b e r u b a h

26 9 0
                                    

[[ Tia Ayuni Pov ]]

Perjalanan dari lapangan terbang ke apartament aku di Garden Palace Town ( tah pape ) terasa sunyi apabila Lea, si mulut murai terlelap di tempat duduk belakang. Tiba-tiba aku teringatkan adik aku dan juga parents aku. Mereka tak tahu aku dah sampai kat sini 👉👈. saje surprise. tapi biarlah dulu. hehe. esok je aku datang rumah.

Nasib baik lah Liyah yang bawak kereta. tak lah penat sangat aku kat sebelah ni hahaha.

" how's Africa ? " suara Liyah kedengaran. " good. cuma tu lah...susah sikit nak berkomunikasi dengan orang kat sana tu " memang betul pun. Nasib baik ada doktor sukarela yang lain tu sudi bekawan dengan aku ni.

" apa lah khabar rumah aku tu eh " hujung mata aku memerhatikan Liyah yang menggigit bawah bibirnya. " ok je. " eleh. 'ok' lah sangat. faham benar aku dengan perangai diorang yang suka curi makanan dari rumah aku 🙄.

" kau janganlah risau. Lea selalu kemas dan restok stok makanan kau tu. lagipun kalau takde kitorang ni memang expired dah makanan tu "- Liyah " Lea kemas rumah ? biar betul ? anak dara sekor tu tanam anggur dengan ternak lemak je tahu " pelik.

" hari tu umi datang rumah. time tu pulak aku ada shif pagi so memang aku takde kat rumah. pastu Lea kata dia kena bebel ngan umi. "

oh ya. lupa pulak nak bagi tahu. Umi tu ibu kepada Liyah ngan Lea. Ayah diorang pulak diorang panggil Baba. nama baba dan umi diorang tu pulak Nabil Asmad dan Marinah Mumtazirah

[[ Nazifah Azzalea Pov ]]

' kenapa aku rasa aku dengar dorang sebut nama aku ? ' . adeh sakit pinggang aku baring kat sini.

" hari tu umi datang rumah. time tu pulak aku ada shif pagi so memang aku takde kat rumah. pastu Lea kata dia kena bebel ngan umi. " eh eh Liyah ni. debik kang. haha takde aku shayang kakak aku 🙆💗

" hah betul tu betul. percuma je telinga aku kena piat. " -Lea

" ahahaha hah cerita lah cerita lah " bebal ye budak Tia ni gais.

" yelah yelah aku cite " aku pun ceritalah detik detik manis ku di piat telinga oleh umi. huhu

Flashback

tingtong !
tingtong !

bunyi loceng rumah yang nyaring mengganggu lena ku

" siapakah yang berani mengganggu beta beradu ? " mamaiku. aku kembali menutup mataku tetapi tidak lama apabila loceng itu berbunyi lagi. aku memejamkan mata berjalan menuju ke pintu utama lalu membuka pintu tanpa melihat gerangan yang menunggunya untuk membuka pintu.

" awalnya Liyah bal- ADOI SAKIT " mata yang dari tadi terpejam terus terbuka luas 😂.

" apa adoi adoi ? ni ni anak dara apa ni ? dah jam 8 pun belum bangun lagi ? kamu tu makin tua tau bukan makin muda. aih geram umi dengan perangai kamu ni tau. macam mana nanti kalau kamu dah kawin nanti ? nak harapkan kak Liyah kamu tu ke ? Narissa Azzalea kamu tu perempuan tau tak ? ni nasib baik umi- "

" Umi ku sayang..kalau nak membebel pun masuklah dulu . hah lepastu kalau umi nak buar karangan pun Lea tak kesah dah . " potongku

" ish budak ni. dah masuk cepat ! " gesa umi
" er umi- " -Lea
" podia " amboi umi 😂. " kenapa umi bawa bagasi ni ? umi tinggal sini ke ? - Lea
" ye. baba kamu otsteshen " kata umi dengan bibirnya di cebikkan. eleh. bukan tak tahu umi aku ni tua-tua (ehem) nya pun manja tu tetap ada 😂. kekadang tu rasa segan pulak. yelah. orang single. HAHAHA

" haha yelah. umi nak air apa ? "
" takpayah. ni umi nak sambung membebel. " umi pun sambunglah membebelnyaa. aku buat takkesah je.

sampailah satu ayat umi ni buatkan aku tertarik untuk ambil tahu

" kalau sekiranya dalam masa sebulan ni kamu dapat berubah jadi ' anak dara sebenar ' kamu boleh mintak apa apa je kat umi " " ok. boleh " aku menghulurkan tanganku untuk berjabat tangan lalu umi menyambut dan kami berdua tersenyum sinis

End Flashback

" dan sejak hari tu lah aku jadi ' anak dara sebenar ' ".

" hah baguslah tu. jimat duit aku. " -Tia

" takdenya jimat jimat. Lea ni sejak dah tahu macam mana nak masak kalau boleh semua makanan yang dia tahu tu dia masak " eleh makcik ni. nak report report lak. nasib baik dia tu tua dari aku tahu. kalau tak dah lama aku debik.

" eh takde takde. aku malas nak masak. hah Tia tadi kau kata nak belanja aku Mcd. " " betul jugak tu. jom lah. aku dah craving ni. kesian lemak lemak perut aku ni. "

" kau ni kan Tia. nama je doktor. tapi makan jugak Mcd " bebel Liyah. " aku takpe. cuti 2 minggu lagi. kau tu hah. esok nak kerja ? " " esok. shif pagi ". setelah Liyah berkata begitu (hancur bm aku) suasana kereta terus sunyi.

____________________________

yeay !! part 2 🙆💗

Le Tiens. (ON-GOING)Where stories live. Discover now