BÜYÜK HARFLERİN KULLANILDIĞI YERLER
1) Cümle içinde tırnak veya yay ayraç içine alınan cümleler büyük harfle başlar ve sonlarına uygun noktalama işareti (nokta, soru, ünlem vb.) konur.
Atatürk “Muhtaç olduğun kudret, damarlarındaki asil kanda mevcuttur!” diyor.
UYARI: İki çizgi arasındaki açıklama cümleleri büyük harfle başlamaz.
Bir zamanlar -bu zamanlar çok da uzak değildir, bundan on, on iki yıl önce- Türk saltanatının maddi sınırları uçsuz bucaksız denilecek kadar genişti.2) İki noktadan sonra gelen cümleler büyük harfle başlar.
Menfaat sandalyeye benzer: Başında taşırsan seni küçültür, ayağının altına alırsan yükseltir.
UYARI: İki noktadan sonra cümle ve özel ad niteliğinde olmayan örnekler sıralandığında bunlar büyük harfle başlamaz.
Bu eskiliği siz de çok evde görmüşsünüzdür: duvarlarda çiviler, çivi yerleri, lekeler…3) Kişi adlarından önce ve sonra gelen unvanlar, saygı sözleri, rütbe adları ve lakaplar büyük harfle başlar.
Kaymakam Erol Bey / Mustafa Efendi / Zeynep Hanım / Mimar Sinan / Genç Osman
UYARI: Akrabalık bildiren kelimeler küçük harfle başlar.
Güzin ablama gittim.4) Cümle içinde özel adın yerine kullanılan makam veya unvan sözleri büyük harfle başlar.
Uzak Doğu’dan gelen heyeti Vali dün kabul etti
5) Hayvanlara verilen özel adlar büyük harfle başlar
Boncuk, Fındık, Minnoş, Pamuk
6) Millet, boy, oymak adları büyük harfle başlar.
Alman, Arap, İngiliz, Japon, Rus, Türk; Kazak, Kırgız, Oğuz, Özbek, Tatar; Hacımusalı, Karakeçili
7) Dil ve lehçe adları büyük harfle başlar.
Türkçe, Almanca, İngilizce, Rusça, Arapça; Oğuzca, Kazakça, Kırgızca, Özbekçe, Tatarca
8) Din ve mezhep adları ile bunların mensuplarını bildiren sözler büyük harfle başlar.
Müslüman; Hristiyanlık, Budist; Hanefilik, Katolik
9) Din ve mitoloji ile ilgili özel adlar büyük harfle başlar.
Tanrı, Allah, İlah, Cebrail, Zeus, Osiris, Kibele vb.
UYARI: “Tanrı, Allah, İlah” sözleri özel ad olarak kullanılmadıklarında küçük harfle başlar.
Eski Yunan tanrıları. / Amerika’da kaçakçılığın allahları vardır.10) Gezegen ve yıldız adları büyük harfle başlar.
Merkür, Neptün, Satürn; Halley vb.
UYARI: Dünya, güneş, ay kelimeleri gezegen terim anlamı dışında kullanıldıklarında küçük harfle başlar.
Biz dünyadan ayrı yaşarken dünya epey değişmiş.11) Düşünce, hayat tarzı, politika vb. anlamlar bildirdiğinde doğu ve batı sözlerinin ilk harfleri büyük yazılır.
Batı medeniyeti, Doğu mistisizmi vb.
UYARI: Bu sözler yön bildirdiğinde küçük yazılır.
Bursa’nın doğusu, Ankara’nın batısı vb.12) Yer adlarında ilk isimden sonra gelen ve deniz, nehir, göl, dağ, boğaz vb. tür bildiren ikinci isimler büyük harfle başlar.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
YKS : 47 GÜN KALA
NezařaditelnéÜniversite sınavına 47 gün kala sınava hazırlanan bir kız ve ilk 100 hayali ve en önemlisi hedefi. Buna mecbur. Bir şeyler başarmalı; ki değer görebilsin. Bir başarı serüvenine adım atmak.. Sınırsızlığının farkına varmak! ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤♡ºººººººººº...