قطع الصمت ساهر وهو يمزح عائشه وهو يقول "طب مااحنا حلوين اهو وبعرف نضحك وضحكتنا قمرين اهووو "
خجلت عائشه وصمتت واحمر وجههها
قال ساهر بنظره حب "انا عارف انك بتحبي غزل البنات فجبتهولك اهو "
ردت عائشه بسرعه وبنبره طفوليه"وانت عرفت منين "
ضحك ساهر عليها وقال بنبره مرح" عالفكرها انا بكلم الحاجه مش انتي "
ردت عائشه بنبره غضب طفوليه"عالفكرها داه لياااا انااااا وقامت اخدت غزل البنات واقعدت تاكل فيه "
ساهر ظل ينظر لهاااا بتمعن ويطلق نظراات الحب من عينيه وقلبه يدق بشده ولم يعرف لمااااذاا ؟ولكن ظل ينظر لهااا ولم يزحز عينيه عنهاااا ابدااا و
نهال واقف تتفرج عليهم ومبتسمه وقالت في نفسها "والله باين عليهم هما الاتنين مجانين ربنا يهديهم لبعض "
سكتتت عائشه ووجهها محمر من كتر الخجل وساهر ظل ينظر لهااا وفاجاه قاطع هذا الصمت رنت تليفون ساهررر وخرج بره الاوضه ثم بعد عدت دقائق دخل وعلي وجهه علامات الحزن
عائشه بصتله بستغراب وحابه تساله بس مش عارفها وخايفه ليكسفها تاني ففضلت الصمت
#امنيه________وليد
قاطع الصمت صوت ساهر وهو يقول للممرضه "بعد اذنك ممكن تخرجي عايز اتكلم معاهااا "
نهال"طبعا يا بني عن اذنك خالي بالك منها دي باين عليها طبيه وهبله وانت شكلك عاقل وابن حلال " ثم قالت بنبره مرح"عايزها حاجه يا هبله "
ضحكت عائشه"شكرا ياستي ربنا يديك الصحه "
وخرجت نهال وقفل ساهر الباب وبص لي عائشه بحزن ورمي نفسه علي الكنبه وحط يديه علي وجهه
عائشه ظلت تنظر له ولم تعمل ماذا تفعل ولا من اين تبداء قطعت الصمت عائشه وهي تنظر له بحزن وقلق بقولها" انت كويس حصل حاجه ولا اي "
*******
ومر اسبوع علي هذه الحادثه وهذا اللقاء
في صباح يوما جديد سطعت الشمس علي ملامحها البرائيه وشعرها البني وظلت تتقلب في سريرها حتي فاقت وقالت هي الساعه كام ونظرت في الساعه وجددتها السابعه صباحاااا
قامت صلت فرضها وتؤضت ولبست نقابها وخرجت لتذهب الا المدرسه
ذهبت الا مدرستها وجات ريم وحضنتها ريم"اي الغيبه دي كلها يا ميس حرام عليكي وحشتيني اوووي كل يوم اقعد ادور عليكي كده والله وحشاني"
حضنتها عائشه وقالت"معليش يا رورو كنت تعابنه ومقدرتيش اجي فااخدت اجازها وانا الحمدلله بقيت كويسه ورجعت تاني اهووو زاي الفل"
ريم بخضه "تعابنه يا عائش وانا معرفشي ليه بس كده الف سلامه عليكي يا حبيبتي "
تبسمت عائشه وقالت بحب "سلمتي حبيبتي من كل شررر يله روحي الطابور وانا النهاردها عليكم اربع حصصص علشان اعوض اللي فاتكم والمفروض كنت اشرحه واضافت وقالت بمرح مااشي يله بقي اجري"
ضحكت ريم وجرت علي الطابور
تبسمت عائشة وذهبت في اتجهها مكتب المدير لكي تمضي حضور
عائشه "السلام عليكم ورحمه الله وبركاته"
المدير"وعليكم السلام اي داه يا استاذه عائشة اي الغيبه دي كلها ممكن اعرف السبب "
عائشه "بعتزر جداا حضرتك اصلي انا هتجوز فكنت متلغبطه وفي كذا حاجه كنت بعملها ومكنتش عارفها اعمل اي ولا اي بعتزر جدااا "
المدير"هتتجوز ليه هو انتي كنتي مخطوبه اصلا "
عائشة"بارتباك مهي خطوبه وفرح عالطول علشان هسافر معاها "
المدير"معني كده انك جايه هتقدمي استقالتك "
عائشه بارتباك "لاجايه امضي حضور لانه النهاردها اخر يوم ليااا وكمان اخود اربع حصص النهاردها ليه علشان اكمل شرح ينفع حضرتك"
المدير بنبره استهزاء "اللي تشوفيه يا استاذه وربنا يوفقك"
عائشه واوشكت علي البكاء"شكرا"ومضت وخرجت وذهبت الي مكتبها
رقيه اول مااشفاتها ضربتها في كتفها وقالت "كل داه غايب اي وحتي كمان مش بتردي علي تليفونك ليييه هااااااا "
عائشه وقد بكت بالفعل ولم تعرف ماذا تقول
رقيه بهرولها عليها "انا اسفه طب اهدي والله اسفه ماقصدش انا كنت قلقانها عليكي والله يا قلبي اهدي "واخدت رقيه عائشه بحضنها وظلت تربط علي كتفيها حتي هداءت ثم مسحت دموعها وقالت "حقك علياااا انتي كويسه انا بس والله كنت قلقانها عليكي"
عائشة"عارفها انا بس نفسيتي تعابنه "
رقيه بقلق "ليه مالك اي اللي حصل "
قصت عليها عائشة كل شئ
رقيه بصدمه وقالت" وانتي وافقت بالسرعة دي"
عائشة بنبره حزينه" اعمل اي انا كده كده مليش حد وانا وحيده "
رقيه بحزن عليها "طب انتي هتعملي اي دلوقتي هتستقلي "
عائشة بحزن" اهااا والنهاردها اخر يوم لياااا هنااا "
رقيه بحزن "هتوحشيني اوووي "وحضنت عائشه بقوه
عائشة وهي تبكي"انتي اكتر والله انتي اكتر من اختي "
وقطعهم صوت جرس
رقيه بحزن وبكاء"داه معاد حصتي بالله عليكي متمشيش قبل مااسلم عليكي "
عائشة وعي تمسح دموع رقيه "طبعا مش همشي قبل ماااسلم عليكي يله كده وروقي كده تبقي وحشه وانتي مكشره "
تبسمت رقيه رغما عنها "مااشي انا مااشيه "ونظرت لهاا نظره طويله بادلتها عائشه نظره اطمائنان وحب
وخرجت رقيه وبقت عائشه وحدهاااا ثم مسحت ووجها ونظره في الساعه وقالت"داه معاد حصتي اخدت نفس عميق واخدت ملفها وخرجت لتذهب الا فصلها "عائشة بمرح"السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا حابيبي"
الطلاب"وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته "
عائشة"اتفصلوا اقعدوا اخبار كم اي وحشتوني "
ردت عليها ندا " انتي اكتر يا ميس والله كنتي فين كل داه"
ريم"اهاا يا ميس كنت فين كل داه كده تسبيني ومنعرفشي عنك حاجه اسبوع بحاله "
وباقي الطلاب نفس السؤال في وقتا واحد
ضحكت عائشة وقالت بصوت عالي " باااااااس هروظ عليكم اهو ادوني بس فرصه اهدو انا كنت تعابنه شويه وكمان انا هتجوز يا حابييبي علشان كده مكنتش فاضيه والنهاردها اخر يوم لياااا هنا في المدرسه "
احد الطلاب"يعني معتش هتجي"
عائشة بنبره حزينه"للاسف اهااا بس انا واخدها اربع حصص علشان اعقد معاكم وقت طويل "
ثم اضافت عائشة بمرح"يله بقي ندخل في درسنا عالطول وبطلو اساله كتير بسم الله الرحمن الرحيم "
يتبع _____
#امنيه _وليد
تفاعلوا بقي ____
أنت تقرأ
للقلب رائي اخر
General Fictionتكلمت وسط دموعها " متتاسفش انا بس من زماان مفتقدها الحنان داه ومحدش اهتم لي امري خالص فصعبانه عليا نفسي بس وعمري ماسمعت كلام حلو من حد وكمان هتجوزك وانا معرفشي اي حاجه عنك انا مش عارفها انا متلخبطه متلخبطه اوووي وكمان عايزها حد يحضني ومن كتر الحضن و...