chapter 3♥

113 2 2
                                    

Syafie dan rakannya mula terkejut apabila melihat Shahnia kaku tidak bergerak selepas mendengar jeritan Shahnia tadi.Syafie dan kawannya mula mendekatkan diri pada lorong yang dimasuki oleh Shahnia.

"Bagi kaki yang aku potong tadi"arah Iman pada Lucy gadis kacukan cina dan malaysia.

"Ini yang kau mintak"

Iman terus mencincang kaki itu dengan cepat sehingga darah memercik ke arah mukanya dan juga baju sekolahnya yang bewarna putih.Dia yang sedar akan kehadiran Syafie dan kawannya terus mengangkat kepala.

"Lucy dan Hafiz tangkap mereka!"pucat muka Syafie apabila melihat kaki yang dipotong oleh Iman adalah kaki milik Shahnia.

"Potong kaki mereka semua,aku nak buat hidangan special dengan kaki mereka"arah Iman dengan senyuman yang mengerikan

"Lari!!!"jerit Arif mengundang ketakutan pada Syafie.

Mereka berlari seperti pelari olimpik yang sepertinya akan  menyandang gelaran'pelari terpantas di dunia'.Lucy dan Hafiz masuk semula ke dalam makmal yang tersorok itu.setakat ini tiada sesiapa yang tahu bahawa makmal ini adalah tempat melepak geng Iman.

"Tahu takut"ucap Hafiz sambil mengangkat Shahnia yang sudah pengsan ke atas tilam yang sudah dikhaskan di situ.

"Iman,aku rasa kau patut tukar baju la"Lucy mula mengelilinginya Iman dengan 160°c..

"Kenapa baju aku masih okey kan?"Iman melihat ke arah bajunya yang sudah bertukar kepada warna merah secara keseluruhan.

"Ni nanti Shahnia bangun suruh dia tukar kain dia tu pada yang longgar sikit"Lucy hanya mengangguk manakala Hafiz sedang syoknya mengunyah snek sambil menonton cerita di telefon bimbitnya.

"Hafiz,tolong aku kemaskan barang ni.replika kaki ni aku nak kau hantar ke bilik stor sana"Hafiz menjeling ke arah Lucy dengan tajam.

"Selalunya kau yang buat,harini kenapa aku?"

"Tapi aku kena jaga Shahnia,nak bagi kau?lain pula yang jadinya"Hafiz mula mengorat langkah dengan malas.replika kaki itu diambil dan dihantar ke stor sains.

Iman keluar dari bilik mandi setelah selesai membersihkan diri.kelihatan Shahnia dan Lucy sudah tiada.mungkin mereka sedang menukar kain Shahnia yang agak sendat itu.Iman memandang ruang bilik itu dengan kagum.walaupun dia masih junior di sekolah ini tapi pengetua sudah tahu akan hidupnya yang selama ini jadi pengetua membenarkan dirinya dan kawannya menggunakan makmal yang serba canggih ini.

"Macam mana kau buat kerja!"kepala lelaki tua itu ditolak sehingga terjatuh.

"Saya dah kata saya tak nak buat perkara ini lagi!"ucap lelaki tua itu dengan nada yang terketar-ketar.

"Kau berhutang dengan aku RM10,000 Osman!ini cara yang paling terbaik untuk melangsaikan hutang kau!'terhinjut bahu Encik Osman apabila ditengking sebegitu.

"Saya rela menjadi pengemis untuk membayar hutang kamu"

"Kau dengar sini,kau nak aku pacung kepala kau sampai putus dulu baru kau nak buat ke?"laung lelaki itu dengan kuat.

"Aku dah janji dengan anak aku yang aku takkan buat lagi benda kotor ni" Encik Osman teringat akan janjinya pada si anak yang mengharapkan dirinya berubah.

"Anak?perempuan atau lelaki?"tanya lelaki itu sambil menundukkan wajahnya.

"Jangan apa-apakan anak aku,dia tak bersalah!"Encik Osman mula mengangkat wajahnya yang sedari tadi menunduk.

"Aku tanya perempuan atau lelaki?!"

"Perempuan"

"Cari budak tu sampai dapat!"arah lelaki itu pada nak buahnya.

"Tolong jangan apa-apakan anak aku.biar aku langsaikan hutang kau.jangan babitkan anak aku!"lutut lelaki itu dipeluk oleh Encik Osman dengan ketat.

"Kau sendiri pun tak mampu nak bayar.mungkin anak kau boleh bayar hutang kau dengan caranya yang tersendiri"ucap lelaki itu sambil melakar senyuman ngeri.

"Tolong jangan kacau anak aku!mereka masih mentah!"lelaki itu memandang Encik Osman dengan kerlingan sementara.

"Tak apa aku akan ambil 1 sahaja dari mereka"ketawa lelaki itu terburai apabila melihat wajah Encik Osman yang agak terkejut.

"Tolong bagi aku masa tauke.aku akan bayar semuanya sekali"rayu Encik Osman.

"Baiklah aku bagi masa selama 2 hari.kalau tak sampai depan aku,anak kau akan jadi mangsa aku"muka Encik Osman ditoreh menggunakan pisau rambo yang tajam.

"Argh"rintih Encik Osman sebelum melihat lelaki itu beredar meninggalkan dirinya seorang diri di lorong gelap itu.

"Maafkan ayah Syifa,ayah akan cuba selamatkan kamu tidak kira apapun keadaan"azam Encik Osman selepas keluar dari lorong gelap itu.

"Syifa betul ke ayah kau jual dadah?"tanya seorang gadis yang berhadapan dengan Syifa.

"Siapa yang cakap dekat kau ni?siapa yang memandai reka cerita pasal ayah aku!"buku dihempap ke meja dengan kuat.

"Jangan marah Syifa.satu kolej dah kecoh pasal kau anak bekas banduan"

"Ehh amani,kau jangan cakap yang Alex pun tahu benda ni?"amani senyap tidak berbicara.

"Actually Alex orang yang pertama terkejut apabila dia tahu kau anak bekas banduan"Syifa membetulkan rambutnya menggunakan jarinya.

"Ayah aku dah tak jual benda tu.ayah aku dah berubah kenapa semua orang susah sangat nak terima!"bentak Syifa dengan muka yang sudah kemerahan.

Syifa Azwar anak pertama Encik Osman bersama Puan Syaza.Syifa bersekolah di Universiti Swasta dalam kata singkatnya universiti berbayar.disebabkan itulah Encik Osman terpaksa berhutang untuk memenuhi segala hasrat anaknya tercapai.telefonnya mula berdering dengan lantang.

"Kenapa ayah telefon aku?selalunya jarang betul dia nak call"tanpa ragu-ragu Syifa mengangkat panggilan itu dengan cepat.

"Ayah,Syifa rindu sangat kat ayah"Syifa mula melepaskan rindu yang terbuku di hati walaupun hati suara yang dapat didengar.

"Ayah pun rindu kat Syifa"Syifa tersenyum bahagia.

"Iman macam mana ayah?"

"Iman sihat walafiat"

"Ayah nak cakap sesuatu dekat kamu"perasaan Syifa mula diragut rasa resah.

"Macam penting sangat je"ujar Syifa untuk mengelakkan daripada terkejut.

"Penting.ini semua salah ayah.ayah tak sepatutnya berhutang dengan Mafia"terkejut bukan kepalang Syifa apabila mengetahui perkara itu.

"Ayah,why did you do that?"

"Ayah nak Syifa dengan Iman dapat apa yang orang lain dapat.maafkan ayah"tangisan Encik Osman jelas kedengaran di corong telefon.

"Ayah!Syifa dan Iman tak pernah pun idamkan semua ini.kami hanya ingin ayah berada di disi kami"Syifa turut menangis apabila mendengar suara serak milik Encik Osman.

"Ayah mintak sangat Syifa balik ke kampung hari ini supaya ayah dapat lindungi kamu"pinta Encik Osman.

"Baiklah ayah,Syifa akan balik hari ini jugak"Syifa  melihat kelibat Syifa menghilang.

Pit pon

Vote/commen

Dipersilakan

A Loveless HusbandWhere stories live. Discover now