Malam itu, Gempa bercadang hendak berjumpa dengan doktor Ochobot. Dia perlukan penjelasan daripada lelaki doktor itu.
Setelah memastikan Taufan sudah tidur, dia menutup suis lampu sebelum melangkah keluar dari bilik itu. Pintu ditutup lalu kakinya bergerak ke tingkat atas.
Dia hanya mengambil keputusan menggunakan tangga sekali gus dapat bersenam.
Beberapa minit berjalan, dia tiba di suatu bilik kerja. Tertera nama 'Dr. Ochobot' pada bilik itu.
Gempa menghela nafas panjang. Dia mengetuk pintu bilik itu.
Ochobot yang sedang santai minum air susu coklat miliknya tersentak apabila pintu biliknya diketuk. Dia meletakkan cawan miliknya di atas meja sebelum melangkah mendekati pintu biliknya.
Pintu dibuka dan dapat dia lihat Gempa sedang memandangnya dengan pandangan serius. "Eh, Gempa.. Apa kau buat kat sini?"
Gempa mengeluh. "Boleh aku masuk?"
"Oh, boleh, silakan.." Ochobot mengalu-alukan kedatangan Gempa.
Gempa menjongketkan keningnya tanda hairan dengan rakan sekerjanya itu sebelum melangkah masuk ke dalam bilik itu.
Ochobot menutup pintu bilik itu sebelum melangkah semula ke arah tempat duduknya. Kerusi rodanya dipusing menghadap ke arah Gempa yang duduk di sofa bersebelahan dengan rak bukunya.
"Ada apa jumpa aku ni?" soal Ochobot tanpa basa basi.
Gempa mengeluh sekali lagi. "Boleh kau jelaskan apa yang jadi sebenarnya tadi petang?"
Ochobot terdiam. Dia menatap dalam-dalam wajah Gempa. "Aku buli dia.. Puas?"
Gempa mengusap kasar kepalanya sehingga topinya sedikit senget. "Kau tahu tak dia tu sakit?!"
"Tak.. Sebab tu aku buat macam tu.." Terangkat bahu Ochobot seolah tiada masalah baginya apabila melakukan sebegitu kepada Taufan.
Gempa mula hilang sabar. Dia pantas berdiri lalu mencengkam kasar kolar baju kemeja milik Ochobot. "Dia ada penyakit gangguan bipolar.. Aku rasa kau tahu penyakit apa tu kan?"
Senyuman seringai daripada Gempa langsung tidak menakutkan Ochobot malah dia ingat lelaki bermata emas itu sekadar bergurau.
"Kau bergurau kan?"
BUK
Kalau tadi Solar menumbuknya, kini giliran Gempa pula menumbuknya. Ochobot terus terjatuh dari tempat duduknya. Dia memegang pipinya yang merah akibat tumbukan itu.
"Kau pernah nampak aku bergurau? Kau tak hairan ke kenapa perangai dia macam tu hah?! Kau nak aku lapor kepada polis tentang ni?! Nak?!" Naik turun nafas Gempa menahan amarah. Tangannya masih digenggam erat.
Ochobot berdecit. "Manalah aku tahu.. Sorry, aku tak sengaja.."
Gempa mendengus geram. "Kau patutnya minta maaf kat Taufan, bukan aku.."
Ochobot terdiam seketika. Dia mengeluh. "Okey, nanti aku minta maaf dekat dia.." Dia tersenyum kecil.
Gempa membalikkan tubuhnya. Dia berpeluk tubuh. "Ada satu benda lagi.."
Ochobot mengerutkan dahinya. "Satu benda?"
Tanpa dia sedar, sebuah tumbukan lagi hinggap pada pipinya yang sudah lebam. Dia termuntah darah. Dapat dia rasa rahangnya bagai tercabut. Dia menatap Gempa dengan pandangan tidak percaya.
Gempa tersenyum manis namun pada pandangan Ochobot itu senyuman sinis. "Tu tak seberapa dengan apa yang kau buat kat Taufan.."
Setelah itu, Gempa beredar dari situ, meninggalkan Ochobot dalam kesakitan.
YOU ARE READING
BOBOIBOY: INFECTION
Fanfiction🔬 [ 🅲🅾🅼🅿🅻🅴🆃🅴🅳 ]🔬 ⇛ sɪxᴛʜ ʙᴏᴏᴋ ⇚ Solar, seorang lelaki bekerjaya sebagai saintis. Dia merupakan orang pertama yang berjaya mengubah negaranya sebagai negara canggih di dunia. Namun, kehadiran satu virus yang tidak dikenal pasti penawarnya...