°2°

105 18 10
                                    

*INTEREST*

THUD!

"Selamat pulang, Tuan Halilintar. "

Lelaki yang dipanggil Halilintar itu mengabaikan sambutan daripada pembantu rumahnya dan dengan bongkaknya dia menjeling setiap wajah pembantu-pembantu rumahnya yang kini sedang tunduk kepadanya. Selepas menghempas pintu kereta dengan kuat, dia terus berjalan masuk ke dalam rumahnya melalui pintu utama rumahnya.

"Saya dah balik. "

Halilintar memberi salam ke dalam penghuni rumah tersebut setelah selesai sahaja dia menutup pintu rumah itu. Sunyi. Seperti biasa.

Halilintar menghela nafas panjang. Apa yang dia sangat nantikan sebenarnya? Dia sudah 8 tahun hidup sebegini jadi bukankah dia sudah boleh biasakan diri sekarang?

"Tuan Muda, selamat pulang."

Halilintar menoleh ke sisi kanannya untuk mendapati pembantu peribadinya kini sedang berjalan menghampirinya untuk menerima beg sekolah yang sedang dipikul oleh tuan mudanya. Halilintar tidak berkata banyak, dia hanya menghulurkan sahaja beg sekolah yang disandangnya di atas bahu tadi kepada pembantu peribadi tersebut dan hanya mengangguk kecil.

"Mama dan Papa masih di luar, Ciel?"

"Ya. Dato' dan datin nampaknya tidak menunjukkan tanda-tanda yang mereka akan pulang hari ini."

"Ckh! Kalau dah sibuk sangat ke sana ke mari dan tidur di hotel, apa gunanya buat rumah besar macam ni?! Rumah besar tapi kalau dihuni oleh seorang anak dan pembantu lebih baik tak payah wujudkan langsung keluarga ni!"

Halilintar membebel kesal sambil melangkah maju ke arah tangga rumah agam tersebut. Meninggalkan pembantu peribadinya yang separuh usia itu melihatnya dari belakang dengan pandangan yang simpati.

"Tuan Muda masih marah pada ibubapanya?"

Seorang wanita separuh usia datang mendekati si pembantu peribadi tersebut dan berdiri di sebelahnya untuk melihat sama Halilintar yang kini semakin hilang dari pandangan setelah dia masuk ke kawasan bilik yang ada di dalam rumah tersebut. Untuk menjawab pertanyaan pembantu wanita itu, pembantu lelaki yang bernama Ciel itupun menganggukkan kepalanya dan mendesah kecil.

"Dia berhak untuk marah kepada dato' dan datin. Mereka sudah lama dan jarang pulang ke rumah."

"Kasihannya... Tuan Muda pula ialah anak tunggal di dalam keluarga ini. Tentu dia sedang dalam kesunyian. "

"Tak mengapalah, Elizabeth. Kita cuba usaha untuk hiburkan Tuan Muda nanti. Buat masa sekarang kita biarkan sahaja dia macam tu sehingga makan malam tiba."

"Baiklah. Saya akan arahkan pelayan-pelayan untuk masakkan makanan kegemaran Tuan Halilintar. Saya minta diri, ya?"

Pembantu peribadi tadi menganggukkan kepalanya sebagai tanda membenarkan pembantu wanita tua, atau ketua pelayan itu beredar dari situ. Di dalam kalangan banyaknya pembantu rumah yang ada serta mendiami rumah agam itu, hanya Ciel dan Elizabeth sahaja yang paling lama menjadi penghuni dan mendiami rumah itu. Semenjak dari Halilintar masih belum lahir di dunia, mereka sudah berkhidmat kepada ibubapa Halilintar sehinggalah pada hari ini iaitu tugas mereka hanya menjaga dan memantau keadaan tuan muda itu iaitu Halilintar seorang.

•☆★☆★☆•

Brak!

Sebuah kerusi dicampak kasar mengenai dinding batu yang keras itu. Nasib baik tidak pecah atau patah.

Breeze Boys Band (The First) [🔰]Where stories live. Discover now