1. Psychologie jako věda, psychologické disciplíny, charakteristika základních psychologických metod
Psychologie patří k společenským vědám zabývající se studiem člověka, prožíváním a chováním živých bytostí, jejich vztahy a vzájemnou interakcí. Je řazena mezi teoretické i praktické společenské vědy.
Historie:
Termín psychologie poprvé použil a definoval v roce 1517 Marko Marulić (1450-1524) - chorvatský humanistický spisovatel.
Do filozofie termín psychologie uvedl roku 1521 Filip Melanchton (1497-1560), humanistický učenec, reformační teolog, vysokoškolský pedagog.
Počátky vědecké psychologie jsou spojovány s jeho dílem Základy fyziologické psychologie. Wilhelm Maximilian Wundt(1832-1920) je považován za zakladatele vědecké psychologie.
Psychologové charakterizují čtyři obecné cíle psychologie:
1. Popsat prožívání a chování.
2. Vysvětlit význam získaných údajů.
3. Předvídat lidské prožívání a chování.
4. Využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví.
Nejzákladnějším a nejobecnějším psychologickým pojmem je psychika, která představuje souhrn psychických dějů, které probíhají během celého našeho života.
Lidská psychika plní funkce:
· Informačně-orientační, která poskytuje jedinci informace o vnějším i vnitřním prostředí.
· Regulační, která umožňuje jedinci řídit postupy při řešení vzniklých situacích.
· Adaptační, která poskytuje jedinci možnost přizpůsobit se změněným podmínkám.
Prožívání:
Prožívání je subjektivní psychický jev, který probíhá nepřetržitě při různých stupních bdělosti, zahrnuje naše uvědomované psychické zážitky.
Důležitá je časová dimenze, kdy každý jedinec je schopen prožívat minulost, přítomnost i budoucnost.
Prožívání nemusí být vždy totožné s chováním.
Psychické jevy v prožívání se rozdělují na:
Psychické procesy - Ohraničené, proměnlivé děje - Kognitivní - senzorické procesy, představivost, paměť, učení, myšlení, řeč Emocionální -vedou ke vzniku emocí Motivačně-volní - vědomým aspektem je vůle
Psychické obsahy - Psychické obsahy jsou výsledkem psychických procesů. Vjemy, představy, sny, vzpomínky, vědomosti, dovednosti, návyky, myšlenky, přání, pocity atd.
Psychické stavy - Projevy celkového stavu organismu - Pozornost, emoce
Psychické vlastnosti - Relativně stálé rysy osobnosti jako celku - Aktivačně -motivační, vztahově -postojové, dynamické, výkonové, autoregulační, vlastnosti psychických procesů a stavů
Chování:
Chování je psychický jev, který je objektivní, pozorovatelný a hodnotitelný. Představuje soubor reakcí, odpovědí, jednání, vnějších projevů organismu.
Reakce jsou nejjednoduššími projevy chování, založenými na vrozeném základě (nepodmíněné reflexy a instinkty).
Odpovědi jsou získané projevy chování (např. návyky, zvyky).