ANLATIM BOZUKLUKLARI
*Kişi, amacını söz veya yazıyla anlatmak için önce düşüncelerini belirler, düzenler; sözcükleri seçer, sıraya koyar; cümleler kurar.
*İyi bir cümlede “kelimeler, ekler” yerli yerinde kullanılmalı; cümle anlatılmak isteneni tam olarak (eksiksiz ve fazlasız) anlatmalıdır.
*Eğer konuşmada ve yazmada açıklık, yalınlık ve anlaşılırlık yoksa ortada bir anlatım bozukluğu var demektir.
*Günlük konuşmalarımızda sık sık anlatım bozukluğu yapmış olsak da yazı yazarken bu konuda dikkatli olmalıyız.
*Anlatım bozukluğu yapmamak için; sözcüklerin anlamlarını ve türlerini iyi bilmek; cümle yapısını ve ögelerini tanımak; noktalamanın anlam üzerindeki etkisini iyi anlamak gerekir.
Doğruluk: Cümlenin dil bilgisi kurallarına ve mantığa uygun olmasıdır.
Duruluk: Cümlenin gerektiği kadar sözcükle kurulmasıdır.
Açıklık: Cümlede anlatılanların herkesçe aynı anlaşılmasıdır.
UYARI: Anlatım bozukluklarını, sebebiyle (kaynağıyla) birlikte bilmek gerekmektedir.
KALİTELİ BİR CÜMLEDE:
>Gereksiz sözcük bulunmamalıdır.
>Anlamca çelişen sözcükler bulunmamalıdır.
>Yanlış anlamda sözcük kullanılmamalıdır.
>Yardımcı eylem gereksiz kullanılmamalıdır.
>Sözcükler yanlış yerde kullanılmamalıdır.
>Anlam belirsizliği bulunmamalıdır.
>Yapısı yanlış sözcük bulunmamalıdır.
>Deyimler, yanlış anlam ve yazılışta kullanılmamalıdır.
>Atasözleri yanlış anlam ve yazılışta kullanılmamalıdır.
>Mantık hataları bulunmamalıdır.
>Tamlama yanlışları yapılmamalıdır.
>Ekler yanlış kullanılmamalıdır.
>Tümleç eksikliği olmamalıdır.
>Yüklem eksikliği, ek-fiil eksikliği olmamalıdır.
>Özne eksikliği olmamalıdır.
>Özne ve yüklem, olumluluk ve kişiler açısından uyumlu olmalıdır.
A-ANLAMSAL (Anlama Dayalı) BOZUKLUKLAR (BAĞDAŞIKLIK)
1-GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANIMINDAN KAYNAKLANAN BOZUKLUKLAR:
(Eş Anlamlı Sözcüklerin Bir Arada Kullanımı; Anlamı “Başka Bir Sözcük veya Ek” ile Karşılanan Sözcük Kullanımı; Gereksiz Fiilimsi (Eylemsi) Kullanımı; Gereksiz Yardımcı Eylem Kullanımı; Gereksiz Ek Eylem Kullanımı; Gereksiz Bağlaç Kullanımı; Gereksiz İlgeç Kullanımı; Gereksiz Belirteç Kullanımı; Gereksiz Yinelenen Sözcükler)
*Bir sözcük cümleden çıkarıldığında cümlenin anlam ve anlatımında bir bozulma olmuyorsa o sözcük gereksizdir. Cümlede gereksiz sözcük kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar.
NOT: Bir cümlede anlamları aynı olan sözcülerin birlikte kullanılması ve sözcüğün anlamının başka bir sözcükte ya da ekte bulunması anlatım bozukluğuna yol açar.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
YKS : 47 GÜN KALA
NezařaditelnéÜniversite sınavına 47 gün kala sınava hazırlanan bir kız ve ilk 100 hayali ve en önemlisi hedefi. Buna mecbur. Bir şeyler başarmalı; ki değer görebilsin. Bir başarı serüvenine adım atmak.. Sınırsızlığının farkına varmak! ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤♡ºººººººººº...