six;

45 6 6
                                    



"Oi Sarah. Lepasni kau nak pergi makan tak?" Tanya Syaza seperti kebiasaanya. On time pulak tu.

"Em tak kot, Nasuha suruh aku tunggu dia kat library." Pen yang berselerak di atas meja dikemas. Mata masih fokus memandang ke arah lecturer dihadapan.

Biasalahkan student, lecturer tak habis lagi dah sibuk kemas.

Eh tak, mungkin aku je.

"Lepas kelas ni, kita ada kelas dengan Madam Firuz pukul 2:30 kan?" Soal Adira. Matanya kuyu sambil dagu ditongkatkan dengan tangan kanannya. Ngantuk sangat minah ni.

"Haah. Kau stay library lepastu solat kat surau ke?" Tanya Syaza lagi.

"Tak boleh."

"Ouh. Okay." Syaza mengangguk, faham akan keadaan aku yang tengah bulan mengambang.

Suasana kembali sunyi sehingga kelas tamat. Buku yang masih berselerak di atas meja ku capai dan dibawa ke pegangan. Malas letak dalam beg, sampai library nanti keluarkan jugak.

"Aku pergi dulu." Kataku melambai ke arah dua minah yang masih lagi sibuk mengemas buku.

Ha tadi taknak kemas awal-awal.

"Kau serius la taknak balik tidur dulu? Baru pukul 12:30 kot." Tanya Syaza lagi. Dia ni betul-betul jadi penghasut. Shuh kau setan! Jangan hasut Syaza suruh dia hasut aku pulak. Aku nak study!

"Taknak. Dua minggu lagi exam tau tak. Aku pergi dulu! Assalamualaikum." Tangan melambai ke arah mereka berdua yang sudah ketawa. Agak pelik mungkin sebab tengok kesungguhan aku nak study. Jom kita tengok tahan berapa lama.

Kaki terus keluar daripada kelas. Memandangkan Library jauh, sambil jalan baik aku hayati pemandangan laluan nak pergi Library ni. Bunga-bunga segar mula menyapa retina mata.

"Wassup Sarah." Seorang lelaki berjalan di sebelah aku. Tangannya dimasukkan ke dalam poket.

"Yow Ian." Ian Fayyadh, rakanku dari course Tesl, antara yang rapat dengan aku.

"Kau nak pergi mana?" tanya Ian.

"Pergi library. Kau tak pergi makan?" Soalku kembali.

"Dah. Kelas habis awal tadi. Rayqal ajak aku pergi Library jugak ni. Jom." Balas Ian.

Bercakap tentang Rayqal, macam mana aku dengan dia sekarang?

"Aku Rayqal. Kau?"

"Sarah. Sarah Dilayla." Kaki teruskan melangkah tanpa menoleh ke sisi.

"Can we be friend?" Soal Rayqal lagi.

Disebabkan malas hendak melayan dan malu yang teramat, aku mengangguk. Dan begitulah pada hari yang seterusnya, hikayat persahabatan Sarah Dilayla dan Tg Rayqal Iskandar.

Hikayat? Euw.

Aku tersenyum sendiri secara automatik. Sedar tak sedar, sudah hampir sebulan aku berkawan dengan dua mamat sengal ni. Macam mana jumpa Ian? Macam mana lagi kalau bukan sebab Rayqal selalu heret Ian sekali.

Unrecalled [Hiatus]Where stories live. Discover now