الفصل الثامن

221 5 0
                                    


رفيف:مش يمكن انت غلطان. شكري:رفيف انا اشتغلت كتير وشقيت وتعبت وشفت ناس كتير وقليل انا فاهم دمغهم يا رفيف دول مستنيين موتي.  رفيف:بعد الشر عليك يا بابا متقولش كده يمكن بس هم. شكري:بصي يا رفيف وانا صغير كان ابويا شغال ذي كده بس للاسف جه في فتره غطته الديون الي مش عارف يسدها كل ده بسبب حبت موظفين كان بيثق فيهم خنوه ولعبو في الحسبات وشاركو اعدأه في السوق وسرقوه مات بعد ما الشركه والفلا الي كنا اعدين فيها اتخدت مات من القهره
انا كبرت واشتغلت واتخدعت وكنت شغال عند ناس شركتي فشلت ونجحت واتحربت حربت كتير لحد مدفع الي اذو ابويا التمن غالي اوي وبقيت ذي ما انتي شيفه صاحب اكبر شركه مقولات الي كل الشركات بتعملي الف حساب انا في حياتي دي كلها بقي ابلت الخاين والوفي والمنافق وبقيت فاهم الي قدامي ده مين وبيفكر في ايه ما بالك بقا عيالي الي انا ربتهم وعارف بيفكرو ازاي عشان كده انا مش مستعد اضعف او احسسهم ان انا ضعيف وفي نفس الوقت مش حقدر ادخلك في اللعبه دي.
رفيف:لا يا بابا ده عشان الكلام ده انت لازم تريح وتمشي علي كلام الدكتور  مش تقوم تتعب نفسك. شكري:حرجع تاني من اول الكلام وااقولك انا كويس انا بقيت ذي الفل والله انا محيتعبني غيرك بسبب قلق بتاعك ده. رفيف:بعد الشر عليك يا بابا يعني ذنبي اني خيفه عليك شكري:طب يا ستي متخفيش انا اهو ذي الحصان اهو اقوم اتنطط. رفيف:ههههههههه لا لا خلاص  لاحسن تتعب مني.  شكري:يا ربيييييي
                    في صباح اليوم الثاني
سمر:ايه ده يا بابا انت رايح فين. شكري(وهو يرتدي جاكت البدله):رايح الشغل.  سمر:شغل شغل ليه يا بابا انت مش لسه ‏تعبان المفروض ترتاح.  شكري:لا شكرا لاهتمامك يا  ست سمر  انا خلاص بقيت زي الفل. مهاب:بابا هو انت حتروح الشغل انهرضه. شكري:اه يا استاز مهاب انت كمان.  مهاب(بتجاهل لرد والده):طب انا ممكن اجي معاك. شكري(بأستغراب):تيجي معايا تعمل ايه. مهاب:اجي اعرف يعني احوال الشركه واسعدك. شكري:لا شكرا رفيف بتسعدني. مهاب:وفيها ايه نسعدك احنا الاتنين. شكري: رغم ان انا مش فاهم انت عايز ايه بس ماشي تعالي. مهاب:ماشي انا ححصلكو بالعربيه. رفيف:بابا انا جهزه اهو. صفاء:لا يا باشا مش جهزه. رفيف:يوووه يا دادا للمره المليون انا مش عيزه افطر. شكري:يا سلام واعدالي من ساعه فوق دماغي كل كل كل كل دلؤتي مش جعانه. رفيف:لا في فرق انت تعبان لكن انا مش حيحصلي حاجه عادي يعني.  صفاء:خلاص خدي السندويتشات دي كليها في المكتب. رفيف:ايه شغل العيال ده اكل في المكتب كمان لا لو جعت حطلب اكل من بره ذي امبارح. شكري:ذي امبارح وانا اقول البنك عمال يخصم فلوس ليه فلوسي بتروح فين اتاري سعتك وخده الفيزا وسرحه بيها. رفيف:لا يا بابا ده كان كام ساندويتش كده علي السريع. شكري:اه طبعا والاكل ميحلوش غير بحاجه تبلعي بيها. رفيف:الله ينور عليك. شكري:طب روحي اركبي العربيه بقي عشان انتي حتجبيلي ازمه قلبيه بجد. رفيف:بعد الشر يا بابا حاضر. شكري:تعالي هنا يا بت خدي الاكل الي مع صفاء انا مش حجيب اكل من بره. رفيف:برده حاضر.
                                في الشركه
مهاب:يعني انا حفضل اعد كده معملش حاجه. شكري:معلش بقي يا مهاب مهو سفرك بره خلاني اجيب موظفين يخدو المكان الي انا كنت حططهلكو. مهاب:يعني انت عايز تقنعني ان انا لا ليا مكتب ولا حتي شغل اعملو. شكري:وانت فاكر ان الشركه دي فيها شغل ناقص مثلا الشركه دي يوميا شغاله علي رجل والي بيفكر بس مجرد تفكير انه يتكاسل في شغله بيترفد وقتي ويجي الف غيره مش لعب العيال الي عندكو في شركتكو. مهاب:هو انت عارف احنا بنعمل ايه في شركتنا. شكري:انا لما بحب اعرف حاجه عن حد بعرفها من غير متعب نفسي ما بالك بقي بعيالي. (توقف حديثهم مع خبط الباب) رفيف:بابا الميتنج كمان عشر دقائق. مهاب:اجتماع ايه ده يا بابا. شكري:شركه روسيه رفيف خليكي انتي في مكتبب وظبطي الورق ده. رفيف:حاضر يا بابا. مهاب:عيزني معاك يا بابا.  شكري:لا شكرا خليك انت هنا وانا مش حتأخر رفيف عايز اجي الاقي الورق خلصان. رفيف:حاضر يا بابا.
                   بعد دقائق من غياب شكري
مهاب:انتي لسه مخلصتيش. رفيف:لا لسه اصل الشغل كتير.  مهاب:طب هاتي اسعدك شويه. رفيف:وانت تعرف.  مهاب:الي قدامك ده شايل شركه كبيره في لندن مش حعرف ارتب واقفل حبه ورق. رفيف:طب خلاص ماشي هات الكرسي ده وتعالي اعض جمبي. مهاب:تمام وريني كده اشوف الورق ده.
                        مساءً في البيت غرفه رامي
  رامي:ايوه يعني انت بدأت ولا لسه. مهاب:لسه انا مش عارف اجبها اه بقولها كلمتين حلوين لكن اخليها تحبني صعبه شويه دي. رامي:هو ايه الي ‏صعب يامهاب انت جي تدحك عليا انا ده انت موقع كل البنات الي قبلتهم
  ‏مهاب:انا مش بضحك عليك وبعدين كل بت من ‏دول بيكون ليها دخله دي انا مش لاقي دخلتها. رامي:لا يا عم ونبي انجز كده عيزك تجيب البت دي بسرعه اديك بتقول انهرضه كان عنده اجتماع ومش راضي يقولك عنه حاجه. 
  ‏مهاب:وايش دخل ده في البت. رامي:عشان يا متخلف لو كسبنا ثقه البت نبقي بنكسب ثقته او علي الاقل هي تقولنا كل حاجه في الشركه بكلمه منك. مهاب:بغض النظر عن يا متخلف الي انت قولتها دي إلا تمام ماشي ححاول انجز. رامي:مفيش ححاول عيزين سرعه كمان انا كلمت اختك سمر عشان تحاول تصحبها  مهاب:مستحيل ده انت لو كنت دخلت معاها دخله شمال في الاول فسمر دخلت معاها شمال الشمال مستحيل تقمنلها كده. رامي:حنشوف يمكن تتطلع هي اهبل من اختك ساره في الاخر.
باااااس كده متنسوش التفاعل بقا عشان بجد التفاعل مش مشجع

ابواب جهنمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن