"Ren?"
Aku tergamam. Pandangan Fia dan Mikhail terarah kepadaku.
" Yaa..yes! nama manja aku Ren. Tapi kat sekolah lama aku orang panggil aku Irine. But kau kan sama nama ngan aku so i decided to use 'ren' instead of Irine and Hazreen.
"Ouhhh..."
Aku tertunduk.hujung kasutku menguis lantai kelas.
Hazreen memandangku dengan pandangan pelik sebelum bertanya
"Why? You don't want to call me Ren? Ouh okay so u can use Irine or Hazreen I don't really care about it"
Aku memandang wajah Hazreen. Aku perasan sesuatu. Parut di dahinya! Parut tu!!
"Ren?"
"Ya saya?"
Badan ku terketar-ketar. Aku cukup yakin orang yang berdiri dihadapanku adalah Ren yang hilang tujuh tahun yang lalu.
"Ren..."
Air mataku menitis.aku memegang bahu Hazreen dan memandang wajahnya. Kedengaran suara Fia dan Mikhail bertanyakan itu ini di belakangku namun aku tidak mengendahkannya.
"Er.. Irine Farhana..are you okay..?
Aku tidak mengendahkan pertanyaan Hazreen dan terus-terusan menangis.
"Hey Irine~ why you crying?"
"Ren is that you?"
"Yeah it's me... Irine Hazreen"
"Noo..not Irine Hazreen...I-i mean Ren..my childhood bestfriend"
"Childhood bestfriend?"
Pertanyaan Hazreen membuatku terkelu seketika.
"Aku yakin kau Ren aku! Aku yakin tu kau!!"
Aku mula hilang kesabaran.aku menarik Hazreen lalu hilang keseimbangan. Aku dan Hazreen sama-sama terbaring di atas lantai kelas 5 Alpha.
"Is it? Is it??! Answer me!!"
Aku menolak Hazreen dan duduk diatas badannya.rambut panjang ku berjurai menutupi wajah Hazreen.
"Hana..."
Suara Mikhail menyeru namaku perlahan namun aku sama sekali tidak menoleh ke arahnya.pandanganku masih tajam menatap wajah Hazreen. Hazreen masih kaku dan tidak menunjukkan sebarang ekspresi muka sama ada marah,menangis ataupun tekejut. Ekspresi kosong.
"ANSWER MEEE IRINE HAZREEN!!"
suara ku mula meninggi membuatkan Hazreen tersentak.air mataku berjatuhan diatas wajah Hazreen. Hazreen menutup wajahnya menggunakan lengannya.cuba menyembunyikan ekspresi wajahnya
"HANA SUDAH LA TU!! REN DAH MATII!! DIA KEMALANGAN KAN.. DAH 7 TAHUN HILANGG SAMPAI SEKARANG TAK JUMPAA..DIA DAH MATIII!! MATII!!"
suara Fia yang lantang memecahkan keadaan. Aku tersentak.
"Hana jangan la macam niii~"
Suara Mikhail yang lembut dan sayu serta kata-kata Fia terngiang didalam kepalaku membuat aku tertunduk lalu menangis.aku mendakap Hazreen yang terbaring di lantai dengan erat. Tersedar dengan kenyataan bahawa Ren hilang 7 tahun lalu dan mustahil masih hidup.
"M-maafkan saya Hazreen..." Aku bangun lalu menarik Hazreen yang terbaring di lantai. Hazreen masih menunjukkan ekspresi kosong. Aku membongkokan badanku tanda memohon maaf. Saat aku menegakkan badanku semula, mata Hazreen kelihatan berkaca.Aku terkelu dan mati akal.aku berlari keluar kelas. Fia mengejarku dari belakang.
Perasaan lama ku kembali menganggu.perasaan yang sudah lama tidak kurasai.
Perit.pedih.sakit.
Kenapa kau muncul Irine Hazreen? Kau cuma mengingatkan aku tentang Ren!
YOU ARE READING
SOMEDAY
RandomKecelakaan yang membawa kepada kehilangan rakan karib semasa kecil. mereka berdua dijodohkan semasa masih dalam kandungan oleh keluarga mereka sebagai pengikat silaturrahim antara kedua keluarga. kisah tentang Irine Farhana,seorang gadis yang cantik...