Leprikon

62 5 0
                                    

Leprikón je v írskej mytológii druh škriatka , ktorý sa údajne vyskytuje na Írskych ostrovoch. Ide o určitý „národ škriatkov“, ktorý sa spájajú v írskej mytológii a folklóre s Ľuďom bohyne Dany a inými quasi-historickými národmi, ktoré údajne obývali Írsko pred príchodom Keltov .

Leprikón, rovnako ako ostatné bytosti z írskej mytológie, je často spájaný s „čarovnými kruhmi“ – častými náleziskami pradávnych keltských a pred-keltských stavenísk. Leprikóni mávajú podobu starého muža, ktorému nie je cudzie žiadne zlo. Živí sa ako obuvníci. Údajne sú veľmi bohatí, pretože si za čias vojen zakopali množstvo hrncov s pokladom .

Väčšina príbehov a rozprávaní vykresľuje leprikóny ako naskrz neškodné stvorenia , ktoré sa vyžívajú v samote a žijú v odľahlých končinách. V iných historkách sú zase vykreslení ako bytosti škodlivé a zlomyseľné, so sklonmi k ľstivosti. Sporná je aj otázka, či vyhľadávajú prítomnosť iných nadprirodzených bytostí. Napriek tomu, že ich sotva kedy zahliadnete v spoločnosti niekoho ďalšieho, traduje sa o nich, že sú veľmi výreční a ak sa vám kedy podarí dať sa s niektorým z nich do reči, porozprávate sa skvele.

Traduje sa o nich, že sú nesmierne bohatí a s obľubou schovávajú svoje zlato na tajných miestach, ktoré je možné odhaliť iba pokiaľ leprikóna chytíte a ohľadom zlata ho vyspovedáte. Podľa legendy môže človek leprikóna lapiť upreným pohľadom – nemôže potom utiecť. Akonáhle sa však pozrie inam, leprikón zmizne. Ďalšia, nemenej rozšírená, povera tvrdí, že leprikóna možno spolu s jeho hrncom zlata nájsť na konci dúhy.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 25, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

DÉMONOLÓGIA  A MYTOLÓGIA Where stories live. Discover now