الفصل الثاني عشر

191 5 0
                                    

الفصل الثاني عشر
---------------------------
                     في بيت شكري بليل
مهاب:ممكن افهم انت سكتني هناك ليه. رامي:عشان كلمتينك ملهمش لزمه كده كده البت ورثت. مهاب:ايوه بس. رامي:مبسش بقا يا مهاب كده الصح. مهاب:طب ينفع تنجز وتقولي بتفكر في ايه انا مش سمر. مهاب:ده علي اساس ان سمر بتسمع اصلا المهم انا عايزك ترجع للبت دي تاني ارجع والعب معاها زي ما بابا كان عايش بالظبط. مهاب:بعد المقاطعه دي كلها اجبهلها ازاي دي. رامي:من اي نحيه انت محسسني انها مفتحه اوي اي حجه حتسدقك متقلقش. مهاب:تمام استني بس اظبط اللعبه في دماغي واكلمها. رامي:تمام بس انجذ عيزين الشركه دي تحت رجلينا وبسرعه. مهاب:متقلقش.
بعد ثلاثه ايام
صافي:انسه رفيف استاذ سامر بره ادخله. رفيف:اه اه دخليه. صافي:حاضر. سامر:طلبتيني يا رفيف. رفيف:اه كنت عيزاك في موضوع كده. سامر:موضوع ايه خير. رفيف:كنت بفكر اخليكو تشتغلو في الشركه معايا ذي شركه يعني. سامر:لا الشركه دي بتعتك والاحسن اننا منخشش فيها. رفيف:ليه كده طب شوف اخواتك. سامر:رفيف انا بحذرك للمره الثانيه ابعدي عن اخواتي دول مش سهلين يا رفيف سدقيني.رفيف:ايوه بس لما يلاقو حسن النيه. سامر:لما يلاقو حسن النيه حيكلوكي ومش حيسمو عليكي حيخدوكي لحم ويرموكي عضم. رفيف:ماشي يا سامر خلاص طالما انت شايف كده بس انا مش فاهمه انت ليه مدايق منهم اوي كده وعركه ايه ايه بتقلي عليها انت مش حتحكيلي. سامر:لا ححكيلك بصي يا ستي الي حصل ان بعد ما رامي طردك وزعق للدادا (فلاش باك:سامر:ايه الي انت عملته تحت ده يا رامي. رامي:عملت ايه. سامر:انت ازاي تطرد رفيف وكمان بتزعق للدادا وتطردها الست الي ربتك بعد موت امك بتطردها وبتقول انها مش فارقه معاك انت حتستعبط يا رامي. رامي:والله حلو اوي استاذ سامر كبر وبقي بيزعق لاخوه. سامر:انا ازعقلك لما تغلط يا رامي وانت بتغلط غلط كبير اوي. رامي:بقولك ايه يا سامر لو مش عجبك روح وراهم. سامر:ايه ده وانا كمان. رامي:اه وانت كمان يا سامر ومتوجعش دماغي كتير. سامر:ماشي يا رامي بس اعمل حسابك حاخد ساره معايا. رامي:خد الي تخدو مش مهم.)رجعنا من الفلاش) سامر:بس يا ستي واديتك المفتاح واختك للشقه بعديها. رفيف: معلش يا سامر انا السبب سامر:لا سبب ولا حاجه هو الي مش فارق معاه حد انتي كنتي سبب اننا نشوف ده.رفيف:انشاء الله حتتصلحو بقولك ما تيجو انهرضه تتغدو معايا. سامر:والله فكره حلوه ماشي حجيب ساره ونيجي مع بعض. رفيف:ماشي حستناكو . سامر:ماشي حروح انا البيت. رفيف:ماشي باي(بعد رحيل سامر بدقائق رن هاتف رفيف لتجد مهاب يتصل سعدت رفيف لانه تذكرها بعد كل هذه الفتره لكن فضلت ان تعاتبه) رفيف:الو. مهاب:قلبي عمله ايه. رفيف:قلبك وانت كنت افتكرتني ولا حتي اهتميت انا عامله ايه. مهاب:انا ده انتي ظلماني والله طب بصي مش حينفع كلام التيلفونات ده انا حاقابلك في الكافتريا الي ختك فيها قبل كده. رفيف:خلاص ماشي بس بلاش انهرده خلينا بكره احسن.مهاب:اشمعني يعني. رفيف:ابدا اصل عندي شغل كتير وبعدين عزمه (تزكرت رفيف عركه سامر مع اخواته وانه مش عيزهم يعرفو عنه حاجه) مهاب:عزمه مين يا رفيف. رفيف:عزمه صافي عندي علي الغدا ومش حينفع الغي معاها اتكسف. مهاب:طب تمام براحتك خلينا بكره احسن. رفيف:ماشي بعد الشغل علي طول. مهاب:تمام
                          في اليوم الثاني
رفيف:الو ايه يا مهاب انا شويه ونزله. مهاب:ماانا خلاص داخل علي الكافيه حستناكي. رفيف:ماشي خلاص حاخد شنطتي ونازله. مهاب:مستنيكي.  
                              في الكافيه                              ‏                            رفيف:كده كل ده متسألش علي يا مهاب ولا حتي برساله
مهاب:معلش يا حببتي غصب عني انتي متعرفيش الفتره دي عدت عليا ازاي انا كنت حموت من الزعل علي بابا.رفيف:انت بتقول فيها انا كمان الموضوع مأثر فيا اوي عشان كده كنت ‏محتجاك معايا.  مهاب:معلش يا رفيف انا مكنتش عايز ابان ضعيف ادامك.رفيف:طب بلاش ليه سبتني والمحامي بيوذع الورث انا كنت حترعب من نظرات سمر ورامي. مهاب:لا متخفيش منهم ميأدروش يعملولك حاجه. رفيف:بجد يا مهاب. مهاب:بجد يا روح مهاب المهم احكيلي عمله ايه في الشركه لوحدك. رفيف:كويسه هو طبعا مش وخده علي الكرسي بتاع بابا وكل ما اخش مكتبه افتكره جوه بس اهو تعليم بابا طامر معايا. مهاب:بجد والصفقات والتمول والشغل ايه تمام. رفيف:اه بابا كان معلمني الكلام ده كله وبعدين انت فاكر الفتره الي بابا كان تعبان فيها دي مين الي كان ماسكها ما انا وكنت برجع لبابا في حجات بصيطه. مهاب:طب كويس بس متنسيش لو عيزه حد جمبك انا موجود كان نفسي ابقي معكي في الشركه بس الظروف. رفيف:والله انا كنت بفكر اجبكو تشتغلو معايا في الشركه وقولت لسامر بس رفض.
مهاب:لا سامر ايه الي تخدي رأيه سامر ده ملهوش لزمه هو بس عشان الخلافات الي احنا فيها هو مدايق ومش مفكر غير في نفسه. رفيف:طب انت ايه رايك. مهاب:انا شايف انها فكره كويسه بس الي مش كويس انك عيزانا كلنا. رفيف:امال اعمل ايه. مهاب:تخدي الي بيفهمو مش اي حد. رفيف:زي مين. مهاب:بصي هو انا معاكي ونجيب رامي كمان لكن مثلا سمر وساره حيعطلونا. رفيف:هو لازم رامي. مهاب:هههههههه متخفيش من رامي مش حيعملك حاجه. رفيف:خلاص ماشي طب وسامر. مهاب:ايه لزمته مش فاهم مانا ورامي معاكي. رفيف:اه بس انا بستريحله وبستريح لرأيه.  مهاب:خلاص برحتك ماشي.رفيف:خلاص قولهم انت وانا حستناكو بكره تمام. مهاب(بخبث):تمام التمام. في نفس اليوم بليل هاتف رفيف رن وكان سامر.
رفيف:الو. سامر: ايه يا رفيف الي انتي عملتيه ده هو انا ولا كأني قولت حاجه. رفيف: اهدي بس انت متعصب علي ايه. سامر:علي الكلام الي سمعته من سمر ده انتي بجد قولتيله يجبنا ونشتغل معاكي في الشركه. رفيف:اه وبعدين انا لقيته عايز اصلا فقولتله علي فكرني وعجبته جدا. سامر:طبع حتعجبه مش هو كده حيخش الشركه انتي ليه مش عيزه تفهمي انه بيشتغلك. رفيف:لا يا سامر مهاب مبيستغلنيش هو خايف عليا انا وبحيحبني انا  مش بيحب مصلحته ذي ما بتقول. سامر(فضل انه ميخسرهاش ويحاول يثبتلها بالأدله ):خلاص يا رفيف زي ما تحبي بس لو سمحتي تقوليلي انا كل حاجه اول بأول.
رفيف:حاضر يا سامر براحتك -------------- رامي:ايوه يعني وبعدين قولتلها ايه دخلت معاها ازاي. مهاب:بس يا سيدي اعت بقا ااقولها اني كنت زعلان ومقهور ومش قادر اسند طولي. رامي:ياابن العيبه ده الي يسمع الحوار ده ميقولش ان انت يوميها كنت في البار وبتلعب. مهاب:البت كده كده في ايدي وتسدق اي حاجه اقولها رامي:طب وموضوع سامر ده انت عرفه فقري ومش حيخلينا نكمل حاجه واهو اولها انه كان رافض اننا نشتغل في شركتنا.
مهاب:متقلقش كده كده انا مسيطر عليها اكتر من سامر وحعرف اغير في دمغها اي حاجه هو يدخلها. رامي:زي الفل ماشي يا سيدي قوم نام بقا عشان ننزل بكره. سمر:تنزلو تروحو فين. رامي:يخربيتك خضتيني متخبطي يا بنتي. سمر:لا اخبط ولاتخبط في حجات كتير كده انتو مش بتحكولي عليها. مهاب:معلش يا ستي انشغلنا شويه في حبه حجات. سمر:طب ايه حفضل كده الطرش في الزفه ولا ايه. مهاب:لا اطرش ازاي ده انت حتي ودانك حلوه كده وبتسمعي من 100متر ده احنا الي طرش. سمر:هيهيهيهيهيهيهيهي ايه الخفه دي يا خفيف. رامي:خلاص يا عم وانتي تعالي احكيلك علي كل حاجه بس من غير لك كتير ولا اعتراض. سمر:ماشي ماشي بس اعرف.   
                       في اليوم الثاني
رامي:صباح الخير يا انسه رفيف. وفيف:صباح النور نورت الشركه. رامي:ده نورك انتي. مهاب:امال فين سامر هو لسه مجاش. رفيف:ده جه من باااادري جوه تعالو عشان نتكلم مع بعض. رامي:تمام يلا. رفيف:بصو انا قبل كل حاجه فرحانه اوي انكو هنا وان احنا حنبقي اخوات بجد زي ما بابا كان عايز.رامي:تمام كلام حلو نخش في المفيد بقي الي هو الشغل. رفيف:والله انا كنت بفكر كل واحد ياخد قسم وانا الاداره. رامي:انا شايف غير كده. رفيف:مش فهمه شايف ايه طب. رامي:شايف ان الكبير وصاحب الخبره الاكبر هو الي ليه الاداره. سالم:هو ابه الكلام ده لو بابا مكنش شيفها كفا مكنش مسكها الشركه كلها. مهاب:رامي قصده ان هو بس عايز الي يمسك الشركه حد فاهم عشان الشركه مستواها ميقلش. رفيف:انا قولتلك امبارح يا مهاب بابا معلمني كل كبيره وصغيره في الشركه يعني انا فهمه اوي ولو علي مستوي الشركه فهو مألش ولو واحد في الميه. رامي:خلاص لو انتي شيفه كده تمام. رفيف:تمام كده انا خصصت لكل واحد فيكو مكتبه وصافي حتورهولكو. مهاب:تمام يا حبي يلا نسيبك دلؤت.
                    بليل في البيت عند رامي
سمر:رامي انتو جيتو. رامي: اه. سمر:طب ايه عملتو ايه. رامي:مفيش بت ال**** رفضت غير طبعا اخوكي الي اشتغلها محامي. سمر:طب ايه كده خلاص بقينا ‏تحت رجليها انا قولتلك دخلوني وانا حعرف اظبطها انا قولتلك. مهاب:بس بقا افصلي شويه اسمعي الواد بيقول ايه. سمر:ماشي يا خويا ادينا سكتنا قول يا معلم. رامي انتو طول عمركو ناقر ونقير كده من صغركو. مهاب:نعمل ايه بقا فوق روس بعض للأسف. سمر:اسكت بقا هاه يا رامي قولي
رامي:مفيش يا ستي احنا رحنا وهي-------------- رفيف:انا مش فهمه يا سامر دول حتي اخواتك يعني المفروض انت الي تقولي اديهم فرصه. سامر:لا يا ماما فرصه دي مع واحد عايز يتوب لكن دول مبيتبوش دول مبيتعلموش اصلا وانتي بالنسبلهم اكله سهله. رفيف:بص انا مش مقتنعه بس حتضر ححرص منهم. سالم:ومتنزليش مع مهاب كتير او متنزليش معاه اصلا. رفيف:بس يا سالم انا مش حينفع مهاب مش زيهم. سالم:لا حينفع ده احسنلك يا رفيف. رفيف:لا يا سامر لحد هنا وبس ملكش دعوه بمهاب. سامر:خلاص ماشي بس الاحتياط واجب باي. رفيف(لنفسها):فعلا الاحتياط واجب.
بااااااس كده
يا تري ايه الي حيحصل بعد كده
انتظرو الاجزاء القادمه

ابواب جهنمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن