah."

Salleh melihat slip yang terlekat pada permukaan bungkusan itu. Baru saja dia menyedari dia tersalah tulis nombor rumah. 23 dan 32. Hanya pusing nombor saja, tapi cukup untuk menyebabkan penerima keliru. Yalah, tiba-tiba dapat barang tanpa dipesan.

"Lepas ni kena double check alamat la sebelum bayar," gumam Salleh perlahan. Salah dia juga kalau begini keadaannya. Mujur jumpa semula bungkusan itu.

"Beli apa tu? Tilam angin ke? Berat juga parcel tu masa saya ambilkan tadi," Syam terus bertanya. Salleh menggeleng laju.

"Adalah. Ni... Supaya saya boleh keluar rumah dengan selamat. Kan tengah musim wabak sekarang. Bahaya kalau keluar rumah begitu saja."

Syam hanya angkat kening. Kurang mengerti. Dia kemudian hanya mengangguk. "Err... Okey."

(...)

Fiksyen COVID19Where stories live. Discover now