الفصل الحادي والعشرين

118 3 0
                                    


                           في القسم
سيف:هاه يا استاذ سامر ‏مش ناوي ‏تقول حاجه برضو. سامر:انا زي ما قولت لحضرتك اول مره هي فعلا كانت عندي في المخزن لكن مش انا ولا رجلتي الي قتلناها ومعرفش ازاي ولا مين الي قتالها. سيف(بزعيق):انت حتستعبط يا جدع انت يعني هي كانت عندك في المخزن بتهبب ايه بتصيف مثلا. سامر:لا. سيف:ايواااه امال كانت بتعمل ايه. سامر:حاولت تقتل اختي عشان كده..... سيف(مقاطعا لكلامه):عشان كده ختها عندك وقتلتها.
سامر:عشان عارف ان البوليس مكنوش حيخدولي حقي فجبتها عندي عشان اعرف كويس مين الي وراها. سيف:وعرفت. سامر:اه. سيف:طب فالنفترض ان انا سدقتك فين الادله الي تثبت الي انت بتقوله. سامر:معايا الرجاله الي كانو معايا يشهدو. سيف:استاذ سامر موضوع رجلتك يشهدو مينفعش لانهم تبعك واكيد حيعملو اي حاجه عشان يظهروك برئ. سامر:طب انا اعمل ايه انا والله ما قتلتها ولا فكرت في قتلها انا كل الي كنت عايز اعمله اني اخوفها بس. سيف:عشان تطلع من هنا ببراءه لازم يظهر الي قتلها ويقول انا قتلتها. سامر:يعني ده الحل الوحيد. سيف:للاسف.
                        في بيت رفيف
ساره:يعني انت مش عارف تعمل حاجع خالص يا متر.   ماهر:للاسف مقدرش اعمل حاجه غير اني ادور علي الي سمم البت دي غير كده مفيش ‏ سهي:ايوه بس سامر مكنش عايز يقتلها. ماهر:والبوليس مبيفهمش النيات البوليس بيفهم بالورق والادله. سهي:يعني احنا مينفعش نروح نشهد ان يوم وفاتها كان هو معانا. ماهر:مش فارقه المخزن مخزنه واي حاجه حصلت فيه مش شرط يكون هو الي عملها بنفسه بس ممكن يكون قال لرجلته. ساره:يعني افهم من كده انها لبساه لبساه. ماهر:لحد ما نلاقي الي عمالها. ساره:يا رب نلقيه بس. ماهر:صحيح هي رفيف فين. ساره:مش عارفه عماله اتصل بيها مبتردش.  سهي:حالتها صعبه من ساعه ما سامر اتسجن وهي قالتلي ان مهاب بيسومها. ماهر:بيسومها بايه. ساره:الشركه قصاد حياه سامر. ماهر:طول عمرهم كده حتي استاذ شكري الله يرحمه كان دايما يقول كده. ساره:بس قي حاجه غريبه هي مخبياها نزلت انهرده الصبح ومرحتش الشركه ومعرفش راحت فين ولحد دلؤتي مرجعتش. سهي:انا خايفه عليها اوي. ساره:وانا مش مستريحه. 
                       ليلا  في الشركه
رفيف:الو. مهاب:لقيتك مردتيش علي عرضي قولت افكرك ان رقبه سامر مش حتستني كتير. رفيف:وتفكرني ليه انا لسه فاكره. مهاب:حلو والرد. رفيف:الي كنت مستنيه انا موافقه اكتبلكو الشركه. مهاب:انا كنت عارف انك مش غبيه يا رفيف وحتفكري صح. رفيف:عيب عليك بس ‏حتيجو بكره الشركه عشان حكتبهالكو هناك. مهاب:حلو اوي بس عايز بقيت الحاجه. رفيف:مش نسياها وكل حاجه حكتبهلكو بس تخرجو سامر. مهاب:يبقي سلم واستلم تكتبي العقود اديكي الراجل الي حيخرج سامر. رفيف:تمام حستناكو بكرا كلكو عشان تمضو مع بعض. مهاب:عنيا الاثنين. ---------------مازن:ها يا انسه رفيف ايه الموضوع الي عيزاه مننا ضروري. رفيف:كنت عيزاك تجمعلي اكبر عدد من الرجاله والسلاح بكرا الصبح وتنبه علي كل الموظفين ان مفيش شغل بكرا. مروان:لما هو مفيش شغل بكرا عايزه الجاله في ايه. رفيف:يخوفو. مروان:يخوفو مين.  رفيف:انا حفهمكو
                           في بيت رامي
رامي:مش قولتلكو حتوافق. سمر:اه والله ده انا كنت خايفه جدا لترفض وسامر يحصله حاجه.  رامي:مالك يا بومه في ايه. مهاب:مش عارف كانت بتكلم  بثقه زياده عن الزوم مش عارف ‏ليه. رامي:عادي يمكن عشان تحسسك انها مش خيفه ولا مهزوزه والكلام ده. مهاب:لا انا عارف رفيف حاسس انها بتفكر في حاجه. رامي:حتفكر في ايه وبعدين سبها تفكر مفيش اي حل لمشكلتهم غير ده. سمر:هو انا حروح معاكو صح. مهاب:اه لازم تمضي انتي كمان. سمر:طب وساره وسامر. رامي:والله احنا مبنضربش حد علي ايده الي عايز يبقي معانا اهلا وسهلا بس ملهوش في حاجه يعني حيشتغلو ذي الموظفين.
                          في بيت رفيف
ساره:اخيرا يا رفيق جيتي. رفيف:هو في حاجه ولا ايه. سهي:لا بس قلقنا عليكي. ساره:مبترديش علي التلفون ليه وايه الكلام الي صافي قلتهولي ده انتي فعلا اجزتي ‏بكرا.
رفيف:اه. ساره:ليه؟اوعي يا رفيف اوعي تكوني حتتنزلي عن الشركه. رفيف:يعني تقدري تقولي اه.  سهي:ليه يا رفيف دول حتي ميستهلوش. رفيف:بس سامر يستاهل. ساره:صحيح استاذ ماهر كان هنا. رفيف:اه كلمته الصبح وقالي علي كل حاجه. ساره:عشان كده وفقتي. رفيف:اه.
سهي:طب ما تستني يمكن نلاقي حل. رفيف:لا مفيش حل وقفلو علي الموضوع ده......... ساره هو انتي تعرفي الظابط الي بيحقق مع سامر. ساره:اه ماهر قالي عليه اسمه... سيف اسمه سيف. رفيف:طب حلو اوي عيزاكي تروحيله بكرا وتخليه يجي الشركه. ساره:ليه. رفيف:حتفهمو كل حاجه في وقتها. سهي:رفيف خلي بالك علي نفسك ونبي انا حاسه ان في حاجه غلط. رفيف:متقلقيش انشاء الله كله خير.........تصبحو علي خير عندي شغل كتير بكرا. ساره وسهي:وانتي من اهله.
بااااااس كده
يا تري ايه الي حيحصل بعد كده

ابواب جهنمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن