Lód – minerał z gromady tlenków o wzorze chemicznym H2O. Jest to stan stały wody.
Właściwości fizyczno-chemiczne
Zamarzanie czystej wody, przy wynoszącym 101 325 , zachodzi w 0 °C. Przy zamarzaniu objętość lodu jest większa niż tworzącej go wody, przez co gęstość lodu jest o blisko 10% mniejsza (w temperaturze 0 °C gęstość wody wynosi 0,9998 g/cm³, a lodu – 0,9167 g/cm³). Dzięki temu lód pływa na wodzie, a zamarzają od powierzchni w dół.
Lód jest kryształem , jednak jego współczynniki załamania różnią się niewiele: wynoszą no = 1,309 i ne = 1,313 dla fali o około 590 nm.
Odmiany polimorficzne lodu
W dużym zakresie ciśnień można wyróżnić co najmniej osiemnaście odmian lodu, oznaczanych symbolicznie cyframi rzymskimi. Poniższa lista omawia niektóre z nich:
Ih – najbardziej powszechna, występująca w warunkach ziemskich; ułożenie atomów w przestrzeni odpowiada sieci krystalicznej
Ic – odmiana , powstaje podczas szybkiej pary wodnej na zimnych powierzchniach (od -190 do -130 °C); struktura odpowiada .
II – odmiana , powstająca z lodu-I przy temperaturze 198 K i ciśnieniu 300 MPa. Prawdopodobnie obecna we wnętrzu największych , jak .
III – ma strukturę podobną do , syntetycznej odmiany zwanej . Najmniej gęsta z odmian wysokociśnieniowych, lecz gęstsza od wody.
VII – tzw. lód gorący (niewidoczny na diagramie obok) występuje w jeszcze bardziej ekstremalnych warunkach; pod ciśnieniem 39 tys. w temperaturze 192 °C ma gęstość 1,5 g/cm³; podejrzewa się, że występuje w głębi tzw. – klasy planet pozasłonecznych o rozmiarach .
Tworzenie sie lodu
Tworzenie się lodu można zaobserwować w różnych miejscach i pod różnymi postaciami:
z lód spada zwykle w formie krystalicznej, na przykład w postaci igieł lodowych, czy ;
na powierzchni tworzy się przez na gruncie, na przykład w postaci: , ślizgawicy czy podczas przygruntowego. Ponadto powstaje także poprzez zamarzanie . Tereny leżące w cieniu lasów czy gór to miejsca szczególnie podatne na powstawanie lodu. Są nimi na przykład drogi prowadzące przez lasy, również atak wiatru może spowodować . Zależność tego zjawiska zależy od pory roku i szerokości geograficznej;
lód na , w miarę obniżania się temperatury wody, przyjmuje coraz trwalsze formy, aż do powstania zwartej . W czasie i silnych obserwuje się pękanie pokrywy lodowej oraz tworzenie i . Podczas topnienia lodu na zamarzniętych zbiornikach wodnych jego pękanie wywołuje powstawanie dryfującej kry;
w okolicach zamarznięta woda tworzy . Niektóre z nich osiągają olbrzymie rozmiary. Rekordowa pod względem wielkości góra lodowa została odkryta w 1956 roku na południowym . Jej powierzchnia miała ponad 31 000 km² – co stanowi około 1/10 powierzchni Polski. Ze względu na niewielką różnicę gęstości morskiej wody i lodu, 90% objętości góry lodowej znajduje się pod powierzchnią wody.
Śliskość
Do niedawna śliskość lodu przypisywano malejącej temperaturze jego topnienia pod wpływem ciśnienia, powstałego w wyniku nacisku na powierzchnię lodu, co miało sprawiać jego topnienie na powierzchni i powstanie płynnej warstwy poślizgowej. Łatwo wykazać fałszywość lub niepełność tej koncepcji, gdyż spadek temperatury topnienia przy wzroście ciśnienia jest niewielki i już w temperaturze kilku stopni poniżej zera lód nie powinien być śliski. Nadal nie jest całkowicie jasne, dlaczego lód jest śliski, choć wiadomo, że cząsteczki lodu znajdujące się na jego wierzchniej są słabiej związane z pozostałymi cząsteczkami, prawdopodobnie na skutek oddziaływania z cząsteczkami powietrza.
Inne właściwości
- Przeważnie lód posypywany solą topnieje, gdyż cząsteczki soli tworzą roztwór wodny, którego temperatura zamarzania jest znacznie niższa niż temperatura zamarzania wody.
- Kolor lodu zależy od tego, jak szybko powstał i od ilości zawartego w nim powietrza. O kolorze lodu decyduje również jego grubość. Drobne kryształki lodu są białe, ponieważ odbijają światło o wszystkich długościach fal. Cienka płaska warstwa lodu w znacznym stopniu przepuszcza światło i dlatego jest przezroczysta. może mieć biały kolor, ale w grubej warstwie pęcherzyki powietrza zostają z niego usunięte i zamienia się on w , uwidaczniając naturalną barwę tej substancji.
CZYTASZ
Wikipedia - Encyklopedia dla Upośledzonych
RandomWikipedia - wielojęzyczna encyklopedia internetowa działająca zgodnie z zasadą otwartej treści. Funkcjonuje w oparciu o oprogramowanie MediaWiki (haw. wiki - „szybko", „prędko"), wywodzące się z koncepcji WikiWikiWeb, umożliwiające edycję każdemu uż...