-',✎ 7

16 1 357
                                    

Park Hani's POV

"Uit, kenapa Lee Ssaem panggil kau? Aku curious teruk ni! Cepatlah cerita!" Habis sahaja waktu sekolah, Sekyung mendekati aku.

"Iya, tunggu lah sekejap. Aku tak habis kemas lagi." Balas aku. Buku-buku yang berada di atas meja aku ambil dan letak di dalam beg.

"Hehe, mari sini aku tolong." Kata Sekyung dan membantu aku menyusun buku.

Skip










Aku berjalan menuju ke pagar sekolah ditemani Sekyung di sebelah. Sekyung terus-menerus menyakat aku setelah kejadian tadi diungkap.

"Sah ! Korang memang ada jodoh !" Ayat itu meluncur keluar dari mulut Sekyung. Aku hanya menadah telinga mendengar 'pujian' yang bertalu-talu diberikan kepada aku. Pujian ke?

"Kau dengan Chan apa khabar?" Ujar aku cuba ingin menukar topik. Dalam masa yang sama juga, aku mahu dia berhenti dengar dia bercakap tentang aku.

"Ish, kenapa tiber? Kalau kau nak tahu, aku dengan dia baru—" Okay, Hani. Kau yang buat dia takkan berhenti bercakap bila petik nama boyfie dia.

Laju sahaja aku menekup mulut dia daripada terus bercakap. Baik aku stapler terus mulut dia.

"Okay, aku tahu tu. Dah jom balik. Nampaknya eomma kita sampai awal hari ni." Ujar aku dan menarik tangan aku daripada terus menekup mulut Sekyung. Tangannya aku capai dan kami berpegangan tangan.










Sepanjang perjalanan pulang, keadaan di dalam kereta sepi tanpa apa-apa perbualan dan hanya ditemani oleh radio.

"Eonnie dah nak graduate kan?" Soal aku yang cuba untuk memecahkan kesunyian yang melanda.

"Ya, lagi beberapa minggu je. Tak sabar !" Balas eonnie dengan nada yang kedengaran bahagia dan teruja. Aku bila lagi?

"Hurm, best lah. Hani pun tak sabar nak graduate. Bosan lah asyik-asyik menghadap cikgu garang je. Kalau cikgu handsome mesti semangat nak belajar—" Betul, siapa je yang tak bersemangat bila nampak cikgu kacak. Bukan bersemangat untuk menuntut ilmu, tetapi bersemangat mahu tackle hati dia—

"Amboi anak eomma ni ! Gatal nampak ! Ikut perangai appa kamu lah ni ya ?!" Eomma yang sedang fokus memandu mula menyertai perbualan kami. Keningnya terjongket.

"HAHAHA dia ni memang gatal pun eomma ! Tiap-tiap hari dia usya erm siapa nama dia tu, Bihoon? Pihun? Sihun? Entah apa lah nama dia—" Eonnie ketawa besar. Ketawanya terbahak-bahak sehingga terbatuk.

Sudahlah dia ketawa kat muka aku, dapat free air liur dia melekat di wajah aku yang suci. Nampaknya aku kena cuci muka pakai clorox untuk sucikan semula muka aku—

Muka aku dilap secara kasar menggunakan sapu tangan kecil aku. Aku menghadiahkan pandangan jijik kepada eonnie walaupun dia memandang aku dengan wajah yang seakan mengejek.

"Jihoon lah ! Yang berlakon dalam drama Hate Revolution tu. Tch, nama orang pun nak ditypo. Macam lah Hani seorang saja yang usya dia. Eonnie pun sama saja !" Sergah aku kepada eonnie.

Eomma menggeleng perlahan melihat gelagat tak matang anak-anaknya. Sampai bila dia mahu melayan karenah anak-anaknya seperti ini?! Sampai bila? Mohon jawab—

Tiba-tiba, perut aku terasa cramp. Aku menyentuh permukaan perut kempis aku. Oh tidak. Jangan cakap yang bulan dia sudah datang—

Bagi memastikan sama ada dia sedang ditimpa bulan atau tidak, tangannya menyeluk ke dalam kain skirt sekolahnya dalam diam. Ya, aku tahu aku tak senonoh tapi macamlah aku seorang je yang buat benda ni—

Tepat sangkaan aku. Period, go away !

"E-eomma, singgah mana-mana kedai sekejap, boleh?" Tanya aku kepada eomma. Apa lagi kalau bukan beli benda tu.

"Kamu nak beli apa?" Soalan dibalas soalan. Aduh ! Semakin lama semakin sakit ! Aku benci kau bulan ! Kenapa kau mesti datang wahai bulan !

"Pad. Tiba-tiba pula datang." Jawab aku tidak bermaya. Halah, tadi baru saja dia rasa energetic.

"Tak payah beli lah. Eomma ada simpan dekat rumah. Nanti pakai yang tu je." Kata eomma. Aku hanya mengangguk perlahan.










"Nah, ambil ni." Eomma menghulur barang penting itu kepada aku. Aku segera mencapainya lalu berlari menaiki tangga menuju ke bilik.

Pintu bilik dikuak dan dihempas begitu sahaja. Aku nak cepat ni. Takut bocor, habis aku.

Tuala yang disangkut di penyidai itu aku capai lalu melangkah ke bilik air.

Skip

Setelah mandi, aku mencapai telefon pintar yang berada di atas meja. Tiada apa yang menarik bagi aku. Telefon itu kemudian dilempar ke atas katil.

Bercakap pasal telefon, aku lupa yang Hyeongjun nak minta nombor aku lepas habis waktu sekolah—

Gulp !

Haih, ini semua Sekyung punya pasal ! Dia yang buat aku terlupa !" Itulah aku, sendiri salah lepastu salah kan orang lain pula. Cian Sekyung !Sekyung inesen tau—

Aku meraup rambut aku ke belakang dengan kasar. Perasaan aku tak menentu sekarang. Sekejap rasa nak marah, sekejap nak nangis, sekajap rilek, sekejap takut.

Ting !

Bunyi tersebut datang dari telefon aku yang baru sahaja selamat landing di atas katil. Nasib baik telefon murah, boleh lah dia minta appa nya membelikan telefon baru—

Hani mengambil telefon itu semula. Bunyi tadi menandakan bahawa satu notification masuk.

Unknown number

Hai Park Hani.
Ni saya Hyeongjun.










To be continue_______


Hi ! Nak cakap yang
saya hampir gila apabila
melihat rambut anak jeon
bertukar kaler.
AAAAAAAA.
Hani, saranghae AAAA tibe.

– Shasha bakal bini Kook

HugWhere stories live. Discover now