Taket & Vodka

117 4 2
                                    

Kapitel ~1~

• Fanny •

Lektionen är snart slut. Snart. Mina tår och fingrar är isbitar som snart kommer knäckas av. Jag överdrev men alla har ytterkläder på sig.

"FYFAN det borde vara olagligt att gå i skolan när det är såhär kall!" Läraren ignorerar Laura. Hon har redan upprepat dig flera gånger under dagen. Även om vi slutar en time tidigare blir hon aldrig nöjd. Jag tittar mot kolsvart håriga Oliva. Hon himlar med ögonen och suckar tyst "Jävla Laura, hon skrek åt mig innan att jag skulle ge tillbaka hennes bok, vilken jävla bok?"
Ser ner i mina böcker igen och fortsätter höra hur Laura och hennes "vänner" pratar för högt i raden längst bak. Ja, "vänner". Har svårt att föreställa mig hur någon skulle kunna vara frivillig vän med den där människan. Sätter i hörlurarna och ökar volymen. Låter Heaven knows-pretty reckless tränga bort allt annat ljud.

***

Kylan slår till i mitt ansikte som en orubblig vägg. Den biter i min torra bleka hud. Jag drar upp byxorna lite. Känner vinden blåsa förbi min nacke. Hela min rygg är kall. Varmt bad. Det skulle vara perfekt just nu. Drar halsduken upp över näsan. Hör ett pling i hörlurarna. Musiken avbryts för en kort sekund.

Bullet- Hollywood undead

Snön frasar under mina fötter.

Stegen från första våningen inomhus leder till en lucka. Upp till taket på skolan.

"Gilla du låten?"

"Fan ta dig! Varför gör du alltid så här?" Han sitter bara tyst. Låter sina fötter hänga över takkanten.

"Vill du ha?" Han räcker mig en flaska vodka. Nästan tom. Han drar handen genom hans gröna ruffsigt hår.

Jag tar flaskan och dricker upp det som är kvar. "Du drack inte hela flaskan, hu?"

"Vad tror du? Skulle ju vart lite mer borta om jag druckit mer. Det fanns knappt ngt hemma att ta" Tyst. Vinden blåser svagt. Behagligt. Sätter mig bredvid. Låter mina jeans bli blöta av snön. Ser ut över stan. Ett vitt täcke gömmer alla gränder och drogmissbrukare. Skolans tak; ett trevligt ställe sen 8:an. Bara vi två. Här uppe när livet vill dra oss ner. Han trycker sina hoodie ärmar för ansikten. Bara fingertopparna syns. Jag vet vad han vill dölja. Känslor. Även om hans vrister och lår inte vill gömma det. Han andas tungt ut. Känner på sina nya snakebites.

"Du vet...jag älskar dig" han ser ner på sina fingertoppar som leker med en tändare.

Med ett ryck. Tar jag tag om hans tändare. "Jag älskar dig också, de vet du" Depressiva hög. Slänger den med allt jag har. Ser hur den faller. Som i en slow motion film landar den tyst i en snöhög bland ett gäng tolvåringar som inte knäppt sina hjälmar. De skiter i att titta upp och se vart den kom ifrån utan börjar låssas tända osynliga luft cigaretter. Försöker att förtränga tankarna av hur patetisk jag var i deras ålder.

"Jag har fler hemma" mumlar Andre medan han tittar bort från mig. "Borde kanske också testa att flyga"

"Lägg av" taket är platt med bara en svag lutning. "Fuck you om du dör"

"Fuck me?" Han skrattar till. "Oh, yes please!" Skrattar. Kan inte låta bli. Hur djupt han än yrar bort sig i den mörkret av tankar och hat lyckas han alltid skratta åt sina egna dirty jokes.

Bleka dagarWhere stories live. Discover now