Perasaan lamaku kembali menghantui. Aku kembali menjadi introvert dan pendiam sama seperti sebelum aku mengenali Fia dan Mikhail.
Irine Hazreen.
Nama tersebut terus-terusan menghantui aku.
Tiba-tiba telefon bimbitku bergetar.
Panggilan telefon dari seseorang. Tanpa melihat nama pemanggil terlebih dahulu,aku terus mengangkat panggilan.
"Hello Hana"
Suara Mikhail.
"Ye.."
"Kau ok?"
"Ok je..why?"
"Sounds not okay. Boleh kitorang datang rumah kau?"
"Okay... datang je"
Aku terus mematikan panggilan. Malas berbicara lama di telefon.
Aku mengemaskan bilik tidur ku. Terasa semak. Semasa aku mengangkat bantalku, loket berbentuk hati yang aunty Lia beri kepadaku terjatuh . Aku mengangkat kemudian membeleknya. Terfikir tentang sesuatu,aku mengambil telefon bimbitku diatas meja belajar lalu menghubungi Mikhail kembali.
"Helo Mika"
"Helo Hana? Ade ape?"
"Korang kat mane skarang?"
"Otw rumah kau la ni.. why Hana? Are u okay?"
"Um.. Hazreen join?"
"Er..dye kawan kite. Jadi aku bawak dye sekali. Lagisatu dye risau pasal kau"
Aku terdiam seketika sebelum menjawab
"Good. Bring him to me"
***
"Aku menyambut kedatangan tiga orang rakanku di pintu rumah lalu menjemput mereka masuk. Mikhail dan Fia mendahului namun Hazreen cuma diam tidak berkutik di hadapan pintu rumahku. Dia memandangku dengan pandangan kosong.
"Like usually. I hate your died eyes"
Hazreen tersengih apabila aku mengatakan yang matanya seperti mata orang yang sudah mati.
"Nak buat cane. Allah dah cipta aku cmni. Nak taknak kene terima lah"
Jawapan Hazreen tidak memberi kesan kepadaku.
"Masuklah..ke nak aku bentang karpet merah baru kau nak masuk?"
Hazreen melangkah masuk ke dalam rumahku seraya berkata
"Kalau kau rajin bole jugak"
"Aku tak buat lawak bodooo"
"Sukati ko je nak panggil aku bodo. Aku budak pandai tau"
Jawapan Hazreen berjaya membuatku tersengih geli hati.
"Bodo"
"Kau yang bodo"
Aku dan Hazreen bertikam lidah di hadapan pintu rumahku. Fia datang lalu menarik lenganku berjalan ke arah ruang tamu.
"Korang ni asyik gaduh je. Aku kahwinkan korang berdua ni taklama hurmmm"
Kata-kata Fia membuatkan Hazreen ketawa terbahak-bahak. Aku menarik muka cemberut. Tak hingin aku! Mikhail juga menarik muka menyampah. Jeles le tu ehek-
Kami berempat duduk di meja makan di dapur rumahku. Mikhail membuka perbualan dengan cara menanyakan keadaanku apabila aku tidak hadir ke sekolah selama 3 hari kerana demam.
YOU ARE READING
SOMEDAY
RandomKecelakaan yang membawa kepada kehilangan rakan karib semasa kecil. mereka berdua dijodohkan semasa masih dalam kandungan oleh keluarga mereka sebagai pengikat silaturrahim antara kedua keluarga. kisah tentang Irine Farhana,seorang gadis yang cantik...