Mormor frågade om jag ville hitta på något. Jag ryckte på axlarna och kollade ner på golvet. Morfar ryckte in snabbt och sa:
-vi kan väl ta en rundtur i hela huset?
-ja vilken bra idé. Sa mormor.
-vi har ju faktiskt gjort om lite och så.
Typ som på vinden och lite andra ställen.
-vinden? Sa jag, och det bildades en knut i magen.
-ja? Sa mormor frågande. Är det något problem?
-nej, ja... NEJ, sa jag fort. Jag ville inte avslöja att jag hade sett en tjej på vinden. Hon hade ändå inte trott mig.
Okej sa mormor. Ska vi börja på vinden då?
-det låter bra sa morfar. Eller vad tycker du Lovisa.
-mm..
-va?
-eh.. jo, det låter bra.
-okeej då, svarade morfar lite tveksamt.
Vi öppnade dörren till vinden och morfar drog ned vinds-stegen.
Mormor fick gå först, sen jag och sist morfar.
Uppe på vinden fanns det inte så mycket saker sen sist. Lådor, kartonger, den gamla skattkistan med teaterkläder, och längst in i hörnet stod sängen. Jag gick fram till sängen. Här uppe sov jag för några år sedan. Men en natt hörde jag fotsteg. Släpande och tunga fotsteg. Mormor sa att det fanns en naturlig förklaring, men jag fick aldrig svar... Sedan dess har jag inte sovit här uppe. Jag kollade på sängen. Jag vände mig bak och mormor och morfar var inte där. Jag måste ha dagdrömt igen. Mormor? morfar?
-ja Lovisa?
-vad gör ni?
-vi tar en kopp kaffe bara.
-okeej.
Jag gick fram till sängen. Jag kommer inte ihåg hur mjuk/hård den var. Så jag bestämde mig för att lägga mig på den. Det kändes lite obehagligt, men jag gjorde det. Kudden var platt. Jag stack under handen för att puffa till den. Då något väldigt vasst skar mig.
Paper cut?
Jag kollade frågande på såret.
Jag lyfte på kudden och där såg jag en lapp. Vad är det här?
Med skakande händer öppnade jag lappen.
Est avec vous?
Vad betyder det?
Och det ser ut som att jag har skrivit lappen. Men jag har ju inte varit här på flera år? Det kan inte stämma.
Med skakiga ben sprang jag ned till mormor. Mormor, MORMOR..
-ja Lovisa, vad är det?
-pluggade du franska när du gick i skolan?
-ja. Hurså?
-jag hittade den här under kudden på sängen.
-est avec vous? Det betyder... Ehm...
Är med dig. Sa mormor efter en stund.
Det kändes som min kropp stelnade till sten. Vad..vad..vadå? Är med dig?
Vad kan det betyda? Och vem har skrivit lappen?
-det ser ju ut som din handstil Lovisa sa mormor tveksamt..
-jaa, sa jag.
Hmm sa mormor. Konstigt...
---------------------------------------------
Ett nyytttt kapitel💁nu börjar det hända grejer!😂 vem skrev lappen? Det får ni se i framtiden😱 hoppas att ni tyckte om det.😘
YOU ARE READING
Femte tecknet
HorrorLovisa är 12 år och under sommarlovet ska hon ut till mormor och morfar som bor mitt ute i skogen. Men vad är det som händer när Lovisa ska gå till sitt rum? Och varför släcks och tänds lamporna i gästrummet där hon bor hela tiden när de är nybytta...