Kapitel ~4~
• Andre •
Jag drar handen lätt över dom. Vissa djupa mer synliga än de som bleknar lite. Det har gått tre dagar utan att göra det. Fanny har hållit mig distraherad. Faster kommer idag. Hon är ung. Sju år äldre. Hon kommer förbi när pojkvännen gjort slut eller när hon är ensam. Hon är ett jävla äckligt freak. Förlåt. Jag harklar mig och drar ner ärmen.
"Annie kommer över idag efter studierna, va inte här då" Annie Ellys flickvän. Elly slänger på sig jackan och springer ut ur huset. Aha. Travar med händerna genom skåpen. Hur orkar han flytta på den? Suckar. Knappt något kvar. Bättre än inget. Tar en klunk och slänger ner vodkan i jack fickan. Har rätt stora jackfickor så bli inte förvånad.
Pappa har flyttat rundor på alkoholskafferiet efter att han insåg att någon tog från det. Klart det var jag. Syrran kan köpa eget. Han har inte tid att prata med mig om att jag inte får så kan försöker gömma alkoholen istället. Patetiskt. Högst troligen nu har han satt alla alkoholerna på olika ställen för jag kan varken hitta rosevinet eller ölen någonstans.
Jag drar luvan över huvudet och slänger igen dörren. Låter Pink Floyd- the wall distrahera mig från kylan. Borde tagit på mig mer än bara jeans och luva.
En trevlig dag egentligen. Solen skiner. Svag bris. Skulle kanske snöa idag. Jag drar in röken i lungorna och låter det stanna kvar lite innan jag blåser ut. Om jag inte vågar ta mitt liv kan jag iallafall vara säker på att den här vanan för det.
Ser skolan öka i storlek framför mig. Den stora gamla byggnaden. Barn leker runtomkring på skolgården. Allt ser ut som i en film. Mattanterna står och röker i ett hörn av filmen. Gruset, väggarna, allt ser tillgjort ut som att det gömmer något. Spring. Mina ben drar mig bort från skolan. Bort från filmen som upprepas varje dag. Paniken den sliter i mig. Drunknar. Kan inte hitta ytan. Hjärtat pulserar hårdare i bröstkorgen. Saktar ner. Tittar ut över havet. Skakar. Försöker andas lugnt.kallsvettig. Varför panik attack nu? Sätter mig på en bänk med händerna för ansiktet. Fiskmåsarna flyger runt i cirklar i himlen över havet.
***
"Vart har du varit halva skoldan, Andre?" Annika står vid katedern och ser mot mig med en trött blick. "Sätt dig". Alla platser är upptagna förutom längst bak. Bredvid Laura. Hon brer ut sig och flyttar inte på benen när jag sätter mig. Hon tittar irriterat på mig och återgår till att ignorera läraren med mobilen. "Asså fyfaan" hör jag henne säga ibland mot skärmen.
"E de bra?" Frågar hon plötsligt. Vänder huvudet mot henne. Hon ser på mig med höjda ögonbryn.
"Det är em...bra" svarar tveksamt eftersom hon aldrig brukar prata med mig.
"Va bra" hon ser ner på sin mobil igen. Konstig. Historia. Ritar en kludd på bänken av två sträckgubbar som lyfter en gris. Ger den ena sträckgubben en kniv genom ryggen. Laura lutar sig mot mig och tittar tyst. För nära.
"Du luktar som bränd" jag lirkar upp en mint ur jackfickan.
"Kan jag ha en sen?" Hon ser fortfarande på mig med stora ögon.
"Vad?" Iakttar henne. Hon sträcker snabbt fram handen till min hoodie ficka. Rycker till. Hon tar inte ut något, utan bara försäkrar sig om att jag inte kan ljuga till henne. Cigaretter.
"Inga kvar" får jag fram. Tänker inte vill jag bjuda till den jäveln. Återgår tillbaka till min ritning.
"Fuck you, du är så jävla äcklig. Fulaste håret på hela fucking skolan" väser hon till mig. Kan inte ta till mig det. Hon är för patetisk för att kunna ta på allvar.
Lektionen är slut. Orkar inte. Vill inte hem. Skickar ett meddelande till Fanny.
Bullet-Hollywood undead
Sticker upp till övervåningen. En stege som leder till taket.
KAMU SEDANG MEMBACA
Bleka dagar
Fiksi RemajaTänker hålla detta kort eftersom jag inte har något att säga till er. Mina vänner kan ta vad de vill ha av mina grejer och pengarna jag har på banken kan ni investera på det sista ni betalar för mig. Annie ta hand om min syster, ni passar ba ihop...