BM 8❤🐣

1.3K 65 3
                                    

Iman mengemaskan kertas-kertas yang agak berterabur. Beberapa fail dimasukkan ke dalam bagasi kecil di samping meja. Sempat juga dia mengemaskan blazer hitam yang tersarung di tubuhnya. Setelah berpuas hati barulah dia melangkah keluar dari ruang perbicaraan.

Rata-rata orang yang sama-sama berada di dalam bilik perbicaraan tadi memandangnya dengan senyuman. Kes yang diwakilinya baru saja mendapat kemenangan.

Sempat Iman berpapasan dengan peguam lawannya. Mereka berdua hanya bertukar senyuman saja sebelum berdiri menghadap antara satu sama lain.

"Nampaknya Syed Firm dah ada berlian baru. Saya tak sangka boleh kalah dengan gadis muda macam awak," ujar Tuan Farid, peguam pihak lawan. Dia ketawa perlahan.

Iman hanya tersenyum saja. "Thank you for the complement, Mister Farid. Saya pun bukannya menang dengan mudah. Glad to have a trial with you."

Singkat saja perbualan antara dua peguam itu. Kes perebutan harta pusaka yang diuruskan mereka berpihak pada anak guam Iman. Tidak lama kemudian, lelaki awal 40-an itu meminta diri untuk pergi.

Iman hanya mengiringi langkah dengan pandangan. Tidak menunggu lama, Iman juga melangkah ke koridor utama. Telefon pintar dikeluarkan dan nombor Faliq didail.

Sementara itu seorang lelaki mengatur langkah ke arahnya.

"Cik Iman," panggil lelaki tersebut.

Iman mengalihkan pandang pada lelaki itu. Dia kenal dengan lelaki itu. Abang angkat anak guamnya. "Ya. Ada apa?"

"Saya Aidil. Abang angkat kepada anak guam Cik Iman, Adilah." Lelaki itu  memperkenalkan diri seraya menghulurkan untuk bersalaman.

Iman hanya menundukkan kepalanya sedikit sambil tersenyum." Ya, saya tahu. Ada apa-apa yang boleh saya bantu, Encik Aidil?"

Lelaki itu mengusap belakang lehernya. Lagaknya seperti ada sesuatu yang mahu disampaikan.

"Cik Iman free tak malam ni? Saya nak ajak Cik Iman dinner. Anggaplah sebagai tanda terima kasih sebab tolong Adilah dapatkan hak dia." Aidil berkata dengan sopan.

Iman hanya terseyum nipis sebelum menjawab. "Saya dibayar, Encik Aidil. Adilah bayar saya bukan percuma. Jadi saya tak terima bayaran lain selain dari dalam perjanjian."

Wajah lelaki itu nampak kecewa sedikit. "Keluar makan aje, Cik Iman. Kalau Cik Iman tak selesa, saya ajak Adilah sekali." Bersungguh-sungguh dia memujuk peguam wanita itu.

Iman yang mula menyedari sesuatu, pantas memotong niat lelaki itu. Dia faham pandangan dan nada Aidil. Lelaki itu mahu mencuba komunikasi yang lebih banyak antara mereka.

Kebetulan Toyota putih milik Faliq berhenti tepat di depan mereka. Tepat pada masanya!

"Saya minta maaf sebab tolak ajakan Encik Aidil. Tapi saya kena pergi. Boyfriend saya dah sampai." Tanpa menunggu balasan dari lelaki itu, Iman pantas masuk ke dalam kereta. Aci kan claim Faliq boyfriend dia pulak hari ini?

Faliq sempat melihat sekilas wajah lelaki itu. Nampak macam kecewa.

"Siapa tadi tu? Nampak broken je," soal Faliq. Tangannya memutar stereng dan memandu keluar dari perkarangan mahkamah. Sekali lagi dia melihat sekilas Aidil di cermin sisi.

"Aidil, abang angkat klien aku. Dia ajak dinner sama-sama," balas Iman mendatar. Matanya fokus memeriksa jadualnya. Satu kes dah settle.

Dahi Faliq berkerut sedikit mendengarkan balasan Iman. "Dahtu, kau reject ke?"

BUKAN MILIKKUWhere stories live. Discover now