همه آدما ممکنه چیزایی که دارن رو ازدست بدن و هیچ راهی برای برگردوندنش نباشه؛چیزایی که واقعا براشون مهمه و ازدست دادنشون بهشون آسیب میزنه.این میتونه مرگ یه آدم خیلی خاص باشه یا خیانت دیدن از طرف یه پارتنر عوضی که دیگه جایی تو زندگیمون نداره.
ممکنه بخوایم خیلی راحت فراموششون کنیم جوری که انگار اصلا وجود نداشتن اما باید بگم ما برای فراموش کردن از دست داده هامون نیاز داریم که یه مراحلی رو برای سوگ بگذرونیم و اگه بخوایم با سرکوب و قوی جلوه دادن خودمون بعضی از این مراحل رو دور بزنیم آسیب دائمی اون اتفاق همیشه باهامونه. پس خودتون رو سرکوب نکنید بزارید احساساتتون مسیر خودشون رو پیدا کننمراحل سوگ:
1 انکار و ناباوری
اولش قبول کردن ازدست دادن عزیز خیلی کار سختیه. فرد فکر می کنه که این اتفاق تلخ و دردناک برای اون نیفتاده و خواب می بیند. اصلاً را باور نمی کنه؛ ولی وقتی افکار و احساسات خودش رو در مورد مرگ و عزیز از دست رفته بیان کنه به تدریج واقعیت رو قبول میکنه.
2 خشم
توی این مرحله فرد از خودش می پرسه:«چرا من؟».چون از از تلخی و بی عدالتی توی تقدیرش عصبانیه؛ رفتار تند و خشنی با دیگران داره.
سعی کنید توی این شرایط ازدست کسایی که چیز مهمی رو از دست دادن عصبانی نشید چون تو این شرایط افراد بیشتر از همیشه حمایت اجتماعی، عاطفی، احترام و توجه دیگران رو لازم دارن و این باعث می شود فرد راحت تر این مرحله را پشت سر گذارد.3 معامله
فرد حاضره هر چی دارد رو ببخشده تا عزیز از دست رفته رو برگردونه و زندگی به روال سابق برگرده.
این مرحله برای جداشده ها خیلی حساسه و ممکنه توی این مرحله تصمیمای احمقانه بگیرن؛پس اگه رابطه دوستتون واقعا تموم شده و تحت تاثیر این مرحله میخواد به یه آدم آسیب زننده برگرده وظیفه شماست که منطق رو بهش یادآوری کنید4 گناه
فرد دچار عذاب وجدان و گناه می شه، احساس می کند در حق عزیزش کوتاهی کرده. تو این مرحله فرد باید خودش رو ببخشده و البته منطقیتر فکر کنه
5 افسردگی
فرد غمگین و گوشه گیر میشه و نوسانات خلقی توی رفتارش مشاهده میشه. ولی با گذشت زمان به تدریج فرد به روال عادی برمیگرده و فعالیت اجتماعی خودش رو ادامه میده. توی این مرحله تشویق اصلاً مؤثر نیست پس بهش فشار وارد نکنید و بزارید یکم به حال خودش باشه؛اما ازش حمایت کنید. اگر افسرده است.به شاد بودن تشویقش نکنید، چون آمادگی نداره.تـُن صداتون آروم و با محبت باشه. به فرد نشان بدید که براتون مهمه. از تجارب مشابهی که توی زندگی داشته اید، احساسات غم و اندوه خودتون براش تعریف کنید؛اما هیچوقت نگید احساساتت رو درک می کنم.
6 تنهایی
وقتی یه آدم مهم رو از دست میدیم تغییراتی توی زندگیمون صورت میگیره،احساس تنهایی و ترس میکنیم. هرچهقدر با دیگران ارتباط بیشتر داشته باشیم، احساسات منفیمون کمتر میشه.
7 پذیرش
پذیرش مرحله ایه که فرد به سازگاری و رویارویی با واقعیت میرسه. به تدریج قبول میکنه که به زندگی خودش بدون حضور عزیز از دست رفته ادامه بده.اما این مرحله معنی برگشتن فرد به شادی نیست. بلکه . ارتباط با دوستان باعث میشه که فرد احساس بهتری داشته باشه.
8 پایان اندوه
زمان کاملاً مشخصی برای پایان اندوه وجود نداره، این مرحله در افراد متفاوته،ولی معمولاً این مرحله یک سال به طول میکشه. البته این امر به رابطه فرد با عزیزان از دست رفته، حمایت اطرافیان و عوامل فردی بستگی دارده. هرچهقدر رابطه فرد با فرد که از دست داده صمیمی تر باشه، مرحله بهبود هم طولانی تر میشه.
9 امید و بازگشت به زندگی
فرد به مرحله ای می رسه که با یادآوری خاطرات عزیز از دست رفته، کمتر ناراحت میشه. به آینده امیدوار میشه.
☄
توی فرهنگهای مختلف روش و مقدار زمانی که برای هر مرحله طی میشه با هم فرق میکنه. مثلاً مراحل ۲و ۳و ۴ توی فرهنگ ایرانی به خاطر اعتقادات مذهبی کمرنگتره.
ESTÁS LEYENDO
یاداشت های روانشناسی
De Todoمشکلات مزخرف زندگی خود را از پنجره روانشناسی برسی کنیم. تمام نکات روانشناسی رو میتونید اینجا پیدا کنید جواب تمام سوالاتون اینجاست در اینستاگرام ما را همراهی کنید👇🏻 🔴instagram :psaych.land🔴