13

46 3 0
                                    

تنهد ساهر وقال بصوت حنون "اهدي انا جاي اطلب ايدك وبابا عارف كل حاجه وموافق وانا كمان ندي لنفسنا فرصه "
عائشة وسط بكائها"بس انا معنديش حد يفرحلي ومعنديش حد يجبلي اي حاجه زاي بقيت الناس  "
ليليان بصوت حنون "من قال كده بس امال انا هنا لييه  يا قلبي وطبطبت عليها "
محمد "بصي يا بنتي انا مش عايز منك غير حاجتين ترعي ابني وتجبيلي حفيد اي حاجه تانيه متلزمنيش وباين عليك طيبه وبنت حلال وربنا قال الطيبين للطيبات صح ولا اي  كمان الناس لبعضها يا حبيبتي وكمان اعتبريها جوازت مصونات ومتخفيش يوم ما ساهر يحاول يزعلك اقطم رقبته متخفيش وادينا فرصه نكون اهلك وادي لنفسك فرصه تكوني اسره هااا مش  يله نقراء الفاتحه"
عائشة بحزن"ب س "
محمد بابتسامة"مبسيش يله "
وقراؤ الفاتحه وساهر طلعلها خاتم والبسها لها
ليليان حضنت ليلي وقالت"يااااهاااا اخيرا هيبقي عندي اخت قمر زايك كده "
ساهر قال بمرح "تنقيتي " وغمزلها
محمد بابتسامة "بصي يا بنتي خير البر عاجله الفرح الاسبوع الجاي ومفيش نقاش "
عائشة لم تفهم ماذا يحدث ولكن شئ ما بقلبها جعلها توافق
#امنيه _____وليد
محمد بابتسامة"هاااا قولت اي يا بنتي"
هزت عائشه راسها وقالت بخجل "موافقه"
حضنتها ليليان وقالت بمرح "دلوقتي هنبقي اتنين  قمرات  في البيت انا فرحانهاا اووي "
وقال محمد بابتسامة"يله يا بنتي قدامك اسبوع تجهزي نفسك فيه "
وقام واستاذن ومشوا جميعا
باااااااك
فاق ساهر علي احد سكب عليه الماء
ساهر "اي داه في اي اي اللي حصل "
محمد"قوم يا موكس يا ابن الموكس الضيوف جم "
بص ساهر في الساعه لاقها الساعه 8
ساهر"ينهار ابيض انا نمت كل داه "
محمد اهااا يااخويا نمت اقوم يله اجهز جتك نيله للي عايزها خلف منك يله "
ساهر  "حاضر حاضر قايم اهووو "
في هذا الوقت كانت الميكب اب ارتست عند عائشه وليليان ولبست عائشه فستان ابيض بسيط ولفات النقاب مع ميكب اب بسيط ايضااا وكانت كحوريه حقااا  اما ليليان لبست فستان نبيتي مع لفت حجاب جميله وميكب اب خفيف يظهر ملامحها الخلابه وعيونها الزرقاء 
لبس ساهر بدلته وظهر كانه امير وهاربن من قصص الاميرات
خرج ساهر من غرفته وتجاه نحو غرفت اخته
ودق علي الباب
ليليان بدلع"مين "
ساهر"اخلص يا اختي مش وقته رخمتك "
ليليان بغضب طفولي "هي مين دي اللي رخمه "
ساهر وقد صدم من جمال اخته وكانت تبدو ك اميرات 
ساهر "اي الجمال داه يا بت اول مره اعرف اني عندي اخت حلوة كده "
نكزته ليليان وقالت بغضب طفولي "طول عمري حلوه"
عائشة بغضب طفولي "يعني قعدين تتخنقوا يوم فرحي "وصممت
ساهر انصدم من جمالها وبدت كانها حوريه مكانها ليس بين البشر وقال"لا طبعا "
وقرب منها وقال " بس اي الجمال والرقه دي  النقاب هياكل منك حته "خجلت عائشه من كلامه
دخل محمد يله يا ولاد والمعازيم تحت
قدم ساهر الورد لي عائشة وامسك بيدها
اقفوه والده وقال"استني انزل انت وانا هخده وانزلها  انا  هي هتنزل مع ابوها "
ابتسامت عائشه واحست انه اخيرا سيكون لها اب
امسك يدها ونزلوا سويا وسط الزغاريط والتهانئ واتم كت الكتاب  وسط الزغاريط وفرحه تسود المكان وهنئاهم المعازيم وفض الحفل وطلع ساهر وعائشه الي غرفت ساهر
ودخلو سويا
ساهر بحب"اتفضلي يا عروسه"
دخلت عائشة بخجل وقفل ساهر الباب وذهب خلف عائشه وقبل راسها ويدهااااا وقال"اي الجمال داه كنتي زاي القمر"
وقداها قدام المرايه ورفع النقاب وانصدم من شده جمالها وقال"تعرفي انك لو مكنتيش لابسها النقاب كنت لبستهولك غصب عنك علشان محديش ينفع يشوف الملاك داه غيري يا ملاكي"
تبسمت عائشه وكاد ان يغمي عليها من شده الخجل
تبسم ساهر من خجلها وطبع قبله رقيقه علي خديها وقال بصوت حنون"قومي يله ادخلي الحمام غيري واتؤضي علشان نصلي ركعتين لله "
عزت عائشه راسها ثم قامت وبعد عدت دقائق خرجت وتؤضت وداخل ساهر وتؤضي وخرج وكان هو الامام وصلو ركعتين لله لبيدؤ حياه زوجيه سعيده
انهي ساهر الصلاة والتفت اليها وقرب وجهه منها وتكلم في اذنها بصوت حنون ودافئ وقال "مشاء الله حتي الميكب اب مخبي الجمال داه اي داه بجد حتي القمر يتكسف منك انه مش بحلاوتك دي  "
عائشة كانت تتمني ان تنشق الارض وتبلعها وجهها اصبح كطاطم فضحك عليها ساهر واخد بيدها  لبيدواء حياه جديده  مليئه  بالبركه والحب والطاعه

بعد مرور ثمانيه اشهر
الساعه2ليلا

عائشه"طلقنى طلقنى "
ساهر"حاضر الصبح عشان الوقت متاخر "
عائشه "هو الطلاق عيب بليل ولا ايه طلقنى "
ساهر "لاء مش عيب بس العيب انك تصحنى الساعه 3عشان اطلقك "
عائشه "طلقنى يلا حالا يا  عمود النور طلقنى وبعدين الساعه 2مش 3"
ساهر بنفاذ صبر "حاضر هكلم الماذون "
عائشه بغضب طفولي "هى اهى اهو😭😭 انا كنت عارفه انك مش بتحبنى عايز تطلقنى"_
ساهر جاب اخره خلاص "اللهم طولك ياروح مش انتى إلى صحتينى  وقولتيلى طلقنى يا عمود النور  "
عائشه بنبره طفوليه  "انت بتخونى صح انا عارفه "
ساهر وهو يحاول ان يكتم غاضبه "هو  فى حد يتجوزك ويخونك برده قالها وهو ماسكها من قفها "
عائشه بنبره طفوليه "قصدك ايه قصدك انى بسد نفسك عن الجواز واني ممرمطك في عيشتك "
ساهر وقد نفذ صبره "اقسم بالله لو ماسكتى يا كرونبها  انتى لكون نايم وسيبك و عايزه تطفحى ايه زايي المره اللي فااتتت "
عائشه بدلع "لاء انا سحلانه منك اوع تكون فاكر إن لما تجيبلى اكل هترضينى كده انا والنونو النونو حتي زعل "
ساهر وهيشد في شعره "لاء ازاى طبعا مراتى عندها كرامه فانا مش هضغط عليكى يلا تصبحى على خير واجيلك وقت تاني شكلك هبله دلوقتي"
عائشه بغضب طفولي "وانت من اهله بس  بس اصل هو كنت هقولك اييي "
ساهر وقام تاني " امم شكلك عملتي مصيبه قولي عملتي اي شامم ريحه غدر "
عائشه بنبره طفوليه "حرام عليك دائما ظالمنى "
ساهر وبصلها بضيق "مش لائق عليكى البراءه انطقى يا كرونبهااا عملتي اي"
عائشة" هو بصراحه انا طلبت اكل وجريت من قدامه"
ساهر بصدمه " هو اللى سمعته صح انا مش هتعصب خالص يا كرونبها مش هتعصب "
عائشه ببرائه الاطفال "ياحبيبى دى حاجات بسيطه وبعدين داه النونو اللي جعان مش انااااا عالفكرهاا "
ساهر بيتكلم وعروقه بارزه "اممم هاقوليلى  كل يومين  تصحنى الفجر وطلقنى وبعدين انا جعانه ودى حاجات بسيطه والاقيك جايبه اكل يكفي اسره وياريت بتاكلي ويارتيك بتاكلي يا كرونبها تاكلي من هنا ترجع من هنااا اييي هو في اييي لا ياااامااا البيت داه في رجل ورجل اوووي "


بتبع _____
#امنيه_______ وليد 

للقلب رائي اخرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن