Hoofdstuk tweeëntwintig

6 1 0
                                    

Twee Nigrum begeleiden Priori Greefe naar binnen. De Priori heeft schone kleren aan en zijn haar is weer een beetje gefatsoeneerd. Greefe gaat aan de kleine tafel zitten, terwijl één van zijn polsen door de Nigrum met handboei aan de stoel wordt vastgemaakt.

'Nogmaals welkom allemaal.' Williams stem is kalm zoals altijd. 'Vanavond zijn we bijeengekomen voor het proces van Echo Greefe, Priori der Provost. Dit proces is een unieke samenwerking tussen Het Koninkrijk van Fameon en de Priori der Vilori. Vanavond zullen we gezamenlijk rechtspreken over een man die kwaad heeft gedaan volgens de wetten van Fameon én de algemene wetten der Vilori.'

Priori Amylia Henders gaat verder. 'Voor ons is vanavond gekomen: Echo Greefe, Priori der Provost, 54 jaar. De heer Greefe heeft ervoor gekozen om geen advocaat in dienst te nemen en zal zijn eigen verdediging doen. De rol van de algemeen aanklager zal vanavond worden vervuld door Meester Gerden. Hoe luidt de aanklacht, meneer?'

Meester Gerden loopt naar het midden van de zaal. 'De heer Greefe is de vader van Rebecca Juniper-Greefe. Juffrouw Juniper-Greefe heeft afgelopen vrijdag, vrijdag 7 december 2018, een aanslag gepleegd op het leven van Avelia Hope Korentall. De heer Greefe wordt ervan verdacht om opdracht te hebben gegeven voor deze aanslag.'

'Vind u deze aanklacht terecht, heer Greefe?'

Greefe laat de Priori der Morphia, Asmee Roshtan, bijna niet uitpraten. 'Natuurlijk niet. Ik ontken enige betrokkenheid bij de aanslag. Ik vind het verschrikkelijk dat mijn dochter zo'n groot misdrijf heeft gepleegd. Maar ik heb haar zeker niet opdracht gegeven daarvoor.' Echo's stem is emotieloos als altijd.

Ik knijp in de stof van mijn jurk. Hoe kan iemand zo harteloos zijn? Hij is de reden dat zijn enige dochter dood is en hij wordt er niet warm of koud van.

'Goed dan.' Priori Roshtan gaat verzitten. 'Heeft u nog iets anders te zeggen met betrekking tot de aanslag?'

'Nee.'

'Oké. Breng de getuigen dan maar naar binnen.'

De grote deuren van de zaal gaan open. Miles en Newt komen binnen. Miles' blik gaat schichtig door de zaal en blijft dan op mij hangen. Zijn ogen worden groot als hij me vlak naast de Koning ziet zitten. Denkend aan wat Joost toen straks zei, houd ik zijn blik vast en trek mijn wenkbrauw op. Dit is niet het moment voor onzekerheid.

De twee getuigen gaan achter Gerden staan.

Meester Gerden draait zich om en legt een hand op de schouder van Miles. 'Dan geef ik nu graag het woord aan de eerste getuige: Miles Juniper-Greefe.'

Miles slikt en doet dan trillend een paar stappend naar voren.

'Jij bent de enige zoon van de heer Greefe toch?' vraagt Gerden hem serieus.

'Dat klopt, meneer.'

'Heb je een goede band met je vader?' Meester Gerden draait zich helemaal naar de jongen toe, zodat hij hem recht aankijkt.

Miles slikt nog een keer. 'Nee, meneer. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik zes was. Daarna heb ik nooit veel tijd met mijn vader doorgebracht. De laatste jaren had ik een klein beetje contact met mijn vader omdat hij mijn Tutor is. Verder ga ik al het contact met hem uit de weg.'

'En hoe zat het met jouw tweelingzus, Rebecca Juniper-Greefe? Had zij een vergelijkbare band met jullie vader?'

Miles schudt zijn hoofd. Nu ik Miles naast zijn vader zie, valt hun gelijkenis me voor het eerst op. Ze hebben hetzelfde rechthoekige hoofd en dezelfde rechte neus. 'Mijn zus Rebecca is altijd al closer geweest met mijn vader en deelde veel van zijn sentimenten. Zoals...' Hij twijfelt even. 'Hun afkeer van de Koninklijke Familie van Fameon. Ze vond het verschrikkelijk toen we naar Fameon verhuisde en onze moeder voor Hertog Rozelle ging werken. Maar de laatste tijd ging het eigenlijk wel redelijk goed. Ik vond het niet verdacht dat ze vaker bij onze vader op bezoek ging, aangezien haar band met onze moeder steeds slechter werd.'

Schim achter de Kroon (Vilori #1)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu