BAB 8: KERANA DIA

154 7 1
                                    

Kuala Lumpur International Airport

Syafiq dan Aiman telah pun mendarat tiba di lapangan terbang pada pukul 10 pagi. sepanjang perjalanan balik Aiman dan Syafiq lansung tidak bercakap diantara satu sama lain. Kedua duanya terdiam akibat peristiwa semalam.

dalam pemikiran Aiman, dia agak sedikit hairan mengenai tindakkan Syafiq yang melarang dia untuk meninggalkan  syarikat. bukankah itu yang diminta olehnya sebelum ini. 

Syafiq pula masih marah akan si Aiman. setahunya Aiman seorang yang pemaaf. ini bukanlah pertama kali dia membuatkan si Aiman berada di hospital. Ego dalam diri Syafiq menyatakan bahawa Aiman tidak sepatutnya marah walaupun dia mengaku semua berpunca dari salah Syafiq. 

sebaik sahaja Aiman dan syafiq tiba di tempat mengumpul bagasi, kelihatan beg Aiman sedang menuju kearahnya. Aiman kemudian mengambil begnya tersebut, tanpa disengajakan Syafiq juga turut mengangkat bagasi Aiman lalu tangan mereka bersentuhan. bagaikan terdapat aliran elektrik yang wujud diantara tangan mereka. 

Aiman segera mengalihkan tangannya manakala Syafiq pula terus memegang beg tersebut dan mengangkatnya ke atas troli. 

dalam hati Aiman wujud satu perasaan yang sukar difahami oleh Aiman sendiri. selepas kejadian tersebut dia memandang muka Syafiq. wajah Syafiq yang kacak ditambah dengan kaca mata hitamnya mampu membuatkan sesiapa saja akan terpana. sepanjang berada di lapangan terbang itu, banyak mata memandang kearah mereka. Syafiq bagaikan pramugara yang bekerja di sebuah kapal terbang. Aiman juga turut menjadi mangsa renungan orang yang berada di Lapangan Terbang. mungkin membandingkan mereka yang berjalan seiringan.

"let me help you" kata Syafiq sambil matanya yang tidak menoreh lansung ke muka Aiman.

"eh.... tak payah encik"  kata Aiman yang cuba merampas begnya daripada tangan Syafiq.

"I said let me." balas Syafiq ringkas.

Aiman pula terus menarik tangannya. tidak berdaya baginya melawan lelaki yang keras kepala seperti Syafiq. Syafiq pun terfikir 

'kenapa pulak si singa jantan ni beriya sangat?, ada sesuatulah ni.'  fikir Aiman terhadap kebaikan si  Syafiq. 

"let's grab some drink. I need my coffee right now." kata syafiq.

belum sempat Aiman menjawab, syafiq sudah menolak troli berisi bagasi Aiman dan Syafiq. Aiman pula terpaksalah membontoti syafiq dari belakang. kelihatan Syafiq menuju kearah Starbuck. Sebuah kedai Kopi yang dimana harga kopinya melebihi harga sepasang baju.

'alahai mamat ni, aku dahla tak reti nak minum air kedai macamni. pergi kedai mamak ke tak boleh ke?'

setibanya giliran mereka untuk memesan minuman. Syafiq memesan Espresso Macchiato.

"watchuwan?''  tanya Syafiq 

"huh?" Aiman yang tidak paham

"Cik Aiman, Nak minum apa?" kata Syafiq seraya menanggalkan kaca mata hitamnya sambil matanya memandang ke anak mata Aiman.

jantung Aiman berdetak kencang akibat tingkah laku Syafiq kepadanya. bagaikan terdapat rama rama yang berterbangan menghiasi muka Syafiq.

'eh kenapa jantung aku ni' soal AIman seraya memegang dadanya.

"hello?" gertak Syafiq yang ingin membangunkan Aiman dari lamunannya.

"Eh, saya nak kopi, ya kopi." kata Aiman dengan nervousnya. mukanya agak merah akibat malu.

"hahaha tau la kopi, tapi nak kopi apa?" gelak Syafiq yang juga geram melihat muka Aiman yang tersipu malu.

'you so freaking cute Aiman!' kata Syafiq yang tidak sedar akan pengakuannya itu. nasib baiklah dia hanya bermonolog sahaja.

pada penghujungnya Aiman hanya meminum air yang dipesan oleh Syafiq iaitu Hazelnut Signature Hot Chocolate.

syafiq hanya bermain telefon pintarnya. beratus bunyi notifications  yang masuk kedalam telefon pintarnya walaupun hanya dua jam sahaja Syafiq mematikan telefon pintarnya. Aiman pula hanya bermain cawan yang diminumnya. dia tidak sabar untuk berjumpa dengan kedua adiknya. telefonnya pula hilang setelah malam Syafiq mengamuk. dia sebenarnya agak hairan dengan perasaannya sebentar tadi. akibat sedikit kebaikan yang ditawarkan oleh Syafiq, dia tidak menyimpan dendam terhadap Syafiq lagi. tetapi akalnya memberontak. dia tidak mahu memaafkan insan didepannya ini. dia tahu kelemahan terbesarnya iaitu memaafkan orang dengan mudah. sebuah sikap yang ditanam oleh arwah ibunya. kalau dahulu pun dia tidak lansung menyimpan dendam kepada Syafiq. tentu sekarang dia akan memaafkan segala perbuatan Syafiq. 

"Aiman, I .." belum sempat Syafiq menghabiskan ucapannya

"hey budak comel" kata Haizul  yang muncul dari arah belakang Aiman sambil mengangkat tangan kepada Syafiq. 

"hye Encik Haizul, Encik buat apa kat sini" soal Aiman yang agak terkejut dengan kehadiran lelaki yang mencuri hatinya.

"nak pickup my sweetheart jelah." senyum Haizul yang memandang muka Aiman.

"wow, you didn't tell me that you have girlfriend, you said  that I am your best bro" kata Syafiq, walhal dia sedikit terganggu dengan cara Haizul memandang dan memegang bahu Aiman. seakan akan dia sebenarnya dapat menghidu siapakah sweetheart si Haizul. 

"takdelah aku gurau. ni aku nak ambik si Aiman ni. lama sangat dia kat sabah dengan kau. your mom told me about you going back today Fiq." kata Haizul.

"oh okay." kata Syafiq ringkas.

"so, jomlah balik. mana beg awak aiman" Haizul hanya bangkit memegang bahu Aiman untuk bangkit bersamanya. semua beg AIman dibawa oleh Haizul. 

maka tinggalkah Syafiq keseorngan di Cafe mewah tersebut. hati Syafiq agak sakit melihat kemesraan Aiman. dari sekolah menengah dahulu, kali terakhir dia melihat Aiman tersenyum ketika arwah Siti masih lagi bernafas. hati Syafiq berasa sakit melihat senyuman itu. tetapi dia tidak tahu, kesakitan hatinya adalah disebabkan oleh rasa cemburu yang mula wujud dalam hatinya.

'takkan la aku jeles. I am not fucking gay!' getus Syafiq dalam hatinya.

................................................................................................................................................................

Rumah Aiman.

"kenapa along langsung tak jawab call?" soal adiknya Syarafana.

Aiman yang hanya memeluk adiknya hanya mampu tersenyum. Terlampau banyak benda yg terjadi pada dirinya dalam masa 2 minggu dia meninggalkan rumahnya.

"Adik kat mana?" Soal Aiman sambil matanya meliar mencari sosok adik bongsunya.

"Along!, Kenapa balik tak bagitau!, Lamanya cakap pergi 3 hari je." soal Syarafana terus menerus.

Aiman yang hanya tersenyum disebabkan tidak tahu menjawab pertannyaan adiknya. matanya masih memandang Haizul yang masih berdiri di pintu. mata Aiman masih meliar mencari adik bongsunya yang tidak kelihatan. 

"Aiman, saya balik dulu tau. nanti saya datang lagi. jangan lupa pergi pejabat nanti tau" kata Haizul yang kemudiannya berlalu pergi dengan senyuman yang terukir di wajahnya.

Aiman pula hanya tersenyum. tidak mampu membalas apa yang diucapkan oleh Haizul ekoran adiknya yang masih berada di dalam dakapannya.

"Along!, apa dah jadi kat along?" jerit adik bongsu kesayangannya itu. 

air mata dibibir mata Aiman menunjukkan bahawa dia tak mampu menjawab segala pertanyaan yang diberikan oleh adiknya.

..............................................................................................................................To be Continue...


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 02, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

"Yang Terakhir"Where stories live. Discover now