3

67 2 0
                                    

عائشه بتنهيده "اسفه اني طولت عليكم وكمان داه مش بس تعرفها داه لسه فيه كتير جدداا هتصدقوا لو قلتلكم اني دي جزء بس من تعريفها "
احد الطلاب "يعني يا مس الكلمه دي  بس ليها معاني  كتيره كده وكمان بعد اللي قولتيه "
ردت عائشة وهي مبتسمه"اهاا طبعا سر اللغه العربية انهي بتبقي الكلام قليل بس ممكن من كلمه يبقي معناها كتاب لوحده متسنهنش باللغه العربيه "
واثناء حديثها دق جرس الفسحه
عائشه"هااا ااالفسحه جت اهي يله اشوفكم بكره انا عندكم طول الاسبوع وهتتبسط مع بعض "ثم غمزلتهم وتبسمت وخرجت عائشة
ريم تتحدث مع زميلتها  "المس دي باين عليها طيبه اووي وجميلة وشرحها حلوووو اووي "
ندا"اهااا جداااا  انا حبيتها اوووي"
خلص اليوم وكل واحد روح بيته وخلصت عائشه وروحت بيتها  نظفت وغسلت وطبخت وبتنهيده حاره ثم قالت"يارب هفضل لوحدي لحد امته ثم تذكرت والدتها التي توفيت منذو ثلاث سنوات  وفرغت عليها شقتها وبقت بمفردهااااااا لا اب ولا ام ولا اخت ولا اقارب فقط بمفردها "
ثم خانتها دموعها ونزلت وبتنهيده حاره سمعت اذان العصر ثم قالت اي داه"العصر اذان وانا لسه مصلتش الظهر اما اقوم اصلي"
خصلت عائشه صلاتها ثم قامت تحضر غذائها واكلت وغلست الاطباق ثم اذن المغرب وصلته عائشه
ثم قامت وجلست علي مكتبيها وتنهدت وقالت" بسم الله الرحمن الرحيم ابداء"
وظلت تفكر عائشه ماذا سوف تفعل غدا في المدرسه
وماذا سوف تشرح الطلاب  غدا و ظلت تتتفقد الكتاب التربيه الاسلاميه وظلت تفكر حتي وصلت الا "ابواب الجنه "
فقزت عائشه بمرح وقالت بتنهيده " هااا اخيرا لاقيتها مفيش احسن من كده "وظلت ترتب اغراضها ثم قراءت ازكار النوم وغفت في نوما عمييييق
#امنيه_وليد
في صباح يوما جديد سطعت الشمس علي عيونها البنيه وملامحها البرئيه ظلت تفرق عائشه بعيونها حتي فاقت وقالت"اي داه الساعه بقيت ٧ونص "وتففت وتنهده لسه هقوم يله بسم الله 
وتضوائت وصلت فرضها ثم لبست نقبها وخرجت
"في المدرسه "
ريم قاعده تدور علي عائشه "اووف هي لسه مجتشي"
منار بضحكت استهزاء"انتي بتدوري علي مين "
ريم"ملكيش دعوه انتي "
منار"مترودي عدل يا بت انتي ولا تحبي تعرفي انا مين "
ردت ريم بكل برود وابتسامة علي وجهاا"لا طبعا شكرا مش محتاجها تعرفني ريحه الزباله طلعها من زماان "
منار ووشها احمر وكل اللي كان سامع ضحك ثم قالت "قصدك اي انه انا زباله"
وجات عائشه وقالت بنبره غضب "في اي اي اقله الادب دي انتوا نسيتوا انكم بنات ولااي"
لسه ريم هترود قاطعتها عائشه"من غير ولا كلمه مش عايزها اسمع صوت حد انا النهارده عليكم هبقي اشوف الموضوع داه اقفي انتي وهي عدل كده "
ووقفوا من غير صوت واتعمل طابور المدرسة وذهبوا الي الفصول
وعائشة ذهبت الا مكتبها ودخلته وقالت"السلام عليكم ورحمه الله وبركاته"
رقيه"وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا عائشة "
عائشه"الحمدلله يا قمرري انتي عامله اي"
رقيه"بخير الحمدلله يا قلبي اي عندك كم حصه النهارده"
عائشه "حبيبتي عندي اخر حصتين بس "
رقيه بابتسامة"ربنا معانا انا عندي دلوقتي وبصت في ساعه يدها عن اذنك يا عائشة "
عائشه ضحكت من قلبها "سلمت  يا قمري من كل شر  💛"
وظلت عائشه تكتب وتحضر درسها ثم تذكرت انها لم تمضي حضور فذهبت ومضت ثم عادت الا مكتبها وطلعت فطارها واكلت وهاااا قد حان معاد حصتها  قامت عائشه وذهبت الي الفصل ودخلت بكل جديه وقالت "السلام عليكم ورحمه الله وبركاته"
الطلاب "وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته"
عائشة"اتفضلوا اقعدوا"
"عاملين اي يا حبيبابي"
الطلاب"الحمدلله "
عائشه"طيب يله نبداء حصتنا "قاطعتها ريم قائلها "مس ممكن طلب "
عائشه"اهاا طبعا اتفضلي"
ريم بخجل "انا اسفه "
عائشه بتنهيده "بس داه عيب انتي بنت مينفعشي اللي عملتيه في الطابور داه بنت بتتميز بحياءها وادبها صح ولا اي"
ريم وكانت علي وشك البكاء وقالت بصوت مبحبوح "صح "
عائشه لما شافتها هكذا قالت بنبره مرحه "بتعرفي شووو بدي اضربك بس استحي تدري ليش لاني بحبك يا مهضومه انتي يا حلوه"
وضحكت عائشة علي كلامها وضحكت ريم والجميع
ثم قالت عائشة"حصل خير بس متتقررش تاني اتفقنا "
ريم بابتسامة حب "اتفقنا"
عائشه ابتسمت وقالت يله نبداء درسنا النهارده
وقفت واكملت كلامها وقالت"درسنا النهارده عن "ابواب الجنة" حد يعرف يعني اي او حد عارف حاجه عنهم هاااا "
عائشه لاقت الكل بصللها بذهول ومحدش عارف
قطعت الصمت عائشه "طب هديكوا بس واحد النهارده وكل يوم واحد اتفقنا"
الطلاب"اتفقنا"
يتبع...#امنيه_وليد

للقلب رائي اخرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن