We staan bij de ingang, ik weet dat de tijd nu is gekomen: ik moet de poort openen. De spreuk is door oeroude heksen bedacht: moontjemaartjeessiedo. Tijd om te gaan. Ik, ik ben een van de heksen van de ondergang en ik het redden. Lian trekt me de boom in, dit is nu geen tijd om bang te zijn dat komt later wel. Het is iedereen tot nu toe gelukt dan moet het mij toch ook lukken. Ik moet terug. Dus besluit ik het gewoon te vragen. Alhoewel, hoe moet ik beginnen. Lieve Lian, nee. Of dan gewoon; Lian, ik wil je iets vragen. Ook niet. Ik heb geen idee.... Goed Lian, ik wil je iets vragen. Ik Emiliane wil je vragen om mij na de week die wij samen doorbrengen weer naar boven te laten gaan. Ik heb een zusje en een moeder die van mij houden, en als ik ze alleen laat redden ze het niet langer dan een maand.
Mij is geleerd altijd een rede te geven waarom je iets vraagt. Daarom vertelde ik over mijn moeder en zusje.
Ik zie dat Lian staat te twijfelen. Hij wil me bij zich houden denk ik in paniek, ik kan nooit meet terug naar mijn moeder en zusje. Lian wekt me met een grote brul uit mijn gedachten. Hij zegt: Ik kan jou niet ook laten gaan. Je mag elke maand even terug om je moeder en zusje te zien, Je hebt daarvoor 1 dag en 1 nacht. Je vertrekt elke eerste van de maand om precies twaalf uur. Niet eerder, niet later. Ik weet dat er nu geen manier zal zijn om nog onder zijn besluit uit te komen, ik weet dat smeken bij hem niet helpt. Ik kan weglopen maar dan moet ik op krachten zijn en als de heksen van ondergang net uit de ondergrond zijn hebben ze achtenveertig uur hersteltijd nodig. Ik moet een plan verzinnen, maar wat kan ik doen? Op een oeroude manier die alleen de oerheks weet kan je jezelf trainen om binnen 12 uur weer volledig op krachten te zijn. Dat moet ik proberen. Maar eerst de week waarin ik niks kan doen omdat ik Lian moet begeleiden, daarna zien we wel weer verder.
Als we beneden zijn zegt Lian dat ik een brief naar mijn moeder moet schrijven waarin ik zeg dat ik een keer in de maand vierentwintig uur bij haar kan zijn. Ik zet daar mijn plan niet bij omdat Lian over mijn schouder meekijkt:
Lieve Mama,
Ik ben in de grot bij Lian en ik heb op de juiste manier gevraagt of ik terug mag. Hij heeft geweigerd en ik mag vanaf elke eerste van de maand 24 uur bij jullie zijn. Tot over een maand
Groeten van Emiliane
Hoe erg ik het ook vind ik kan mijn moeder pas volgende maand over mijn plan vertellen, tot die tijd moet iemand anders zorgen dat ze moed houden. En ik weet wie, ik vraag aan Lian of ik een brief mag schrijven naar Petronella, een vriendin, om te vragen of ze een oogje in het zijl wil houden. Lian vind het goed maar wil wel weer over mijn schouder meekijken.Lieve Petronella,
Ik zit vast in de ondergrond bij Lian en ik wilde vragen of jij een oogje op mijn moeder en zusje wil houden. Ik hoop tot over een maand.
Groeten van Emiliane
Zo ik heb weer genoeg brieven geschreven voor vandaag, nu moet Lian naar de Styx en snel. Lian zorgt dat de brieven meegaan met de heks van volgende week. Op naar de Styx dan maar.
JE LEEST
Today
FantasíaLian moet elke dag naar de ondergrond, daar moet hij drinken uit de rivier. Elke dag dezelfde tijd. Vandaag is er weer één van de heksen van de ondergang aan de beurt om hem naar de ondergrond te brengen, maar ze moet ook weer terug dus vraagt ze da...