الفصل الحادي عشر

191 5 0
                                    

الفصل الحادي عشر
----------------------
(مر الاسبوعين تحاول فيه رفيف إجاد عمل ورامي ومهاب تسريع توزيع الورث وسامر وساره يعيدان ذكري والدهما وهما اطفل) رفيف:الو.  المحامي:الو انسه رفيف. رفيف:ايوه انا مين.  المحامي:انا ماهر محامي ‏استاذ شكري.  رفيف:اه استاذ ماهر اهلا وسهلا هو في حاجه. المحامي:لا ابدا بس حأسم الورث بكره انشاء الله وعيزك تكوني موجوده. رفيف:وانا ايه دخلي في الموضوع ده الورث لعياله انا مالي بالموضوع ده. المحامي:لا لازم تبقي موجوده يا انسه رفيف دي وصيه استاذ شكري الله يرحمه. رفيف:الله يرحمه ماشي حكون موجوده فين بس. المحامي:في الشركه انشاء الله. رفيف:خلاص ان شاء الله حكون موجوده.
                           في اليوم التالي
رامي:انا مش عارف المحامي اتأخر كده ليه. سمر:تلقيه بيظبط ورقه. رامي:ورق ايه الي بيظبطه امال هو بقاله اسبوع بيهبب ايه. مهاب:يا عم يعني ايه الي حيحصل خليه يتأخر المهم ‏يدينا حجتنا. سمر:وبلاش تخش دخلتك الغلط دي احنا محتجينه عشان امور الشركه. رامي:انا فاهم يا سمر انا مش عبيط. مهاب:طب بس بقا المحامي جي اهو. ماهر( المحامي):انا اسف علي التأخير.  رامي:لا ولا يهمك يا متر نبتدي بقا.ماهر:لا لسه لما الورثه يكتملو. مهاب:طب ما احنا جهزين حضرتك. ماهر:لا فاضل وارث واحد. (انهي كلمته والباب كان يدق )ماهر:اتفضل. رامي:ايه ده دي ايه الي جبها هنا. ماهر:انا الي قولتلها تيجي. رامي:وتيجي تهبب ايه يعني. ماهر:ما هي دي الوريثه الفضله يا استاذ رامي تعالي يا رفيف اعضي هنا. واكمل كلامه بعد جلوس رفيف. حنبتدي الاول بتوزيع الاموال
اولا استاذ شكري كان عامل حسابين في البنك.اول حساب فيه 10مليون جنيه حيتأسمو عليكو انتو الخمسه بشرع ربنا.  رامي:والحساب التاني. ماهر:استني شويه حتفهم كل حاجه. رامي:لا انا مش حستني الفلوس وطبيعي انها حتتوذع علينا قول علي المفيد. ماهر(فقد اعصابه) :من الاخر الشركه وحساب من الحسابين الي في البنك والفيلا الي انتو اعدين فيها استاذ شكري كتبهم باسم رفيف. رامي مهاب سمر:ايه. سمر:يعني ايه الكلام ده. ماهر:يعني دي ممتلكات رفيف. سامر:طب واحنا. ماهر:انتو ذي ما قولت في الاول ليكو الحساب الاولاني وفرع الشركه الي استاذ شكري فصلها عن الشركه الاساسيه. ساره:مش دي الشركه الي في لندن. رامي:بس الشركه دي اسهمها اقل بكتير من الشركه الاساسيه. ماهر:دي حاجه متخصنيش دي وصيه ابوكو وانا ما هليا غير ان انا بنفذها وانسه رفيف هو كمان كتبلك توكيلات وانا من هنا ورايح حبقي المحامي بتاعك. رامي:ده ايه الحلاوه دي انت عايذ تفهمني ان من ثروه بابا دي كلها سايب نصها لست هانم. ماهر:والله ده الي مكتوب في الورق. (حاول مهاب يتكلم لكن رامي اسكته) رامي:ممكن تديني الورق ده. ماهر:الورق اهو. رامي:طب انا حخده اوريه لمحامي تبعي. ماهر:حيث كده بقا خد نسخه من الوصيه. رامي:ده علي اساس ان انا حخبيها يعني. ماهر لا تخببها ولا حاجه بس ده الصح اتفضل النسخه اهي وبالنسبه لانسه رفيف حتستلمي الشركه من بكره ان شاء الله والبيت انهرضه يفضو الفيلا انهرضه. رفيف(كانت ساكته من صدمه الكلام كله) :لا مش لازم النهرضه ممكن استلمها بكره. سمر:بكره ايه وانهرضه ايه الفيلا فيلا ابونا يعني يحقلنا نخدها. ماهر:والله الي كاتب الوصيه دي كان ابوكو يعني لو كان شايف ان ليكو حق كان كتبلكو حاجه. رامي:خلاص ماشي مبروك عليكي ياااا رفيف هانم. (كانت رفيف خايفه من نبره صوت رامي ونظرات سمر الشيطانيه فقد فتحت علي نفسها ابواب جهنم)
بااااااس كده تفاعل بقا عشان انزل الباقي

ابواب جهنمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن