B u a y a 🐢

6 3 5
                                    

[[ Dylan's Pov ]]

" Sayang ! "
" Baby ! "
" biy "
" ucuk anje intan payung pengarang jantung cempedak hempedu cekodok katak celup tepung "
" Sofia sayang "

Pang

Aku tergamam. " Siapa Sofia ? Nama I Emma lah. Ni lah lelaki, tak cukup sorang " Lantang suara Sofia memenuhi koridor Hospital Vivianka ini. Eh silap ! Emma nama dia.

" Mana ada I sebut Sofia lah baby oii. I sebut Clara lah "  Ujarku tanpa menyedari kesilapanku. Clara- eh Emma medengus kasar. " Kita break " Putusnya. Aku hampir mengukir senyum tetapi awal-awal lagi aku tahan.

" kenapa ? " Ujarku acah-acah Sayu gituu. " I dah penat dengan perangai you ni. Lepas ni please jangan cari I lagi " Selepas Emma berkata begitu, terus dia berlalu pergi . Aku terkebil-kebil di tengah tengah koridor ini. Mataku memerhatikan belakang tubuh Emma yang berlalu pergi.

" Apa dia ingat dia seorang je girlfriend aku ? aku ada Sofia, Clara banyak lagi lah. " Kakiku melangkah laju ke Cafeteria. Lunch je tadi aku terus pergi hospital. Saja nak tunjuk caring. Tahu-tahu ada drama. Kesian perut aku.

Sesampai sahaja dipintu Cafeteria, mataku tertancap pada seorang wanita berpakaian baju kurung berwarna biru laut sedang duduk menunggu makanannya sampai mungkin ? Terus bibirku tersenyum lebar. Bunga bukan sekuntum :)

Terus kakiku menerpa perempuan itu. " Hi cik adik " tegurku. Kepala wanita itu menoleh ke arahku. " ya ? "
Aku mengukir senyum yang mampu mencairkan hati mana-mana wanita. Tapi wanita itu sekadar merenungku. Tidak cairkah dia ? 😭

" Sorang je ke ? " tanyaku walaupun aku sudah tahu jawapannya. " Eh tak ni ha sekampung " Sarkastiknya. Aku tersenyum lagi. Tapi kali ini lebih kepada senyuman sinis.  sombong eh. Takpe...ni Dylan lah.

" Buat apa kat sini ? " Tanyaku lagi. " makan " jawabnya. " Oh " barulah mataku tertancap pada stethoscope yang berada di atas meja. Aku tergamam. Doktor ? omaprada ! Perempuan ni dahlah cantik, berkerjaya pulak tu. Sesuai dah jadi menantu mummy ni. eh ?

" Dah berapa lama kerja sini ? "

" Nombor 56 ! " Laung seorang makcik berapron merah jambu dari kaunter pembayaran di cafe ini. Terus dia berdiri menuju ke kaunter pembayaran tanpa pamitan kepadaku. Sedih jugak lah. Jarang ada perempuan reject aku. Tapi sebelum itu sempat aku mengerling kearah tag namanya yang dipegang olehnya tadi. Dr Aliyah. Nama seindah tuannya. Jantungku tiba-tiba berdebar. Adakah aku sudah jatuh cinta ?

Selepas Aliyah keluar dari cafeteria, barulah aku memesan makanan di kaunter.

___________________

[ Azzalea's Pov ]

Remote TV di capai lalu ditekan punat on.  Jari mula menari-nari mencari siaran yang menarik perhatian ku. Lebih kurang 5 minit mencari, hasilnya, aku menonton Rabbid Invansion. Bosan punya pasal.

Namun tiba-tiba hatiku berasa resah, sedih, sayu. Rumah apartment yang menempatkan 2 orang ini dipandang dengan hati yang berat.

" Mesti selama ni kak Liyah bersusah payah nak sara hidup aku yang tahu nak menyusahkan orang ni kan ? mesti kak Liyah penat layan kerenah aku yang tak ubah macam budak-budak ni kan. Kalau aku takde penyakit mesti hidup Kak Liyah lagi senang kan. Kalau takde aku, Kak Liyah tak perlu nak tiap-tiap bulan teman aku kat hospital buat check-up kan ? " Ujarku pada diri sendiri dengan mata berkaca. Tidak lama selepas itu, empangan air mataku pecah jua..

" Rindu Umi Baba..hiks...rindu Kak Liyah Kak Tia hiks...rindu Mama Papa...hiks rindu Abang Pan Kak Ecah...hiks...mesti aku ni menyusahkan hidup diorang kan ? " Telefon jenama Iphone di atas meja ku capai. WhatApp dibuka, nombor Umi dicari...

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 25, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Le Tiens. (ON-GOING)Where stories live. Discover now