PART 23 - Hari Ulang Tahun Perkahwinan

1.2K 67 31
                                    

Dua hari kemudian........

Ali bangun awl utk ke sekolah. Stlh selesai bersiap, dia pun turun ke bwh utk bersarapan. Dia pergi ke arah meja di mana ayahnya sdh pun berada berada di situ utk bersarapan.

Ali : Selamat pagi ayah 😊😊

Dr. G : Selamat pagi 😊😊

Ali pun duduk di kerusi utk bersarapan. Dia mengambil sekeping roti dn meletakkan jam strawberry lalu memakannya. Semasa dia makan, dia perasan ayahnya melihat telefon bimbitnya dgn wajah yg sedih.

Ali : Ayah, ayah ok ? 😕😕

Dr. G : Ayah ok cuma......hri ni hari ulang tahun prkahwinan mama dgn ayah 😔😔

Ali hnya me'ohh'kan shj. Ali pun berfikir seketika. Kemudian, Ali pun berkata.......

Ali : Ayah, nk tk kita raikan hri ulang tahun perkahwinan ayah dgn mama mlm ni ? 😊😊

Dr. G : Haihh buat apa kita nk raikan klu mama kamu xde. Lagipun, hri ulang tahun tu dh x bermakna utk ayah lagi 😔😔

Ali : Alaa, jom lah ayah. Sekali je. Ali teringin sgt raikan. Please ayah.

Dr. G : Hmm yelah. Tpi tahun ni je ya Ali

Ali : Yeayy !! Nnti Ali ajak uncle sekali 😁😁

Dr. G : Blh je. Ok lah ayah nk pergi kerja sekarang ni. Nnti dlm pukul 8 ayah balik ya 😊😊

Ali : Ok ayah. Hati2 😊😊

Dr. Ghazali membalasnya dgn senyuman. Kemudian, dia pun bangun lalu kluar dri rumah utk ke tmpt kerja. Ali tersenyum gembira slps plannya utk membuat hari ulang tahun perkahwinan ibu bapanya berjaya. Ini slps........

Flashback on.......

Aliya dn Ali pergi ke briefing room utk berjumpa dgn G. Rama dn semua mentor.

G. Rama : Jdi Aliya, knp kamu mahu jumpa kami ni ?

Aliya : Maaf sbb ganggu kamu semua cuma saya mahu beritahu sesuatu.

E. Bakar : Apa dia kakak ? Serius je bunyi dia.

Aliya menghembuskan nafasnya dn mula berkata......

Aliya : Sebenarnya, saya mahu minta izin kpd general utk beritahu perkara sebenar kpd Dr. Ghazali.

Kata2 Aliya itu mengejutkan semua mentor dn general.

E. Leon : Beritahu perkara sebenar ? Maksudnya kamu mahu Dr. Ghazali tahu pasal MATA.

Aliya tdk mnjawab sebaliknya hnya menganggukkan kepalanya. Kemudian, dia berkata.....

Aliya : Kamu semua tahu kan yg Dr. Ghazali sedih dn murung sjk ketiadaan saya. Bkn tu je, dia pun dh x seceria dahulu. Jdi saya minta sgt kamu semua tolong pertimbangkan cdgn saya ni.

G. Rama : Saya....bknnya x benarkan tpi saya risau yg suami kamu akn larang kamu sertai MATA semula. Kamu antara ejen yg paling berpotensi utk jdi ketua teras yg seterusnya.

Aliya : Saya tahu general tpi berilah saya peluang utk saya jelaskan perkara sebenar kpd suami saya. Saya akn cuba yakinkan dia. Lagipun saya dh x sanggup nk tipu dia lagi. Cukuplah dgn beban saya buat kerja haram selama bertahun2.

Ali : * Mama 😧😧.* ( dlm hati )

E. Bakar : Ada betulnya jgk kata kakak saya tu general. Sekurang2nya, klu kakak saya bagitahu perkara sebenar pd Dr. Ghazali, kuranglah sikit beban yg kakak saya tanggung.

My Parents ( Ejen Ali Fanfiction )Where stories live. Discover now