Pomocny Wattpad?

639 35 12
                                    

Jakiś czas temu na stronie edycji szczegółów opowieści Wattpad dodał zakładkę "Notatki o dziele". Początkowo to zignorowałam, uznając, że to pewnie nic takiego, ale w końcu postanowiłam to sprawdzić i podzielić się z Wami wrażeniami z tej nowej, teoretycznie ciekawej, opcji.

Do tej pory do planowania używałam oddzielnego zeszytu, karteczek samoprzylepnych, dokumentu w Wordzie, prezentacji na Canvie lub w PowerPoincie, notatek w telefonie, czasem szablonów w opowieści na Wattpadzie, gdzie pisałam streszczenie i dodawałam różne zdjęcia, playlisty na Spotify... Właściwie co opowiadanie to było trochę inaczej, bo to zależało od fabuły i od tego jak jasny był pomysł w głowie i ile realnie miałam czasu na pisanie - np. przy pisanej niedawno Szkole Miłości moją dosłownie jedyną rozpiską była playlista na Spotify, ale całość na ponad 40 tysięcy słów napisałam w 10 dni, więc ciężko było aby pomysł w jakikolwiek sposób się rozmył. Teraz teoretycznie wszystko można mieć w jednym miejscu - w jednej zakładce na Wattpadzie. A przynajmniej tak reklamuje to Wattpad i taka jest teoria. 

A jak jest naprawdę?

W "Notatkach o dziele" mamy następujące bloki: Protagonista (główny bohater), Wszystko o celu powieści, Zakończenie opowieści, Potencjał powieści na Wattpadzie. Pozwólcie, że omówię każdy z tych bloków.

Protagonista

Wattpad daje nam dość szczegółową możliwość opisu głównego bohatera - możemy podać:

1. imię bohatera

2. inne jego imiona (jakby nie można było połączyć 1 i 2 w jedno)

3. zamki (on/ona/oni)

4. cechy (max 10) np. kolor włosów, oczu, orientacja seksualna, pochodzenie etniczne, wiek, płeć

Następnie mamy dość fajny mini-blok "protagonista zazwyczaj jest osobą" i tutaj suwakiem ustawiamy czy bohater jest bardziej osobą:

- ekstrawertyczną czy introwertyczną

- trudną czy łatwą do polubienia

- skupioną na zdarzeniach z przeszłości czy przyszłości

- kierującą się umysłem i logiką czy sercem i emocjami

- zorganizowaną i niezłomną w decyzjach czy improwizującą i otwartą na rozmowę

- o spokojnej i wyluzowanej naturze czy o głębokiej i poważnej naturze

Na koniec wybieramy w jaki sposób osobowość bohatera się zmieni - na gorsze/na lepsze/wcale lub prawie wcale.

Powiem szczerze, że to dość szczegółowe, ale kilku rzeczy mi brakuje. Czego? 

Po pierwsze - zazwyczaj wyszukuję jakiegoś aktora/piosenkarza/modela/innego celebryty, który pasuje mi wizualnie do postaci - to pomaga mi w opisach i "ożywieniu" go w głowie. Tymczasem Wattpad nie daje możliwości dodania tutaj np. zdjęcia, a myślę, że trochę by się to przydało. Możemy wpisać jedynie 10 cech (charakteru i wyglądu łącznie) co uważam za trochę zbyt mało.

Po drugie, i myślę, że ważniejsze - możemy tak zrobić tylko z jednym bohaterem, więc jeśli piszemy np. romans, gdzie mamy dwóch głównych bohaterów lub np. science-fiction, gdzie tych bohaterów jest więcej i mamy np. różne rasy kosmitów to robi się problem i to dość spory.

Blok oceniam 5/10, właśnie przez te braki, a i tak zastanawiam się czy nie jest to zbyt wysoka ocena.


Wszystko o celach powieści

Nazwa wskazuje na wszystko, ale paradoksalnie do wszystkiego jest jeszcze dalej niż w przypadku poprzedniego bloku. Tutaj Wattpad proponuje nam wpisać:

Poradnik Skutecznego PisaniaOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz