استاذة عائشه " داه معاد حصتك "
عائشه بنبره مضحكه "تصدقي مش واخدها بالي مش عارفها اي النسيان داه حاجه ربنا يتولانا بيها "
رقيه بنبره مضحكه "هههههه ولا يهمك انا عارفها حاجه رخم "
عائشه "طب يله انا بقا علشان الحصه عن اذنك"
رقيه"اتفضلي"
عائشه مشت وراحها علشان حصتها ومش عارفها هتبداء ازاي مع الطلاب لانها دي اول مره ليها تدي حصه وتدخل فصل وهي لسه متخرجها وحاجات كتيره بتدور في بالها ومشت لحد الفصل لاقت كله الفصل عامل دوشه ومفيش هدوء
عائشه بنبره غاضبه وصوت عالي لانه في دوشه كبيره "اي قله الادب دي كله يعقود مكانه ااتفضلوا يلها "وفجاه عام الصمت داخل الفصل
هدات عائشه ثم قالت"قيااام "
الطلاب قاموا
عائشه"السلام عليكم ورحمه الله وبركاته"
الطلاب "وعليكم السلام"
عائشه "السلام يترد كامل يا حبيبابي مينفعش نصه"
الطلاب اقعدوا يترايقوا ثم قامت احد الطالبات وقالت
ريم بنبره استهزاء "هي هتفرق في اي يا مس عادي يعني "
عائشه في نفسها "معها حق ماهما في البيت في غفله عن تعليمهم الدين بس مش ذنبهم برضه "
عائشة ردت بكل هدوء وبي ابتسامه "يا حبيبتي مينفعشي كده يتقل الخير والبركه لازم يتقال السلام كامل "
ريم حاست بنبره حنان ثم قالت" حاضر "
عائشة"يله يا حبيبابي"السلام عليكم ورحمه الله وبركاته"
الطلاب"وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته"
عائشة"اتفضلوا اقعدوا "
ثم قالت بنبره مرحها "بصوا بقي تحبوا نبقي صحاب ولا متحبوش "
الطلاب"طبعا يا ميس"
عائشة"بلاش مس دي نادوني عائشه او عائش علشان بحب اسم عائش جددداااا علشان علي اسم الحبيبة زوجت رسول الله عليه افضل الصلاة والسلام"
الطلاب"عليه افضل الصلاة والسلام"
#امنيه_وليد
احد الطلاب "حضرتك هتديني اي "
عائشة بنبره جديه ومرحه في نفس الوقت
"انا مدرسه التربيه الاسلاميه الجديده هنا وان شاء الله اانا اللي هديكم عالطول واتمني يكون في تعاون علشان ادخل هنا الفصل وانا فرحانها ومجهزلكم حاجات كتيره تستفادوا منها وممكن كمان لما الاقيكم كويسين معايا اجبلكم بنبون او اكل اللي تحبه هااااا اي رائيكم ؟"
احد من الطلاب"بس يا مس مفيش حد من المدرسين بيعمل كده حضرتك اول واحدها تعمل كده"
عائشة بنبره حب" مينفعش المدرس او المدرسه يدخل الفصل فقط هيكتبوا كلمتين وخلاص لازم علاقه الطالب بالمدرس\ه لازم تكون فيها حب وموده واخوه او اب بينصح ابنه ام ام بتنصح بنتها وهكذا وظيفه المعلم مش لازم تبقي قائمه فقط علي التدريس لا لازم كمان تبقي حياه عمليه داه واجبنا"
الطلاب فرحوا جداا لانهم في اولي ثانوي مرحله جديده ومراهقه ومحتاجين متبباعها واهتمام ووصلتلهم عائشه انها هتهم بيهم ففرحوا جداا
عائشة بنبره حب"افتحوا كتاب التربيه الاسلاميه يله"
احد الطلاب "انتي ليه يا مس بتقولي تربيه اسلاميه مش كتاب الدين "
عائشة ردت بكل هدوء"علشان يا حبيبي مفيش حاجه اسمها كتاب دين اسمها تربيه اسلاميه علشان تنشاء علي عباده ربنا سبحانها وتعالي وكمان تتعلم قيم الدين الاسلامي ميصحش تقول كتاب دين الاصح تربيه اسلاميه "
ثم قالت يله" بسم الله الرحمن الرحيم"
قامت عائشه من علي الكرسي واتجهت نحو السبوره ومسكت القلم وبدات كلامها والطلاب في انتباها شديد ثم قالت عائشة"بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام علي اشرف المرسلين "
"نبداء درسنا اول درس عندكو يا حبيبابي عن الامانه ويعني امانه وليه في حاجه اسمها امانه واي اللي بمييز الشخص اللي عنده امانه حاجات كتيره جدااا يا حبيبابي الشخص الامين داه شخص جميل جدااا حد عارف ليه ؟
رفع طالب ايده وقال"علشان دي صفه كويسه "
عائشه "حلو واي كمان "
طالب تاني "صفه نبيله "
عائشه"اجابه جميله هااا قربتم "
طالب تالت "علشان دي صفه من صفات الرسول صلي الله عليه وسلام "
عائشة"عليه افضل الصلاه والسلام صح ربنا يجزيكي كل الخير اتفضل اقعد "
وبدات عائشه تقول الصفات الحميده عن" صفه الامانه "يتبع #امنيه_وليد
أنت تقرأ
للقلب رائي اخر
General Fictionتكلمت وسط دموعها " متتاسفش انا بس من زماان مفتقدها الحنان داه ومحدش اهتم لي امري خالص فصعبانه عليا نفسي بس وعمري ماسمعت كلام حلو من حد وكمان هتجوزك وانا معرفشي اي حاجه عنك انا مش عارفها انا متلخبطه متلخبطه اوووي وكمان عايزها حد يحضني ومن كتر الحضن و...