Bab 22

11K 759 47
                                    

SEKALI  lafaz,  Dayhani  Dyanah  sudah  sah  menjadi  isteri  kepada  Rizky  al  -  Haqiem.  Bermula  daripada  Raf,  Rian,  Rash  dan  berakhir  dengan  Fahim,  semuanya  lega  kerana  rancangan  Rash  sudah  menjadi  dan  Rizky  boleh  menjaga  Dyanah  tanpa  sebarang  batasan  lagi.  Jangan  di  tanya  bagaimana  perasaan  Rizky  kerana  sudah  tentunya  lelaki  itu  yang  paling  bahagia  sekali.

Sepuluh  kali  Rizky  berlatih  melafaz  dengan  Fahim  hanya  kerana  mahu  segalanya  berjalan  dengan  sempurna.

Seusai  pembatalan  air  wuduk,  Rizky  paut  erat  pinggang  Dyanah  supaya  wanita  itu  tidak  lagi  jauh  dari  dirinya.  Rizky  cium  sekilas  pipi  kanan  milik  Dyanah  yang  sudah  lama  diperhatikannya  sejak  dari  awal  tadi.

Geram!

Dyanah  tunduk  malu.

“Cantik  isteri  I  pakai  tudung”.  Puji  Rizky.

Sejujurnya,  Dyanah  tampak  lebih  cantik  dengan  hijab  yang  dikenakan.  Sejuk  matanya  memandang  bidadari  syurganya.

“Pelacur  mana  layak  pakai  tudung”.  Bicara  sinis  Puan  Fateema  membuatkan  senyuman  Rizky  mati.  Dyanah  makin  menebal  rasa  malu  atau  sejujurnya,  rasa  terhina.

“Buka  tudung,  Dyanah.  Tolong  jangan  jadi  munafik”.  Tokok  Encik  Wahid.

Grrr!

“Apa  masalah  ummi  dan  walid  ni  sebenarnya?  Isteri  Riz  ni  anak  ummi  dan  walid  juga.  Bukan  Maisarah  seorang  sahaja!”  Herdik  Rizky  bengang.

Tergamak  Puan  Fateema  dan  Encik  Wahid  menghina  anak  sendiri.

“Riz…” 

“Dia  isteri  Riz.  Tak  ada  sesiapa  pun  boleh  memburukkan  isteri  Riz  depan  Riz  atau  sesiapa  sekali  pun.  Don’t  mess  with  me!”  Tegas  Rizky.

“Syed  Rizky  al  -  Haqiem!” 

“Jangan  panggil  aku  dengan  nama  tu!  Aku  tahu  aku  tak  layak  nak  pegang  nama  keturunan  suci  macam  kau,  Syed  Afghani  al  -  Jabbar.  Tapi,  aku  masih  ada  perasaan  belas  ihsan  dan  aku  tak  pernah  pandang  hina  pada  seorang  perempuan  yang  selalu  digelar  pelacur”.  Bidas  Rizky  kasar.

“Sabar,  Rizky”.  Pujuk  Fahim.  Bahu  kawan  baiknya  diusap  lembut.

“Kamu  dengar  sini.  Lepas  kami  jumpa  Maisarah,  bunda  nak  kamu  ceraikan  pelacur  ni.  Faham?”

Dyanah  tahan  tangisan.

“Pelacur  ni  tak  pernah  layak  untuk  kamu,  Riz.  Dia  ni  pembawa  sial  daripada  dulu  lagi.  Emak  dia  mati  sebab  dia.  Hidup  kami  susah  pun  sebab  dia  tak  habis  -  habis  buat  perangai.  Sekarang,  dia  berdengki  dengan  Maisarah  untuk  rampas  kamu  pula.  Teruk  betul”.  Sindir  Puan  Fateema.

Bum!

Kerusi  yang  berdekatan  dengan  Rizky  ditendangnya  kasar.

“Sampai  aku  mati  pun  aku  takkan  ceraikan  isteri  aku.  Kalau  nak  sangat  dengan  Maisarah,  bunda  suruh  ayahnda  yang  kahwin  dengan  Maisarah.  Habis  cerita!”  Herdik  Rizky.

Tangan  Dyanah  ditarik  keluar  bersama  -  samanya.

Suara  walid,  ummi,  bunda  dan  ayahnda  mereka  tidak  dihiraukan  oleh  Rizky.  Kalut  Rash  dan  Fahim  mengejar  langkah  Rizky  dan  Dyanah  yang  sudah  semakin  menjauh.

Dia, Bidadari - [ɌIƵꝀɎ]Where stories live. Discover now