Satu

125 18 19
                                    

Bebas itu membawa banyak makna. Akan tetapi setelah semuanya terjadi, apakah mungkin ia lebih bererti sedangkan diri masih dibelenggu dek trauma yang menghantui?

PAPAN tanda yang tertera 'Mahligai Seri Pelangi' itu dipandangnya dengan beraneka perasaan. Ingin sahaja dia mengalirkan air mata di situ tetapi sempat pula kesumat dendamnya menepis.

Apakah individu berkenaan gembira?

Ya. Tersangat gembira kerana dia telah bebas daripada kurungan mimpi buruk bak neraka tersebut.

Dia berjanji tidak akan sesekali menjejakkan kaki ke tempat itu lagi!

"Fio, kita kena pergi sekarang." Sebuah suara kepunyaan Ezz menusup masuk ke corong telinga. Si empunya nama sempat mengusap kelopak matanya sebelum dia masuk ke dalam perut van.

Sepanjang perjalanan, mereka hanya senyap sehinggalah seseorang mula bertanya.

"Fio, apa yang telah terjadi dalam mahligai itu?"

Sepi. Tiada langsung balasan mahu pun respon daripada si gadis. Ezz mengerti akan trauma yang dialami oleh si teman baik.

"Uncle Riz, ada baiknya kita lupakan saja pasal hal itu. Fio perlukan masa untuk menerima segala apa yang telah menimpa dia dan penghuni Mahligai Seri Pelangi."

Uncle Riz mengeluh kesal. Namun, dia hanya mampu menurut lantas menyambung pemanduannya dengan tenang.
















PINGGAN yang telah dicuci, Iman susun elok-elok di atas rak. Selepas itu, dia menyambung kerjanya untuk mengemop lantai.

"Kak Iman..." Namanya dipanggil oleh seseorang.

"Ya, Faiz. Akak tengah mengemop lantai ni. Jangan ke sini."

Namun, budak lelaki yang berumur sembilan tahun itu tidak mengendahkan tegahan Iman.

Buk! Faiz tergelincir sebaik berlari di lantai jubin yang licin tersebut.

"Faiz!" Terlepas mop di tangan, tubuh kecil itu dipeluknya.

"Huargh, kakak! Kepala Faiz sakit!"

Tangisan bergema ke segenap penjuru panti asuhan berkenaan.

Iman cuba memujuk Faiz sambil menggosok kepalanya beberapa kali.

"Iman!!" Tersentak si empunya nama. Gigil tubuh semakin ketara lantas pelukan terhadap Faiz diperketatkan.

"Hei, anak pungut! Apa yang kau dah buat pada Faiz, ha!"

"Maaf, kak. Iman tak buat apa-apa pada Faiz. Tadi dia terjatuh masa Iman mopkan lantai ni."

Telinga Iman dipulas kuat di sebalik tudung. Maka terjeritlah dia kesakitan.

"Aduh, kak. Sakit!"

"Ha, tahu pun sakit. Jadi jangan cuba-cuba nak menipu aku!"

Faiz juga semakin menangis tatkala melihat wanita itu memarahi salah seorang kakak kesayangannya.

"Aku dah bagitahu peraturan dalam mahligai ni, kan? Aku tak suka dengar budak-budak menangis. Kau ni faham atau tidak!"

Kepala Iman diketuk menggunakan sudip yang sempat dicapai oleh wanita tersebut. Kemudian, tubuhnya ditolak kasar ke lantai.

Faiz memeluk kaki si penjaga mereka.

"Akak, janganlah marahkan Kak Iman. Dia tak salah!"

Shh...✔️Where stories live. Discover now