kak urra dan baijura

988 52 10
                                    


siapa yang follow saya dari awal, nampak kan aperson dulu begitu baik? hewhewhew alah macam tak biasa puji diri sendiri.

dulu, saya begitu mencuri masa untuk reply satu demi satu komen korang semua. even hal yang saya dah terangkan di bab berkenaan, reader masih tanya, saya reply juga berjela-jela.


exhausting?


sangat exhausting, awak-awak semua. kerana dulu saya begitu menjaga hati orang lain. hati readers, hati keluarga, hati adik-beradik, hati si dia, hati semua yang tidak berkenaan. KECUALI HATI DAN KESIHATAN TUBUH DIRI SENDIRI.


dulu, saya happy sampai memang melebihkan orang lain. dah saya happy, saya teruskan je perangai toxic macam tu sampai mengabaikan keperluhan tubuh untuk berehat, untuk makan, untuk tidur, untuk yak, untuk jaga diri.



hasilnya? tengok?



saya kena epilepsi. kena sawan. kena macam-macam.



saya dah penat berperangai macam tu.

sebab tu kalau korang perasan, komen korang saya baca tetapi tidak reply semuanya. kerana doktor cakap, itu perangai toxic. kalau tubuh awak kuat untuk kasi 100% perhatian kepada kerja dan orang lain 24 jam, terus kan lah. tapi semua manusia memang tak mampu nak maintain macam tu, apatah lagi awak yang memang antibodi lemah, darah rendah, senang kena penyakit macam ni. 

for once, try broading your minds, and tanya diri sendiri. benda apa yang awak paling nak?

slow2 saya buat, saya just nak satu je.


REHAT.


sebab tu perlahan demi perlahan, saya berubah kepada seorang yg ignorant. saya tahu ada readers yang rasa saya agak sombong dan dah tak meriah dan ceria dan rapat macam dulu.

kerana pasal kesihatan saya satu hal.

lepas tu ebooks saya kena tipu dengan readers satu hal (since kena tipu tu, saya mmg berazam nak jadi garang. mmg saya baik dulu, sangat2 baik dengan readers sampai ada sesetengah yang amik kesempatan. bukan semua readers, but 0.0001% of them)

lagi satu, sebab saya pernah kena stalk dengan readers. please fahami, dulu saya sangat baik dan sangat lembut hati sampai tak sangggup nak tolak kemahuan readers. (update laju2 saya buat. tanya pasal personal life saya, saya jawab even saya tak selesa. bila saya cakap tak selesa nak share, saya ingat mereka faham but that 0.0001% still tak faham and push and push. sampai saya rimas.) sejak kes kena stalks, smpai ada kes lesbian apa semua... saya berikrar taknak sangat jadi mesra alam dengan readers saya.


konklusi: saya tak mahu jadi terlampau rapat dan baik dengan semua orang, kerana saya dah nampak impaknya. MEMANG RAMAI YANG BAIK, TAPI YG BUAT KITA SELESA TU, PAYAH DAN SUSAH SANGAT NAK CARI. kalau korang merupakan that somebody to certain someone, cherish it. kerana bukan mudah manusia nak membuka hati dan percayakan yang lain sampai cukup2 selesa dengan korang. even friendship, relationship, workship and all types of ship and bond, cherish it if korang merupakan "YG SELESA" kepada someone tu.


tapi jika bukan kerana readers, saya tidak akan berada di sini. dengan komen yang membina, dengan idea yang mencurah-curah demi untuk buat readers saya suka. thats like symbiosis, right. saya just nak korang happy sebab tu saya mengarang, dan saya nak korang buat saya happy dengan kasi saya votes and komen yang supportive and lucu. itu saja


cuma... kalau korang rasa aperson dah berubah; just fahami ini. SEKARANG APERSON BUKAN LAGI KAK URRA, TETAPI BAIJURA.


baijura ni dia sombong sikit. dia reply wasap readers pun jika hal ebook, hal wattpad, hal masalah berkenaan wattpad atau ebook. wasap berkenaan lain seperti personal life saya (nisa tu akak ke? eshan tu betul2 bf akak ke? azhar si suami orang dalam keva tu betul-betul ada ke? semua kes paedo yang ada dalam nisa and keva tu akak kena ke?)

semua tu memang saya left bluetick je. saya dah taknak ulang benda sama, di mana saya terlampau baik dan tak sampai hati nak tolak semua pertanyaan sampai saya jawab semua berkenaan diri saya. sampai akhirnya, personal life saya kena ganggu apa semua. 



trust is hard to earn ok, guys. kalau someone tu tak percayakan korang, jangan label orang tu bodoh sebab korang baik enough untuk simpan rahsia orang tu. sebab itu hak orang tu nak share atau tidak. sebab korang tadek kaitan dengan dia. memang korang guna word 'concern' and 'im here kalau nak share apa', but remember back to the roots; TRUST IS HARD TO EARN.


kalau korang betul2 care, just ignore dia. or kalau korang nak jugak, ok send la wasap. tapi klau orang tu ignore and left bluetick, jangan pulak korang sentap and harap kan orang tu share dengan korang apa yang dia rasa. sebab at the first place, ingat balik. orang tu cari korang ke untuk dia luahkan semua benda? tak, kan? so korang boleh ignore and pikirkan pasal masalah sendiri je



then, korang akan fikir; kalau dia takdek tempat nak mengadu, so i want to come to the rescue lah!

just dont! sebab tu bukan benda yang dorang nak buat masa ini. dorang just nak alone, just nak termenung, contemplate back to what had happen to them, to live their dreams and shopping and else. so korang boleh relax.


remembers. its symbiosis. 


korang keep giving by ignoring them, and mereka yang berkenaan will keep giving in return dengan cara live to the fullest. INI GENERAL TERMS. in this baijura case, korang keep voting and commenting, and i will keep writing. thats all.


thank you. love you, guys. kalau saya tak reply wasap korang tu, just remember, ramai yg wasap saya dengan benda sama (caring apa semua tu, bertanya apa jadi, nak tahu itu ini), saya dah tk nak jawab dah sebab taknakk ulang benda sama.


kalau korang nak share reviews ke apa ke nak share luahan hati sbb pernah kena abuse ke, okay yang itu saya akan layan. tapi tak layan sampai saya rapat bentuk a bond. 


lagipun, sekarang ni masa untuk diri saya SAHAJA. I AM DONE WITH OTHER PEEPS. IM TIRED


just enough as listener. sbb masing-masing sibuk. semakin tua kita semakin sibuk sbb banyak tanggungjawab. kalau korang rasa lifeless, try busykan diri. itu saja, my dearest semua. YANG PENTING, PLEASE SAYANGI DIRI MASING-MASING. KERANA TUBUH KITA SATU HAL; LARAT KE TIDAK UNTUK TANGGUNG GANGGUAN EMOSI KITA. SETERUSNYA MEMBAWA KEPADA HATI KITA. STILL RASA HIDUP ATAU TIDAK? AND BRING TO THE NEURON. OKAY KE TAK DENGAN SEGALA STRESS?

jangan sampai jadi macam saya. tak best jadi macam saya. sakit sana sakit sini. 


APERSON IS BACKWhere stories live. Discover now