الفصل الرابع عشر

141 3 2
                                    

الفصل الرابع عشر
-----------------------
مهاب:يعني ايه الكلام ده ليه سنه يعني متحبكهاش يا سامر انا اخوك برضه. سامر:والله ده مش كلامي انا. رامي:امال كلام مين. رفيف:كلامي انا انا الي عيزه نعض سنه خطوبه عشان بابا. مهاب:طب دي وفهمناها حكايه بقا اننا نعض هنا ليه لازم اجيب شقه بقا.  سامر:عشان ده الي المفروض يحصل.  مهاب:اه بس ده بيت ابويا يعني عادي. سامر:والله انا بتكلم في حجات هي مقرراها. رامي:تمام ماشي يا سيدي اي حاجه عشان نريح انسه رفيف.رفيف:بما اننا اتفقنا تعالو بقا عشان نتغدي. مهاب:طب يلا بينا
في اليوم الثاني
صافي:استاذ مهاب برا. رفيف:طب دخليه يا صافي.
صافي:حاضر. مهاب:عامله ايه يا رفيف. رفيف:كويسه الحمد لله هو في حاجه. مهاب:بصراحه اه بصي اناعديت كلام امبارح بس انا عايز افهم نعض سنه ليه انشاء الله.
رفيف:زي ما قولتلك امبارح بابا لسه معداش عليه وانا مش عيزه فرح دلؤتي. مهاب:طب بلاش فرح خلينا نكتب الكتاب بس. رفيف:لا برضه معلش يا مهاب بس الاحسن اننا نستني والانتظار مش حيضر. مهاب:ايوه بس انا مستعجل وانتي عرفه ان انا بحبك. رفيف:وانا كمان بس معلش الانتظار احسنلنا احنا الاثنين. مهاب:اوعي يا رفيف يكون سامر لاعب في دماغك ومفهمك الكلام ده. رفيف:لا يا مهاب انا محدش لاعب في دماغي وانا الي جبت سامر عشان يقولك الكلمتين دول. مهاب:يعني ده اخر كلام. رفيف:اه اخر كلام. مهاب:براحتك يا رفيف زي ما انتي عيزه. مهاب(في سره) حتروحي مني فين حجيبك يعني حجيبك. 
(مر 4شهور والحال علي ما هو عليه سامر ورفيف.بقو مقربين وساره تقربت من رفيف وبقو اصحاب اوي ورفيف عرضت عليهم يعيشو معاها وبعد الحاح الشهر كله سامر وافق ومهاب بيحاول يخلي رفيف تقلل مده الخطوبه لحد ما وفقت وخلتها 5شهور ورامي عمال يرسم في خطط عشان يطلع رفيف وسامر بيحاول يمسك اي غلطه يحاول بيها يثبت لرفيف انهم بيتحكو عليها)
سامر:انا مش فهمك الصراحه حتعملي مشكله عشان التلاجه. رفيف:اه حقي وبعدين مش زنبي ان زوق وحش في التلاجات.  سامر:يعني عشان هو جبلك نوع انتي مش عرفاه يبقي وحش. رفيف:غير انه وحش انا كنت هيزه تلاجه ببين مش باب واحد دي مش حلوه انا عيزه حاجه جديده وحلوه كده. سامر:ياربييييي الحمد لله ان انا مفكرتش ارتبط. رفيف:انا مش عارفه انت متفه مشاكلي كده ليه ده حتي ساره متفقه معايا.  سامر:هي ساره منها لله وبعدين هي شلتك بقا استحمليها مش انتي الي قللتي فتره الخطوبه واهو خلاص اسبوعين وحتتجوزي. رفبف:ما ده الي مديقني انه فاضل اسبوعين ولسه مخلصتش المطبخ شفت اخوك مأخرني لدرجه ايه. سامر:مهو يا رفيف انتي الي مأخره بسبب التلاجه دي دي رابع تلاجه الواد يجبها ويرجعها ده انا زهأتله والله.  رفيف:ماشي يا سامر يعني انا بزهق ماشي ربنا يسمحك. سامر:حيسمحني بس انتي بطلي تحبكيها. رفيف:حاضر بس برضه حيغير التلاجه. سامر:رفيف اقفلي بقا عشان معملش فيكي حاجه وحشه ااقفلي. رفيف:حاضر باي. سامر(لنفسه)يخربيتك انا مش عارف بابا كان مستحملك ازاي لا وكان بيحبك كمان ويقولي خلي بالك عليها دي طيبه مهو صحيح طبتها من طيبه ساره اختي نفس الطيبه والجبروت بالظبط يا ساتر.
ساره:سامر سامر. سامر:اهي التانيه جت هي كمان 
ساره:يا سامر انا مش بهزر في حاجه مهمه. سامر:ايه في ابه. ساره:مش انت ادتني ورق الحسابات الي انا طلبته. سامر:اه. ساره:انا رجعتها ولقيت ان الي بيخش للشركه مش هو هو الي بيخش بجد. سامر:الي بيخش الشركه مش هو ايه انا مش فاهم انتي عيزه ايه يعني. ساره:ايوووه عليك يا سامر يعني قبل ما الفلوس تخش حساب الشركه في حد بياخد منها و نسبه ومش نسبه صغيره دي نسبه كبيره. سامر:طب لو افترضنا ان هم مش دليل كافي. ساره:كمان في شركات احنا المفروض كانو تبع خططنا انهم يمولولنا وفجأه كده بعتو ميل برفض التمويل. سامر:ايوه فعلا وكنا كلنا مستغربين بس ملهم دول بقا. ساره:بطريقه كده عرفت ان كان في ميلات بتطلع من الشركه فيها كلام يخلي الشركات تفض الشراكه معانا ولما اعت عليها عرفت ان الي بعت الميل ده كان رامي. سامر:حلو اوي كده واحد احنا كده عيزين دليل علي مهاب. ساره:استني بس جيالك في الكلام لازم الميلات دي عشان ميتشكش فيها تتبعت من الجهاز الرأيسي الي هو جهاز رفيف وانا دخلت بالكمبيوتر بتاعي سستم الشركه وعرفت من نظام الامان ان الي اخطرق الجهاز كان مهاب ولما كلمت مدير الحسابات من موقع تاني وهدته قالي ان الي بياخد الفلوس هم رامي ومهاب وبيرشوه عشان كده بيعمل كده.  سامر:وطبع متوقعوش ان في حد ممكن يلعب في سستم الشركه ويعرف الكلام ده كله. ساره:او مكنوش عملين حسبهم اني حخش في اللعبه. سامر:عشان كده رامي بيحاول يخدك علي رجله عشان عارف انك  يا ممكن تعملي الكلام ده.ساره:اكيد ياابني اي خدمه. سامر:يا ابني ماشي شطوره يا سوسو كملي جميلك بقا وصوريلي الورق ده كله عشان لما رفيف تيجي ادهولها. ساره:عيب عليك يا معلم مصورهولك ومغلفهولك كمان. سامر:شطوره يا سوسو يا حببتي هاتي النسخه. ساره:خد اهي. ---------------سامر:جيتي يا فوفو. رفيف:قولتلك 100مره يا سامر مبحبش دلع فوفو ده. سامر:اعملك ايه طب ما انتي الي اسمك ملهوش دلع خالص. رفيف:يا سيدي مدلعنيش. سامر:انا بحب ادلعك وهي فوفو خلاص هي ركبت دماغي كده. رفيف:يوووه يا سامر ماشي يا سيدي وانا موافقه بس في البيت بس. سامر:حاضر يا ستي. رفيف:هاه كنت عيزني في حاجه؟سامر:اه كنت عايز ااقولك موضوع مهم اوي. رفيف:ايه هو.
بااااااس كده

ابواب جهنمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن