"حنوش"اختفيت من غرفة يوهان علشان أبلغ أدم بالخطة وجيت أظهر لاقيتنى بظهر فى مكان تانى غير مكان أدم !!!
غرفة بابها حديد زنزانة !!!, حاولت أتنقل تانى بس فشلت وفضلت فى الزنزانة !!
قربت من باب الزنزانة وتفاجئت ببابها بيتفتح وبيدخل منها عظيم وهو مبتسم قال :
أهلا بالجن فى مملكتى !!
بصتله بأستغراب فضحك وهو بيقول :
مستغرب أنى أعرفك جنسك , أنا عظيم مفيش حاجة جوا الممالك أو براها معرفهاش , وعارف أزاى كمان أحبسك وأزاى أعذبك , عندى كل الكتب اللى تفيدنى فى التعامل معاك ...
فبهدوء ومن غير ماتضطرنى أحرقك أحكيلى كل اللى تعرفه عن أبن يوهان وبنت يونان .
قلتله :هدى اعصابك يا مستر عظيم، انا مش جاى اأذى حد ولا ليا مصلحة فى الممالك بتاعتكم... لو كنت سألتنى عن الحكاية كنت قلتهالك من البداية ... ومكنش ليها لازمة الدخلة دى.
أبتسم وقالى :
طب قول إيه الحكاية؟!!
قلتله :
الحكاية يا سيدى ان ابنى ادم، الواد أبو جناح اسود، معزور فى قرشين فعرف ان له قصر ورث فى أراضى تانيه عندكم فجيه يبيعوا ويمشى .
قال بأستهزاء :
فعلا !! وخطفتوا يوهان ليه؟!!
قولته وانا بهرش فى دمااغى :
ولاد الحلال قالولنا أن معاه عقد القصر، بس طلع ميح ممسوح ومش فاكر حاجة.
قالى بغضب :
انت فاكرنى عبيط!!! انتوا مش وقفتوا فى نص أرض الزراع وقلتوا انكم جايين تحلوا الصلاح وتقضوا عليا وأنت بنفسك قلت لعملاق من حرس المينا ان الكبير الحقيقى وصل !!
قلتله :
انا!!!... وحياة ابديتك ما حصل!!! وهات العملاق بن الكلب دا ووقفوا قصادى وكلمتى قصاد كلمته ..
مستر عظيم انا مش بلف وأدور عليك .. انا صادق معاك جدا ولو انت حابب تشترى القصر ونرجع مبسوطين كلنا مفيش مشكله، الصراحة إحنا بالغنا شوية كنا عايزين نعمل ازعرينا عشان نعلى سعر القصر وزى ما قلتلك لو أنت هتشيل هنتوكل على الله ونروح .... هو إحنا عبط عشان نتورط فى حرب ضد عظييييم .
عظيم بصلى بتفحص وقالى :
أنت بتشتغل إيه فى علمكم؟!!
قلتله :
نصاب..
قالى :
إيه!!
قلتله :
نصااااب... وزى ما قلتلك كنت بعمل ازعرينا عشان أشيل حد من أثرياء أرض الزراع القصر من غير ورق او حجه.